Jak proměnit dobrý nápad v životaschopný produkt? Druhý ročník inkubátoru Fintech Booster, pořádaný českou vývojářskou společností Applifting, přinesl jasnou odpověď. Deset fintechových startupů se během intenzivního desetitýdenního programu věnovalo validaci svých projektů, zkoumání cílových skupin a přípravě vstupu na trh. A tři nejlepší si odnesly nejen finanční odměny, nýbrž i cenné rady od zkušených mentorů.
Mezi oceněnými projekty, jimž kromě „applifterů“ radili zástupci společností StartupBox, Deloitte a Investown, byly ComplianceTeam, Okazio a Scout. První jmenovaný startup představuje nástroj, který pomáhá firmám chránit se před oborovými i legislativními riziky. Jeho zakladatelé si z druhého ročníku zmíněného inkubátoru vedle 30tisícové finanční prémie odnesli i pět hodin konzultací s lidmi z právní kanceláře Mavericks, která se do něj rovněž zapojila.
„Do programu jsme se přihlásili s cílem najít podporu, která by nám pomohla rozhodnout, zda má smysl pokračovat s vývojem našeho produktu,“ uvádí Daniel Tošner, zakladatel ComplianceTeam. „Díky Fintech Boosteru jsme nejen výrazně posunuli svoje plány, ale podařilo se nám překonat zásadní překážku a lépe definovat i oslovit náš cílový trh. Teď máme pevný základ pro budoucí strategii,“ dodává.
Validace je základ úspěchu
V rámci Fintech Boosteru není kladen důraz pouze a jen na teorii. Ba naopak se zapojené firmy spolu se svými mentory soustředí především na praktické kroky, jež začínajícím podnikatelům pomohou přiblížit se jejich cíli.
„Klíčovou fází pro každý startup je validace nápadu a produktu. O to zásadnější je pak u fintechových projektů, jejichž rozvoj je v řadě aspektů ovlivňován a omezován regulacemi finančního trhu. Včasné pochopení, zda je nápad životaschopný a najde uplatnění na trhu, může mladým firmám ušetřit cenný čas a prostředky. Po vyřešení těchto základních otázek mají projekty výrazně vyšší šanci uspět na trhu,“ podotýká šéf Fintech Boosteru Jiří Ettler.
Každý ze zapojených projektů dle jeho názoru ukázal nejen odvahu pustit se do validace, nýbrž i schopnost pružně reagovat na zpětnou vazbu od mentorů a zákazníků. Což jsou všechno vlastnosti, které jsou pro úspěšný vstup na trh naprosto klíčové. „Viděli jsme, jak jednotlivé týmy dokázaly své nápady vylepšovat a lépe přizpůsobovat potřebám svých budoucích uživatelů,“ doplňuje dále Ettler.
Potenciál konkurovat i ve světě
Dle vedení samotného Appliftingu druhý ročník jejich Fintech Boosteru opětovně potvrdil, že česká startupová scéna má potenciál konkurovat i v globálním měřítku. A že by právě z těchto projektů mohl jednoho dne vyrůst další velký hráč na poli finančních technologií.
„Podpora startupů je pevnou součástí naší filozofie, přičemž fintech je jedním z hlavních segmentů, pro který v Appliftingu vyvíjíme digitální produkty. Víme proto, jak obtížné může být v tomto segmentu prorazit. Velký zájem o Fintech Booster nám přitom ukazuje, kolik různých fintechových projektů vzniká a které si uvědomují tyto bariéry. Letošní ročník nás utvrdil v tom, že česká fintechová scéna má co nabídnout,“ říká spoluzakladatel a šéf zmíněného mezinárodního softwarového studia Vratislav Kalenda.