Menu Zavřít

Ochrana proti zlodějům a okamžitá dostupnost. V Česku roste počet virtuálních a jednorázových platebních karet

24. 1. 2024
Doba čtení: 5 minut
Autor: Depositphotos
  • Stále větší množství tuzemských bank a dalších finančních institucí nabízí svým klientům čistě virtuální platební karty
  • Jejich výhodou oproti klasickým plastovým kartám je omezená možnost zneužití, téměř okamžité zřízení a také menší ekologická zátěž
  • Kromě toho jsou na vzestupu i jednorázové platební karty, které se po uskutečnění první transakce automaticky zruší

Počet míst, kde lze platit debetní či kreditní kartou, v poslední době stále narůstá. Češi si navíc na tento způsob úhrady zboží a služeb opravdu zvykli, což potvrzují i údaje České národní banky. Podle nich dosáhl počet platebních karet vydaných tuzemskými bankami na konci prvního pololetí roku 2023 hranice 14,6 milionu kusů. Na každého obyvatele Česka tedy připadá více než jedna platební karta.

Ne každá je ale z plastu. V poslední době totiž také narůstá počet karet, které jsou čistě virtuální. Mají téměř shodné možnosti použití, dá se s nimi platit jak v internetových obchodech, tak i na klasických platebních terminálech. K využití druhé zmíněné varianty je ovšem nejprve potřeba kartu nahrát do virtuální peněženky v mobilu nebo jiném přenosném zařízení, k čemuž poslouží aplikace jako Google Pay, Apple Pay nebo Xiaomi Pay.

Bezhotovostních plateb sice přibývá, ale stejně tak i těch v ,cashi‘. Mincí a bankovek se Češi nevzdají, říkají průzkumy i odborníci
Přečtěte si také:

Bezhotovostních plateb sice přibývá, ale stejně tak i těch v ,cashi‘. Mincí a bankovek se Češi nevzdají, říkají průzkumy i odborníci

Virtuální platební kartu v současnosti nabízí velké množství tuzemských bank i dalších finančních institucí, například ČSOB, Česká spořitelna, mBank, Creditas, UniCredit Bank, Moneta, Twisto či Skip Pay. Další banky pak její zavedení zvažují, některé to chtějí stihnout ještě do konce letošního roku.

Novinku využívá až 78 procent mladých

Výhod virtuálních platebních karet je podle tuzemských bank hned několik. „Mezi jejich hlavní benefity patří například to, že se dají používat okamžitě, protože není třeba čekat na fyzické doručení poštou. Kartu navíc nelze ztratit a nikdo vám ji ani neukradne. A kromě toho je udržitelnější, protože kvůli ní nevzniká nadbytečný plastový odpad,“ shrnula tisková mluvčí mBank Kristýna Dolejšová.

Právě společnost mBank se v srpnu 2022 stala vůbec první bankou na českém trhu, která virtualizovala celé své karetní portfolio. Všichni klienti se od té doby při žádosti o jakoukoliv novou platební kartu mohou rozhodnout, jestli chtějí čistě virtuální nebo plastovou variantu. mBank už díky tomu před několika dny oznámila, že vydala přes sto tisíc karet pouze ve virtuální podobě.

Bezpečné placení na internetu: Vyzkoušejte speciální platební karty
Přečtěte si také:

Bezpečné placení na internetu: Vyzkoušejte speciální platební karty

„Zatímco v září 2023 činil podíl virtuálních karet na všech nově vydávaných 50 procent, v listopadu 2023 to bylo již 68 procent. V případě mladých lidí ve věku 15 až 20 let je tento podíl ještě vyšší, dosáhl dokonce 78 procent,“ popsal Martin Podolák, zástupce generálního ředitele mBank Česká republika pro oblast produktového a segmentového managementu.

Virtuální karty slouží spíše online nákupům

Další bankou nabízející virtuální platební karty je ČSOB. „Každý klient, který žádá o vydání karty, si může vybrat, zda chce kartu pouze virtuální, nebo k ní chce i fyzický plast. Mít dvě samostatné karty, jednu pro platby u obchodníků a druhou či více dalších karet pro internetový svět, ale vnímáme jako nadbytečné. Naším cílem totiž je, aby placení bylo pro klienta co nejjednodušší,“ vysvětlila Michaela Průchová z oddělení externí komunikace ČSOB.

Virtuální karty má v nabídce už od roku 2017 i Creditas. Podle ředitelky komunikace banky Lucie Brunclíkové je jich v současnosti vydáno několik tisíc, pravidelně je pak využívá zhruba třetina uživatelů. „Typicky o ně žádají lidé, kteří s nimi chtějí platit na internetu odděleně od své hlavní fyzické karty k účtu. V tom je také nejzásadnější rozdíl oproti plastovým kartám, kde větší podíl drží platby přímo u obchodníků,“ uvedla Brunclíková.

