Menu Zavřít

Lovebrand, který přetrval generace. Merkur je víc než hračka, technická legenda má co nabídnout i v 21. století

  • Kovová stavebnice Merkur slaví letos sto let. Pod vedením svého majitele Richarda Hrbáče a současného šéfa Radka Jelínka prošla zásadní modernizací i návratem na český i zahraniční trh
  • Za jejich vedení se výroba zvedla z 30 na 120 tisíc stavebnic ročně, kapacita výrobní linky je přitom ještě mnohem větší
  • Merkur se dnes prodává v knihkupectvích, hračkářstvích i muzeích. Nabízí moderní prvky, 3D manuály, robotické sestavy nebo modely, které učí děti programovat

Ikonická česká stavebnice, na které vyrostly celé generace – to je Merkur, jehož historie sahá do roku 1920, ačkoliv technika šroubků nastoupila až o dalších pět let později. Od té doby se stala oblíbenou hračkou i pomůckou pro technické vzdělávání, jak dokládá například příběh legendárního profesora Otto Wichterleho, který ji využil pro stavbu prototypu stroje na výrobu kontaktních čoček. Značka navíc dokáže překvapovat i po sto letech – krok s dobou se snaží držet třeba pomocí mobilních aplikací, skrze které děti dnešní modely ovládají, a dokonce vsází i na virtuální realitu.

A právě jedno celé století inspirace a tvořivosti letos připomenou oslavy s názvem „100 let šroubování“, které firma pořádá od čtvrtka 18. do soboty 20. září v Muzeu stavebnice Merkur v Polici nad Metují. „Merkur je víc než jen hračka, je to technická legenda. Chceme připomenout její bohatou minulost a zároveň ukázat, že má co nabídnout i v 21. století,“ říká majitel společnosti Merkur Toys Richard Hrbáč.

Zásadní rozhodnutí

V čele zmíněné firmy stojí jako jednatel a výrobní ředitel již pět let Radek Jelínek, který se podílel i na aktuální podobě výroby a strategickém směřování podniku. Od roku 2020 se mu podařilo stabilizovat výrobu, zavést systémová řešení a připravit firmu na další rozvoj. Dnes má zásadní podíl na tom, že se Merkur kromě tradice může opřít o moderní produktové řady a technologické inovace.

Když však Jelínek do firmy přišel, Merkur byl v útlumu. Výroba stagnovala, značka ztrácela pozici a hrozilo, že z trhu zmizí. „Klíčový okamžik pro mě byl, když jsem se poprvé potkal s kolegy z tehdejšího týmu Merkur a vyhodnotil jsem, že to můžeme společně zvládnout a máme šanci uspět,“ vzpomíná s tím, že pro firmu bylo zásadní rozhodnutí zachovat i nadálevýrobu v Polici nad Metují a zainvestovat do její modernizace.

Žádnou změnu navíc nedoznal ani unikátní kovový systém s 10mm metrickým děrováním, zatímco konkurenční stavebnice Meccano se postupně od tohoto materiálu odklonila. „Naše metrické děrování je pro evropské země technický standard, který umožňuje jednoduché konstrukce i propracované funkční modely. Plagiáty často postrádají kvalitu i kompatibilitu. Lego je skvělé, je to v hračkách samostatná kategorie, ale Merkur nabízí mechanickou realitu s obrovským konstrukčním potenciálem,“ uvádí Jelínek.

Retro stavebnice i robotické projekty

Mezi zákazníky si dnes drží popularitu tradiční designové modely Formule a Veterán, které patří mezi nejprodávanější. Favorité samotného šéfa firmy se ale mění: „Každý rok to mám jinak, protože v rámci vývoje přicházejí nové výzvy. Letos to byl bombardér B24 Liberator, který uvádíme jako limitovanou edici ke stému výročí, a připravovaná kolekce divokých zvířat.“

Merkur to zkouší na Hit Hitu, cílem je vybrat peníze na edukační portál propojující digitální svět s legendární stavebnicí
Přečtěte si také:

Merkur to zkouší na Hit Hitu, cílem je vybrat peníze na edukační portál propojující digitální svět s legendární stavebnicí

Sledování trendů je pro firmu klíčové. Hračkářský trh se totiž rychle mění a poptávka směřuje k interaktivním a edukativním produktům. „Merkur je silný v principech STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics), kdy v konceptu naší stavebnice to znamená, že se děti učí nejen stavět, ale i chápat principy a hledat řešení. Kombinujeme vědu, technologii, inženýrství a matematiku s mechanikou a elektronikou,“ vysvětluje Jelínek.

