Menu Zavřít

Noční můra supermarketů: Amazon Fresh rozváží už i v Německu

9. 5. 2017
Autor: Atomic Taco; Flickr

Americký internetový obchod Amazon vytáhl do bitvy s německými supermarkety. Se službou Amazon Fresh rozváží od minulého týdne čerstvé potraviny až do domu. V nabídce má 85 000 položek včetně bio produktů a nabídky místních lahůdkářství.

Rozvážka potravin funguje v některých částech Berlína a v Postupimi na okraji metropole. Kamenným obchodům chce největší online obchod světa konkurovat s nabídkou 85 000 položek a rychlým rozvozem. Dopoledne podané objednávky vyřídí ještě téhož dne, takže lze s nákupem počítat k večeři. Nákupy objednané do 23. hodiny doveze na druhý den v rozpětí dvou hodin, které si určí zákazník.

Aktivity online obchodu dělají starosti maloobchodním řetězcům, spotřebitelé je ale naopak vítají. Zatímco prvně jmenovaní se podle Sdružení volného obchodu Německa (HDE) obávají přiostřeného konkurenčního boje na trhu s potravinami, Federace německých spotřebitelských organizací (VZBV) vyjádřila naději, že vstup Amazonu oživí trh, jemuž dosud dominují řetězce Edeka, Rewe, Aldi a skupiny Schwarz s diskontním řetězcem Lidl. Zároveň ovšem VZBV varoval, že je třeba předejít tomu, aby si Amazon ukrojil „příliš velký“ podíl na trhu.

V sortimentu internetového supermarketu Amazonu je také čerstvé maso, ovoce i zelenina stejně jako další chlazené výrobky. Dovážka je dostupná pouze předplatitelům služby Amazon Prime, za níž si společnost po uplynutí zkušebního měsíce účtuje 10 eur (268 korun) měsíčně. Za to mohou předplatitelé objednávat nákupy od minimální částky 40 eur (1070 korun).


Přečtěte si také o „vesmírných“ plánech majitele Amazonu:

Bezos prodá ročně akcie Amazonu za miliardu dolarů. Podpoří vesmírné lety

 Zakladatel vesmírné společnosti Blue Origin Jeff Bezos


„Chceme umožnit zákazníkům, aby u nás pořizovali kompletní týdenní nákupy včetně čerstvého a chlazeného zboží,“ popsal médiím marketingovou strategii šéf německého Amazonu Fresh Florian Baumgartner. S konkurencí ostatních internetových obchodů s potravinami, které už na německém trhu působí, se Amazon chce vypořádat mimo jiné i nabídkou sortimentu místních obchodů, jako jsou pražírny kávy, lahůdkářství nebo specializované prodejny s čokoládou. Fresh má touto cestou oslovit širší vrstvy potenciálních uživatelů.

Zájem zákazníků pro službu Fresh chce gigant získat i garancí dostupnosti zboží, kdy za chybějící položky bezplatně dodá nejbližší podobný výrobek. Za čerstvé zboží, které „nesplní očekávání“, pak vrací peníze. Součástí zvolené strategie je také nabídka velkého množství produktů na poměrně malém území. S expanzí do dalších měst ovšem Amazon Fresh nejprve počká na zpětnou vazbu uživatelů, kterou chce zapracovat do svého konceptu.

Zavedení služby Fresh na německý trh analytici očekávali. Amazon ji spustil v roce 2009 a zajišťuje ji v celkem 20 městech –kromě USA ještě v Londýně a odnedávna i v částech Tokia. V Německu zatím Amazon rozvážel jen omezený výběr čerstvých, chlazených a mražených produktů v rámci služby nazvané Prime Now.

Pomohou roboti a drony

Největší internetový obchod světa v poslední době posiluje i vývoj umělé inteligence stejně jako dronů vhodných k distribuci zboží. V Seattlu sídlící společnost za tím účelem letos na podzim otevře v Cambridgi nové vývojové středisko, v němž hodlá zaměstnat na 400 lidí. Amazon shání zejména softwarové inženýry, programátory a experty na zpracování dat.

Hračka Amazonu, asistentka Echo Look vám pomůže s ustrojením

Dále také hledá matematické modeláře, experty na modulaci řeči a další vysoce specializované experty, s jejichž pomocí chce vyvíjet produkty, jako je čtečka Kindle, levný tablet Fire, levné multimediální centrum TV Stick Fire i různé verze hlasové asistentky do domácnosti s názvem Echo.

Jakmile zprovozní nové středisko, bude ve svém stávajícím centru v Cambridgi zkoumat a vyvíjet logistický systém Prime Air, s nímž internetový obchod hodlá dodávat zboží s pomocí dronů do půl hodiny.

Od roku 2010 Amazon jen v Anglii investoval více než 200 miliard korun. Společnost, za níž stojí miliardář Jeff Bezos, chce letos v Evropě zřídit 15 000 nových pracovních míst, z nichž 1000 připadne na Českou republiku. Jeho úspěchy ovšem kalí aféra s drsnými pracovními podmínkami, v nichž nadřízení podle ankety deníku New York Times vyžadují udávání mezi zaměstnanci nebo okamžitou reakci na noční pracovní e-mail.

KL24

Takto si Amazon představuje distribuci zboží s pomocí dronu

Přečtěte si také:

Práce v Česku je ohrožena: přibývá firem, které zvažují nedostatek lidí řešit roboty

Češi nakupují více na internetu. Letos v e-shopech utratí 115 miliard


  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).