Menu Zavřít

Na evropské koleje míří hned několik luxusních vlaků. Dle odborníků slibují exkluzivní zážitky, velkolepé výhledy i zajímavé zastávky

  • Prémiové cestování se nepojí jen se soukromými letadly nebo exkluzivními vozy. Na výsluní se vrací i luxusní vlaky
  • Po evropské železnici bude nově jezdit například italský express La Dolce Vita nebo britský Britannic Explorer. A už delší dobu je možné využít vlak Royal Scotsman či Venice Simplon-Orient-Express
  • Konkrétní výběr vlaku závisí na preferovaných oblastech, délce trasy, požadovaném komfortu a samozřejmě také na ceně. Dvoudenní výlety začínají zhruba na 100 tisících korun

Luxusní vlaky nejsou jen dopravním prostředkem, ale i místem pro cestovatelské, gastronomické a kulturní zážitky na nejvyšší úrovni. Některé mají moderní podobu, jako například Britannic Explorer, jiné svým designem odkazují k době rozkvětu železniční dopravy. To platí i pro italský expres La Dolce Vita nebo pro Venice Simplon-Orient-Express (VSOE), jež tvoří renovované vozy z 20. let minulého století.

„Záleží na tom, zda je pro klienty zážitkem samotná jízda luxusním vlakem nebo by rádi na své cestě prožili také něco zajímavého a inspirativního mimo palubu vlaku. Zatímco La Dolce Vita a Royal Scotsman mají ve svých itinerářích naplánované zajímavé poznávací zážitky, VSOE se orientuje pouze na samotnou jízdu,” vysvětluje rozdíly mezi jednotlivými vlaky Štěpán Borovec z české společnosti EliteVoyage, která se specializuje na prémiové cestování.  

Sladký život v italském stylu

Jak chutná pověstný la dolce vita, si mohou cestující alespoň na pár dní vyzkoušet, pakliže si zarezervují jedno z dvaašedesáti míst ve stejnojmenném vlaku, který letos v květnu vyjede na osm tras po ikonických místech Itálie. Nechybí mezi nimi „věčný” Řím, magické Benátky ani romantické Portofino. Pasažéři stráví přímo na palubě vlaku jeden až dvě noci, nabitý program nicméně mají i během dne. Ceny za osobu začínají na 4 160 eurech, tedy na necelých 105 tisících korun.

Vlak je nový a má stylový interiér, který oslavuje italské designéry 20. století, jmenovitě například známého architekta a průmyslového návrháře Gia Pontiho nebo nábytkového designéra Osvalda Borsaniho. Cestující si přitom mohou vybrat mezi dvěma variantami kupé. Deluxe o velikosti sedmi metrů čtverečních disponuje dřevěnými stropy, zrcadlovými stěnami i příjemnými pohovkami, které večer steward přemění na pohodlné lůžko. Ve větší variantě Suite o jedenácti metrech čtverečních je pak komfortní dvojpostel i stylová pohovka s křesly. Celkovou atmosféru dotváří reflexní kouřová zrcadla, lesklé stropy nebo designová osvětlovací tělesa.

Nouze každopádně není ani o gastronomické zážitky, jejich koncept sestavil německý šéfkuchař zaměřený na italskou kuchyni Heinz Beck. „Ráno čeká na cestující domácí italská snídaně inspirovaná érou šedesátých let. K dispozici jsou ovocné šťávy, sicilské briošky, řemeslné džemy či italské kávy,” popisuje Borovec s tím, že večer je možné prožít ve stylu italského Aperitiva za doprovodu živé hudby, která hraje v útulných a elegantních prostorách místního lounge baru.

Objevování Británie

Dalším přírůstkem mezi luxusními evropskými vlaky je již zmíněný Britannic Explorer, jehož itinerář se začíná plnit 4. července. Vyrážet bude vždy z londýnského nádraží Victoria, odkud se s maximálně 38 cestujícími vydá na cesty po Anglii a Walesu, aby se po čtyřech nebo sedmi dnech opět vrátil zpět. Ještě předtím ale pasažéři zažijí dobrodružství na palubě i mimo ni, a to v malebných vesnicích, na středověkých hradech nebo v národním parku Snowdonia.

Šéf EliteVoyage: Za týdenní dovolenou pro dva u nás klienti v průměru zaplatí 700 tisíc. Máme už i první zájemce o let balónem do stratosféry
Přečtěte si také:

Šéf EliteVoyage: Za týdenní dovolenou pro dva u nás klienti v průměru zaplatí 700 tisíc. Máme už i první zájemce o let balónem do stratosféry

„Vlak je ukázkou současného britského designu a spojuje krásné výhledy s poklady britské kuchyně i příjemným wellness. Roli ale budou hrát také gastronomické zážitky mimo palubu vlaku, například fish and chips v Cornwallu, ochutnávka velšských vín, pikniky nebo večeře v pětihvězdičkovém hotelu Belmond Le Manoir aux Quat'Saisons,” zmiňuje Borovec.

Milovníky Skotska zase přivítá luxusní Royal Scotsman, který letos slaví 40 let od první jízdy. Jeho interiér připomíná edwardiánský venkovský dům, jenž vyniká dřevěným obložením i látkami v teplých tónech. Pojme až 36 pasažérů a disponuje dvěma restaurační vozy i vyhlídkovou terasou nebo vlastním spa. A pokud jde o ubytování, nabízí jak Twin kupé za 4 800 liber na osobu (přes 140 tisíc korun), tak Grand Suites, které evokují spíš soukromý klub na kolech a vyjdou na 13 tisíc liber za pasažéra, tedy více než 380 tisíc korun.

Moderní komfort versus tradice a autenticita

Zatímco La Dolce Vita i oba britské vlaky jsou dílem současnosti, Venice Simplon-Orient-Express využívá renovované 100 let staré vagóny. Jeho výhodou je tedy opravdu autentická a neopakovatelná atmosféra, kterou umocňuje interiér z lakovaného dřeva i oděv personálu a cestujících. Nemusí ale být tak dobře odhlučněný a jeho standardní kupé mají místo vlastní koupelny a toalety jen umyvadlo.

„V luxusních vlacích vládne poměrně přísný dress code. Během dne se mohou pánové pohybovat po vlaku v dlouhých kalhotách a minimálně tričku s límečkem. Na večeři v restauračních vozech je pak předepsaný black tie. Když se dva lidé převlékají na večeři v nejmenším historickém kupé VSOE, je to trochu oříšek, ale dá se to zvládnout,” uzavírá Borovec.

  • Našli jste v článku chybu?

Kvíz týdne

Retro kvíz: Poznáte historické spotřebiče z našich domácností?
1/12 otázek