Menu Zavřít

Železnice do Lince povede přes Kaplici

Autor: Euro.cz

Budoucí čtvrtý železniční koridor z Prahy do Českých Budějovic a dál do rakouského Lince nepovede přes Český Krumlov, ale přes Kaplici. Shodli se na tom jihočeští zastupitelé. Proti nové železnici přes Krumlov protestovalo deset měst a obcí v regionu. Stavba koridoru by měla začít po roce 2016.

Budoucí čtvrtý železniční koridor z Prahy do Českých Budějovic a dál do rakouského Lince nepovede přes Český Krumlov, ale přes Kaplici. Shodli se na tom jihočeští zastupitelé. Proti nové železnici přes Krumlov protestovalo deset měst a obcí v regionu. Stavba koridoru by měla začít po roce 2016.

Trať měla původně osm variant, které se dělily na kaplickou a krumlovskou větev. Převážily návrhy na trasu kolem Kaplice, kde už vede železnice z Českých Budějovic do Horního Dvořiště. Jihočeský kraj si před časem nechal zpracovat i odbornou studii. Tým projektantů se přiklonil na stranu právě kaplické varianty. Krumlovská by totiž byla o 11 miliard korun dražší, protože musí na dvou místech překlenout Vltavu. Navíc potřebuje o 14 tunelů více. Levnější, kaplická trasa, přijde na 21 miliard.

MM26_AI

Obce na Českokrumlovsku upřednostnění trasy kolem Kaplice vítají. Železnice poblíž Krumlova by podle nich výrazně narušila krajinu, zejména kaňonovité údolí Vltavy se zalesněnými svahy.

Koridor propojí Prahu s Budějovicemi a vést by měl až do rakouského Lince. Dvoukolejná trať z Prahy na jih Čech zvýší rychlost vlaků až na 160 kilometrů za hodinu. Z Budějovic do Lince nyní soupravy jezdí maximálně 70 kilometrů, na rakouské straně 90 kilometrů v hodině. Rychlíky nyní úsek České Budějovice - Linec absolvují za dvě hodiny čtyřicet minut, auto asi za hodinu a půl. Navrhované vylepšení trati by zrychlilo cestu na jednu hodinu.

  • Našli jste v článku chybu?

Kvíz týdne

Retro kvíz: Poznáte historické spotřebiče z našich domácností?
1/12 otázek