Online lekce angličtiny a dalších jazyků jsou již delší dobu oblíbenou alternativou živé výuky. V poslední době navíc získávají na ještě větší popularitě ruku v ruce s tím, jak do hry vstupuje umělá inteligence (AI), která podle mnohých do budoucna část učitelů nahradí.
Spolumajitel výukového projektu Kideo Václav Liška se řadí mezi ty, kteří takový názor nesdílejí. V rámci své platformy proto i nadále hodlá sázet na to, nač sázel doposud, tedy především na kvalitní vyučující.
„Internetová platforma Kideo funguje od roku 2018, kdy jsme ji založili s Kamilem Kavečkou, který měl zkušenosti z klasické jazykové školy ve Frýdku-Místku. Tam učili hlavně Češi a oba jsme si uvědomovali, že u nás máme nedostatek kvalitních lektorů z řad rodilých mluvčích,” vzpomíná Liška, jenž tehdy končil své aktivní působení ve firmě Aukro a mohl se začít naplno věnovat vlastnímu podnikání.
Škola hrou
Rodilých mluvčích, kteří vystudovali učitelství angličtiny pro cizince, je v Česku velmi málo. Spoluzakladatelé Kidea si na nich nicméně zakládají, přičemž jejich výběr přizpůsobují i tomu, jestli umějí pracovat s dětmi, nebo spíše s dospělými. Od toho se odvíjí nejen délka lekce, ale také celkový přístup k ní, využití různých didaktických forem a podobně.
„U nejmladších dětí od čtyř do šesti let dobře funguje metoda TPR (Total Physical Response neboli spojení cizího výrazu a určité pohybové reakce – pozn. red.), která je dokáže rozmluvit, i když se zatím třeba s angličtinou nesetkali. Pracuje totiž s reálnými situacemi a autentickým jazykem,“ vysvětluje spoluzakladatel Kidea s tím, že jde o hravou a interaktivní výuku zaměřenou na praktickou zkušenost.
Od dětí k rodičům i firmám
S přibývajícím počtem dětí se o výuku začali zajímat i jejich rodiče. Později tedy Liška založil službu Teheso specializovanou právě na dospělé. I v tomto případě jde o individuální lekce, které je možné si časově přizpůsobit – trvají 30 nebo 60 minut a liší se také obsahem, jenž reaguje na potřeby zákazníků.
Dnes už vše zastřešuje Kideo, a to včetně výuky pro firmy, která aktuálně tvoří přibližně čtvrtinu obratu. Jedním z jeho klientů je například automobilka Hyundai z Nošovic, ta platí online výuku zejména tamním manažerům, protože jim vyhovuje více než živé lekce a zároveň chtějí kvalitní lektory z USA.
Konkrétně má společnost v databázi přes 100 lektorů a více než 1 200 klientů, které získává jak na doporučení, tak díky marketingu a PR. „Využíváme klasický marketingový mix od vyhledávačů přes sociální sítě až po online marketing. A zhruba 30 procent klientů k nám chodí na doporučení, často se přidávají i jejich rodinní příslušníci nebo někteří spokojení zákazníci zavádějí výuku prostřednictvím naší platformy jako firemní benefit,“ popisuje Liška.
Potenciál online prostoru
Zatím je core byznys Kidea primárně v Česku a na Slovensku, další jednotky zákazníků pak přicházejí z Polska. Díky testování online kampaní má ale firma i několik klientů z Brazílie, což je podle Lišky dáno výhodou toho, že lekce není potřeba nijak lokalizovat – stačí pouze zajistit kvalitní zákaznickou podporu. Celkový obrat firmy se aktuálně pohybuje v jednotkách milionů, avšak chystaná expanze ho už v příštím roce může výrazně zvýšit.
Díky lektorům ze Spojených států už má navíc firma zkušenosti i s časovým posunem a náborem spolupracovníků v zahraničí. „Kolega Kamil se přesunul do USA, kde se věnuje HR. Jsme v kontaktu s americkými univerzitami a zapojujeme do výuky i tamější studenty pedagogických oborů,“ přibližuje Liška propracovaný náborový systém. A dodává, že zájemci projdou několika koly pohovorů. Zároveň si firma ověřují jejich vzdělání a v další fázi zjišťuje, jestli se pro tuto práci hodí, tedy jestli mají dostatek měkkých dovedností. Potom už následuje trénink metodologie a samotné přijetí.
V plánu je navíc i rozšiřování nabídky jazyků jako takové, potažmo přidávání dalších předmětů. A částečná změna čeká rovněž formáty lekcí, které zatím probíhají jeden na jednoho, ale budoucna by se mohly odehrávat ve výukových skupinách o dvou až třech lidech. Liška si od toho slibuje zajímavější interakce a také určitou finanční úsporu na straně klientů, kteří se o náklady na lektora podělí.
Ve zlepšování jim přitom může pomoci i často diskutovaná umělá inteligence, jíž se v Kideu rozhodně neobávají. Naopak díky ní chtějí výuku oběma stranám usnadnit. „V současnosti využíváme technologii AI, sdílení obrazovky, virtuální tabule i různé interaktivní materiály. Nejsme tedy jen místem, kde na jedné straně sedí učitel a na druhé student. Snažíme se vytvářet příjemné prostředí s ověřenou nabídkou lektorů a zákazníkům pomáháme i s výběrem konkrétních lekcí,“ uzavírá Liška.