Stejně jako v případě většiny ostatních bank Creditas nabízí svým klientům virtuální kartu zcela zdarma. Brunclíková se ovšem nedomnívá, že zájem o tuto službu bude v následujících letech nějak zásadně růst. „Spíše lze čekat, že podíl virtuálních karet bude zhruba stejný. Většina lidí má jednu kartu ve fyzické podobě, značná část z nich si ji pak tokenizuje pro používání v mobilu nebo hodinkách,“ doplnila ředitelka komunikace Creditas.

Klidné nakupování na neznámých e-shopech

Specifickým typem virtuálních platebních karet jsou karty jednorázové, jež mají uživatelům zajistit větší bezpečí při online platbách. Celý proces většinou funguje tak, že klient se přihlásí do svého internetového bankovnictví, kde si vygeneruje virtuální kartu, která hned po prvním nákupu zanikne.

Kartou? Raději hotově. Ve Velké Británii roste vlivem krize zájem o platbu bankovkami, podle odborníků jde o krátkodobý trend
Přečtěte si také:

Kartou? Raději hotově. Ve Velké Británii roste vlivem krize zájem o platbu bankovkami, podle odborníků jde o krátkodobý trend

Tato varianta je užitečná obzvláště v případě špatně zabezpečených, či dokonce přímo podvodných e-shopů. I když totiž internetoví zloději získají údaje o kartě, nemohou s ní zaplatit další nákup, protože už tou dobou nebude existovat. Díky tomu tedy lidem nemohou ukrást žádné další peníze z jejich bankovního účtu.

V Česku zatím jednorázové karty nabízí pouze několik finančních institucí, mezi nimiž je už od ledna 2022 také Česká spořitelna. Ta přitom potvrzuje, že lidé mají o novinku značný zájem. „Celkem si klienti za poslední dva roky vytvořili přes 720 tisíc jednorázových virtuálních karet. Pravidelně si jich klienti měsíčně vytvoří v řádu desítek tisíc, přičemž ve větší míře evidujeme jejich použití ke konci kalendářního roku, tedy v období před Vánocemi,“ uvedl Juraj Pilka, který má v bance platební karty na starost.

I Česká spořitelna si tedy myslí, že novinka bude mezi lidmi stále populárnější. „Předpokládáme, že zájem o využívání virtuálních karet nadále poroste. Zároveň vidíme, že pozvolna roste řada klientů, která již nechce využívat platební kartu v plastové podobě. V naší bázi totiž máme přes 30 tisíc klientů, kteří platební kartu v plastové podobě vůbec nemají a používají výhradně jen tu virtuální,“ zmínil Pilka.

Jednorázová karta pomůže i se splátkami

Jednorázové platební karty nabízí svým uživatelům i společnost Twisto, jež se specializuje na odložené platby. Tuzemský fintech má v nabídce dva typy těchto karet, přičemž jedna je na splátky a druhá na bezpečné nákupy online. „Výhodou jednorázových karet na splátky je možnost připravit se na větší nákup, který se zákazníkovi automaticky rozloží do splátek. Dopředu si určí částku a počet splátek a teprve pak s kartou nakoupí,“ vysvětlil šéf produktu Twisto Pavel Prucek.

CONTENT24

Dobírka je pasé, odložených plateb naopak začne mezi českými internetovými zákazníky přibývat, myslí si Pech z Upgates
Přečtěte si také:

Dobírka je pasé, odložených plateb naopak začne mezi českými internetovými zákazníky přibývat, myslí si Pech z Upgates

Druhým typem je karta na bezpečné nákupy online, již Twisto zavedlo teprve na začátku listopadu loňského roku. „Největší výhodou těchto karet je bezpečnost. To, že karta po zaplacení zanikne, umožňuje našim zákazníkům a zákaznicím v klidu nakupovat na e-shopech, které jsou pro ně neznámé,“ doplnil Prucek.

Podle něj si zákazníci obě varianty oblíbili, o čemž svědčí i data o jejich využívání. Loni Twisto vydalo 65 tisíc jednorázových karet na splátky a jeden tisíc jednorázových karet na bezpečné nákupy online, což je meziročně o 30 procent více. Dohromady už tedy tyto karty používá zhruba čtvrtina aktivních uživatelů Twisto účtu. Firma navíc očekává, že počet nově vydaných karet bude nadále růst, a to ještě rychleji než v minulosti.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).