Menu Zavřít

Příliš drahá káva. Hlavní nádraží hledá náhradu za Italy

23. 9. 2017
Autor: Martin Pinkas

Ve tři čtvrtě na šest ráno je už na pražském hlavním nádraží vyšší frekvence lidí než na většině českých železničních stanic v době největší špičky. Rozespalí zahraniční turisté obtěžkaní kufry a batohy hledají příležitost, kde se „nakopnout" ranní kávou. Moc možností ale nemají. V podstatě jen jednu.

Tou je italská kavárna na strategickém místě u ústí hlavního tunelu vedoucího k nástupištím. Jinak solidní požitek z kávového nápoje kazí fakt, že kapučíno tam přijde na 70 korun. A s úderem šesté hodiny se konkurence zvýší jen zdánlivě. Francouzské bistro je sice hned naproti, cenami se však neliší.

Předražená exkluzivita

Lidové kapučíno za 32 korun nabízí v tuto dobu jen prodejce sladkého pečiva Minit, ten má však výrazně méně výhodnou pozici na boční straně hlavní haly. Také ke stánkům Coffee Joy umístěným v podchodech si tam najde cestu výrazně méně cestujících, než je tomu u ukazatelů s odjezdy vlaků před vstupy do podchodů. Jasným vítězem ranního frmolu na jedné z nejlukrativnějších kávových lokalit je tedy kapučíno za téměř dvojnásobnou cenu, než je v Česku obvyklé.


Přečtěte si: Italové chtějí 1,2 miliardy za vyhazov z hlavního nádraží

  Ilustrační fotografie


Podle informací týdeníku Euro měl bývalý správce nádraží společnost Grandi Stazioni s některými prodejci nadstandardní vztahy a na lukrativní prodej kávy jim zaručoval exkluzivitu. Ta je v konečném důsledku i příčinou vysokých cen.

Loňským vyhazovem Italů se však otevřely dveře pro příchod konkurence a také cenový boj o lukrativní lokalitu. Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC), která po Grandi Stazioni budovu převzala, totiž s žádnou exkluzivitou nepočítá.

„SŽDC vsoučasné době žádnou exkluzivitu neuděluje ani jinak nezvýhodňuje obchodní partnery, kteří mají pronajaté obchodní jednotky na pražském hlavním nádraží, a neuvažujeme o tom ani do budoucna,“ zdůrazňuje mluvčí společnosti Kateřina Šubová.

Coming soon

První zájemci o lukrativní lokalitu se tak už objevili. Například společnost Tchibo už jednu prodejnu na hojně frekventovaném horním patře podzemní části nádraží má, prodává tam však jen balenou kávu a jiné spotřební zboží ze svého sortimentu. Firma se však netají tím, že by nově pobočku ráda rozšířila o kávový bar s čerstvými nápoji. „Rádi bychom tam rozšířili naši působnost, zatím je to ale v jednání,“ sdělil týdeníku Euro šéf Tchiba Praha Richard Hodul. Tchibo má strategii jednotných cen v rámci celého Česka. Obecně přitom ceny espresa či latté v pobočkách firmy nijak nevybočují z českého průměru, a lze tak očekávat, že na stanici brzy přibude možnost dát si kávu bez přirážky za exkluzivní lokalitu.

O Grandi Stazioni přitom Hodul nemluví příliš lichotivě. „Mohu říct, že jsem rád, že Grandi Stazioni odešlo. Prostředí tam bylo vysoce nestandardní a někdy až za hranou, dnes tam jsou solidní partneři, se kterými se dá vést smysluplný rozhovor,“ dodává Hodul.

WT100

Ještě před Tchibem otevře novou pobočku na hlavním nádraží kavárenský řetězec Costa Coffee. Prodejna už vzniká, zatím ji halí plachta s nápisem Coming soon. Podle mediální zástupkyně firmy Šárky Podlenové provoz odstartuje v říjnu.

Costa Coffee patří obecně k dražším kavárnám, a nelze tedy očekávat výrazné podstřelení ceny. Příchod dalšího nováčka však ukazuje, že se zakonzervovaný trh s kávou na hlavním nádraží začíná uvolňovat. Pod společnost Lagardere Travel Retail vedle Costa Coffee spadají třeba také pekárny Paul a další značkové prodejny nabízející mimo jiné i kávu. Firma dává najevo, že o lokalitu má zájem i s nimi. „Pokud bude vypsáno výběrové řízení, rádi se ho zúčastníme s jinou značkou z našeho portfolia,“ dodala Podlenová.

Dále čtěte:

Grandi Stazioni: Za zchátralé hlavní nádraží mohou České dráhy

SŽDC: Grandi Stazioni měla času dost


  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).