Menu Zavřít

Tlak na Facebook narůstá, interní audit odhalil pochybení

12. 7. 2020
Autor: čtk

V průběhu posledních dvou let probíhal ve Facebooku interní audit občanskoprávních odborníků, který měl za cíl mimo jiné odhalit slabá místa v moderování uživatelských příspěvků na sociální síti. Podle výsledků Facebook sice přistoupil k některým krokům zlepšující moderování příspěvků porušující pravidla sociální sítě, avšak i k takovým krokům, které nebyly prospěšné.

Největší světová sociální síť facebook je dlouhodobě pod tlakem kritiky kvůli přístupu k příspěvkům, které porušují pravidla sociální sítě. V poslední době kritika vygradovala, když šéf společnosti Mark Zuckerberg osobně rozhodl nepřistoupit k zásahu vůči příspěvkům amerického prezidenta Donalda Trumpa a odmítl je vymazat či alespoň označit jako pravidla porušující příspěvky. Facebook se tak zachoval více zdrženlivě než jeho konkurent Twitter, ten označil prezidentovy příspěvky jako porušující zásady pravidel používání.

Kvůli problémům z minulých let si vedení společnosti nechalo během posledních dvou let zpracovat interní audit zaměřující se na zlepšení, která by šla zavést a díky nimž by se dalo podobným situacím předejít. A právě výsledky nezávislých kontrolorů by měly být vodítkem pro změny v provozu sociální sítě, aby předešla nenávistným projevům a dokázala je potlačovat.

„Zatímco audit byl smysluplný a vedl k některým znatelným vylepšení platformy, museli jsme také pozorovat, jak společnost v posledních devíti měsících provádí bolestivá rozhodnutí, která mají reálné důsledky a která jsou závažnými problémy pro občanská práva,“ uvádí zpráva expertů.

Právě kvůli krokům Facebooku z nedávné doby odstartovala iniciativa Stop Hate for Profit (Konec nenávisti pro výdělky), která vyzvala firmy inzerující na facebooku k tomu, aby zastavily své reklamy do doby, než Facebook podnikne zásadní kroky k potlačení šíření nenávisti na své síti. K bojkotu inzerce přidaly stovky společností jako je Starbucks, North Face nebo PepsiCo. Bojkot je zatím dočasný, podle slov Marka Zuckerberga se většina firem k Facebooku vrátí.

Interní audit tak přišel v čase, kdy se veřejně hojně debatuje o tom, jak moc by měli moderátoři sociální sítě zasahovat do uživatelského obsahu sítě. Sheryl Sandbergová, provozní ředitelka Facebooku, tvrdí, že společnost vždy stála proti nenávisti. Sandbergová také zdůrazňuje, že sociální síť provádí v posledních letech změny ke zlepšení přístupu k moderování obsahu. Podle některých jsou však zmíněné změny pouze částečné a bez výrazného zásahu se nic důležitého nezmění.

Sandbergová odmítá, aby Facebook podlehl kritice a začal své interní mechanismy měnit dle tlaku, který na něj vytváří velcí korporátní inzerenti. „Provádíme změny nikoliv z finančních důvodů, nebo tlaku inzerentů, ale kvůli tomu, že (dělat změny, pozn. red.) je správná věc,“ uvedla k bojkotu firem ředitelka. Podle ní Facebook přistupuje a bude přistupovat k úpravám fungování na základě interních analýz a auditů, také ale odmítá implementovat veškeré doporučení auditorů.

Měl by Facebook více zasahovat vůči nenávistnému obsahu?

Podle Alexe Stamose, bývalého ředitel bezpečnosti Facebooku, měl Zuckerberg a jeho lidé přistoupit k trumpovým příspěvkům jako Twitter a vyhnul by se tak kritice za ignorování porušování pravidel. Podle Stamose by vedení Facebooku nemělo zajímat, jestli se jedná o oficiálně zvolené politiky, nebo jestli to zavání cenzurou, ale to, jaké šíření dezinformací může mít reálné důsledky.

BRAND24

Bývalý bezpečnostní šéf Facebooku se domnívá, že Twitter svým přístupem, kdy označil prezidentův tweet „vysvětlujícím“ či „upozorňujícím“ rámečkem, tak nastavil standardy. Ani to však podle něj Facebook nepřesvědčí k radikální změně názoru a jeho představitelé budou stát za svým přístupem, dokud to bude možné. „Ve Spojených státech nemáme žádný právní rámec, který by to omezoval, je to čistě na Facebooku,“ uvedl Stamos. Alex Stamos ze společnosti odešel před dvěma lety po neshodách ohledně řešení volební roku 2016.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).