Menu Zavřít

Vytvářejí čistou elektřinu i příjemný stín. Solární elektrárny vyrůstají nad evropskými parkovišti

24. 5. 2023
Doba čtení: 4 minuty
Autor: Depositphotos
  • V poslední době se v mnoha evropských zemích budují parkoviště s přístřešky pro solární panely. Vzniklá zelená elektřina většinou napájí přilehlé budovy
  • Podle odborníků je tato metoda velmi efektivní, problémem ale může být nedostatečná kapacita rozvodné sítě
  • Do budoucna má celé odvětví výrazně růst, a mohlo by tak dosáhnout výkonu několika desítek gigawattů

Ve snaze zvýšit produkci čisté energie nedávno francouzský senát schválil legislativu, podle níž musejí být všechna stávající i nová parkoviště s 80 nebo více místy pokryta solárními panely. V ostatních evropských zemích sice zatím žádné podobné nařízení neexistuje, první „solární parkoviště“ ovšem fungují již několik let a v poslední době se jejich počet výrazně zvyšuje.

Do velké míry tomuto trendu napomáhají i současné vysoké ceny energií. Stále více firem tedy začíná vyhledávat různé obnovitelné zdroje, aby si mohly udržet přijatelné provozní náklady. Solární panely nad parkovištěm jsou přitom jednou z nejlepších možností, jak toho dosáhnout. Cena takového řešení není nijak zvlášť vysoká, a navíc ani nezabírají žádnou další plochu.

Přístřešky s fotovoltaickými panely tedy v současnosti vznikají třeba na parkovištích u energeticky náročných zařízení, jako jsou nemocnice, nákupní centra, výrobní haly nebo kanceláře. Kromě dodávek čisté energie spočívá jejich další výhoda v tom, že chrání auta před nepříznivým počasím, ať už jde o sníh, nebo spalující sluneční záření.

Velký zájem z mnoha stran

Výstavbu těchto parkovišť navíc doporučuje i většina odborníků na obnovitelné energie. „Celkový potenciál solární energie dosahuje jen ve Velké Británii asi 117 gigawattů, přičemž přibližně 11 gigawattů by mohly zajistit právě panely umístěné na parkovištích,“ vysvětlil pro BBC profesor Mark Barrett z University College London.

Vyřeší Maroko evropskou energetickou krizi? Africká země sází na výstavbu obrovských solárních a větrných elektráren
Přečtěte si také:

Vyřeší Maroko evropskou energetickou krizi? Africká země sází na výstavbu obrovských solárních a větrných elektráren

Podle něj je ale výkon 11 gigawattů stále poměrně konzervativním odhadem, protože vychází z předpokladu, že ve Spojeném království je zhruba 130 kilometrů čtverečních parkovišť. Realitní kancelář Knight Frank se ovšem domnívá, že je v zemi parkovacích ploch mnohem více, konkrétně až 200 kilometrů čtverečních. Kromě toho pak data londýnské vysoké školy počítají s tím, že solárními panely bude pokryta pouze polovina celkové rozlohy parkovišť. Množství ekologicky vyrobené energie by tedy za určitých podmínek mohlo být ještě mnohem vyšší.

Velký zájem o instalaci solárních panelů nad parkovišti každopádně potvrzují i mnozí dodavatelé. Jedním z nich je třeba britská společnost SIG, která navrhuje a staví ocelové konstrukce pro solární přístřešky. „Celé odvětví se v poslední době úplně zbláznilo,“ uvedl její obchodní manažer Guy Chilvers. Podle něj teď firmu kontaktují hlavně hotely, nemocnice či rekreační střediska.

Podobnou situaci navíc zažívá i většina dalších společností, které ve Spojeném království solární parkoviště staví. Například Praxia Energy očekává, že do roku 2028 vzroste celé odvětví zhruba desetinásobně. 

„Aktuálně řešíme čtyři potenciální projekty, jež by mohly překročit špičkovou kapacitu pět megawattů,“ řekl Tim Evans, generální ředitel konkurenční firmy 3ti. Největší britské solární parkoviště v areálu automobilky Bentley má přitom maximální výkon 2,7 megawattu.

V plánu je i nabíjení elektromobilů

Solární panely na parkovištích ale nemusejí sloužit pouze k napájení budov v jejich blízkém okolí. Stále častěji se totiž diskutuje také o nabíjení elektrických vozidel, která pod nimi budou stát. Dobře by to mohlo fungovat třeba u kancelářských budov, kde jsou auta zaměstnanců zaparkována po mnoho hodin. „K tomuto účelu jsou vhodná i obchodní centra, fotbalové stadiony, sportovní centra nebo kina. Auta u nich totiž většinou stojí více než dvě hodiny, což stačí k jejich dobití,“ doplnil Evans.

Vědci testují plovoucí solární elektrárny. Fungovat mají v Evropě i na odlehlých indonéských ostrovech
Přečtěte si také:

Vědci testují plovoucí solární elektrárny. Fungovat mají v Evropě i na odlehlých indonéských ostrovech

Před větším rozšířením těchto zařízení je ovšem potřeba vyřešit ještě jeden zásadní problém. Mnoho projektů solárních parkovišť je totiž v současnosti odloženo kvůli špatné rozvodné síti, která nezvládá odvádět vyrobené přebytky energie. „Dokud tato překážka nebude vyřešena, větší rozšíření solárních parkovišť zůstane jen vzdáleným snem,“ domnívá se mluvčí britské asociace Solar Energy UK.

Česko je zatím pozadu

Velká Británie ale není jedinou zemí, kde v poslední době vznikají rozsáhlá parkoviště se solárními panely. V loňském roce bylo poblíž nizozemského Amsterdamu zprovozněno největší zařízení tohoto typu na světě o rozloze 350 tisíc metrů čtverečních, které má podle Euronews maximální výkon 35 megawattů. Další solární parkoviště pak hojně vznikají třeba v Německu, Španělsku nebo v již zmíněné Francii.

DT24

Česká republika zatím za svými západoevropskými sousedy poměrně výrazně zaostává. Jediný větší projekt dosud v tuzemsku realizovala společnost ČEZ, která solární panely nainstalovala nad 322 parkovacími místy u jaderné elektrárny Dukovany. Za první rok svého provozu zařízení podle tiskové zprávy vyrobilo 877 823 kilowatthodin bezemisní elektřiny, což předčilo očekávání odborníků.

Síla slunce. Zájem Čechů o fotovoltaiku i tepelná čerpadla stále roste, dle šéfa Woltairu se může investice vrátit již do dvou let
Přečtěte si také:

Síla slunce. Zájem Čechů o fotovoltaiku i tepelná čerpadla stále roste, dle šéfa Woltairu se může investice vrátit již do dvou let

Kromě toho si ale společnost pochvaluje také další výhody této novinky. „Vedle zvýšení výroby energie má naše parkoviště velkou oblibu u zaměstnanců, kteří ho přednostně využívají pro parkování svých vozidel. I přes delší vzdálenost od hlavního vstupu do elektrárny je vždy plně obsazeno jako první. Důvodem je ochrana automobilů před přímým sluncem v létě, v zimě pak před sněhem a námrazou,“ uzavřel ředitel Jaderné elektrárny Dukovany Roman Havlín.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).