Menu Zavřít

Trh fúzí a akvizic mírně oživuje. Až 40 procent transakcí ale maří nerealistická očekávání prodejců

Autor: Depositphotos
  • O firmy v Česku i střední a východní Evropě je zájem, ale 41 procent transakcí se nakonec neuskuteční. Děje se tak zejména kvůli přemrštěným cenovým očekáváním majitelů
  • Celkově tento evropský trh po slabších letech oživuje. Rozdíly jsou hlavně v dokončování transakcí, ve kterém jsou úspěšnější země na západě kontinentu
  • Čeští podnikatelé by dle odborníků měli prodeje lépe plánovat a přistupovat k nim strategičtěji. Jen tak transakci správně načasují a vyberou vhodného investora

Počet fúzí a akvizic (M&A) v Česku i celém CEE regionu v posledních měsících roste. Z nejnovějšího průzkumu platformy Dealsuite nicméně vyplývá, že čtyři z deseti transakcí končí neúspěchem. Dle 68 procent oslovených odborníků jsou hlavním důvodem přehnané cenové požadavky majitelů firem. Takové nadhodnocení pak potenciální zájemce odrazuje a prodej se protahuje, nebo k němu vůbec nedojde.

Vlastníci jsou často se svým podnikem spjati osobní vazbou, a tak mají tendenci jej nadhodnocovat. Pro kupující je ale zásadní EBITDA, tedy růstový potenciál a tržní hodnota společnosti, která by se neměla výrazně lišit od reality. V opačném případě pravděpodobnost shody značně klesá.

„Přemrštěné očekávání ceny je nejčastějším důvodem, proč se transakce neuskuteční,“ potvrzuje Zdeněk Mikuláš, partner poradenské skupiny Talers, která se na fúze a akvizice malých a středních podniků zaměřuje. „Majitelé firem mají se svou firmou velmi často silnou emoční vazbu a nedokážou se jen tak oprostit od osobního úsilí, jež do ní vložili,“ dodává s tím, že právě takové faktory vedou v řadě případů k neúspěšnému obchodu.

V Beneluxu se transakce uskuteční v 78 procentech případů

Celkový počet fúzi a akvizic na Starém kontinentu vloni meziročně vzrostl o 9,1 procenta na 12 862 transakcí, zároveň se přitom navýšila jejich průměrná hodnota, a to z dřívějších 655,5 miliardy dolarů na 685,4 miliardy (zhruba 16,6 bilionu korun). Západní země si v porovnání se střední a východní Evropou vedou mnohem lépe, například ve státech Beneluxu dosahuje úspěchu 78 procent transakcí. Podle zástupců Talers je to dáno i možností tržního srovnání a většími zkušenostmi podnikatelů, které v prostředí CEE regionu kvůli historickému vývoji zatím chybí.

Zájem ze strany kupujících ale pomalu stoupá i v Česku a dalších zemích střední a východní Evropy. Počet zveřejněných poptávek se zvýšil o tři procenta a stejně tak vzrostla i průměrná velikost transakce. Zatímco podíl obchodů pod 2,5 milionu eur se snížil z 23 procent na 13 procent, transakce nad 10 milionů eur tvořily celých 41 procent trhu. A podobný růstový trend by měl přetrvat i v následujících měsících.

Realisticky, strategicky a ve správný čas

Ze zmíněné analýzy mimo jiné vyplývá, že v Česku přibývá zahraničních kupujících, což s sebou přináší nové příležitosti, ale také výzvy. „Rostoucí počet investorů znamená vyšší konkurenci mezi kupujícími a příležitost pro prodávající dosáhnout výhodnějších podmínek,“ popisuje Martin Vachata, rovněž partner poradenské skupiny Talers. Znovu ale upozorňuje na potřebu realistického ocenění firmy s tím, že i na aktivním trhu je pro úspěšně dokončené transakce nutné společné – férové nastavení ceny a strategický přístup.

Nový rok, nová akvizice. Čeští Mews kupují novozélandskou Clarity zabývající se vývojem systémů pro správu luxusních hotelů
Přečtěte si také:

Nový rok, nová akvizice. Čeští Mews kupují novozélandskou Clarity zabývající se vývojem systémů pro správu luxusních hotelů

Kromě objektivního ocenění firmy je důležitá také celková strategie transakce a její načasování. Majitel by měl vědět nejen za kolik, ale i komu a za jakých podmínek chce svůj podnik prodat. Díky tomu pak lépe vybere mezi strategickým investorem zaměřeným na rozvoj firmy a finančním investorem, který ji posune hlavně díky dostupnému kapitálu. Nad raketovým růstem ale mnohdy vítězí udržitelná existence firmy. Výběr investora i celé nastavení obchodu je tedy nutné pečlivě zvážit a naplánovat.

„Cílem vesměs není prodat firmu co nejrychleji, ale co nejlépe. Odborné vedení zajistí, že transakce proběhne efektivně, za férových podmínek a bez zbytečných komplikací,“ uzavírá Mikuláš.

  • Našli jste v článku chybu?

Kvíz týdne

Retro kvíz: Poznáte historické spotřebiče z našich domácností?
1/12 otázek