Právě proto vznikají i nové robotické projekty, jež našly podporu díky crowdfundingovým kampaním na Hithitu. „Robotické projekty jsou pro nás velkou výzvou a vidíme v nich budoucnost. Již dnes jsou v běžné distribuci a hledají si své zákazníky,“ zmiňuje šéf legendární značky a dodává, že aktuálně se pracuje už na dalších nových stavebnicích. Velká část této produkce směřuje do zájmových kroužků a škol – Merkur v dané oblasti představuje platformu, která propojuje svět mechaniky s moderními technologiemi.

Výzvy exportu a konkurence

Značce se daří zachovávat si svoji národní identitu a zároveň stabilně roste i její podíl na zahraničních trzích. Přímý export představuje asi pětinu produkce, přičemž firma se zaměřuje především na Německo, Francii či Slovensko, i když stejně tak vyváží třeba i do Kanady. Prosadit se na některých trzích ale podle Jelínka rozhodně není jednoduché, a to kvůli domácí i asijské konkurenci.

Čistě z pohledu výsledků hospodaření sice loňský rok nedopadl ideálně, ty aktuální by ale měly být lepší. „V letošním roce se nám podařilo díky inovacím výrazně zvýšit výrobní kapacity a přijít s řadou zajímavých novinek, takže doufáme, že se nám podaří výsledky zlepšit,“ hlásá manažer.

Od dětí až po seniory

Merkur má široké spektrum zákazníků, od nejmenších až po seniory. U dětí bychom rádi uspěli díky atraktivním modelům a propojení s digitálním světem, u dospělých pak díky vysoké kvalitě a retro hodnotě,“ přibližuje Jelínek s tím, že se firma snaží oslovovat i dívky, a sice třeba domečkem pro panenky či novou sérií zvířat. Díky odolnosti a univerzálnosti kovového systému se tak stavebnice často stává pojítkem napříč generacemi.

Přesvědčíte umělou inteligenci, aby vás pustila z vězení? Nová česká RPG hra od firmy eMan má změnit celé odvětví
Přečtěte si také:

Přesvědčíte umělou inteligenci, aby vás pustila z vězení? Nová česká RPG hra od firmy eMan má změnit celé odvětví

Mezi zákazníky však patří i řada vzdělávacích institucí, s nimiž Merkur spolupracuje. Zásluhou toho mohou děti i studenti rozvíjet svoji jemnou motoriku, kreativitu a logické myšlení. Anebo si vyzkoušet technologické principy, a osvojovat si tak základy mechaniky, elektrotechniky i programování.

„Připravujeme také rozšíření stávající řady produktů pro školy a kroužky o novinky, které budou aplikovatelné v rámci výuky,“ prozrazuje Jelínek, podle něhož zároveň dochází k rozšiřování návodů o metodické listy, které usnadní pedagogům začlenění stavebnice do výuky.

Sázka na ekologii i digitální technologie

Do budoucna Merkur sází na ekologii i digitální technologie. Projekt Merkur Green znamená nové recyklovatelné obaly a postupné odbourávání plastů. Dochází též k minimalizaci výrobního odpadu, při výrobě se využívají recyklované materiály. Současně firma investuje do vývoje digitálních návodů a prvků virtuální reality.

„Moderní technologie se stávají v podstatě nezbytností, jak ve výrobním procesu, tak i v marketingu a všech firemních aktivitách. Bez profilů na sociálních sítí si dnes neumím komunikaci se zákazníkem už ani představit, zejména s mladou generací,“ doplňuje Jelínek. Metaverse či VR projekty jsou podle něj technologicky zajímavé a zákazníci je využívají v podobě 3D návodů, virtuálních prohlídek muzea nebo i při skládání modelů ve virtuální realitě jako zajímavý doplněk stavebnice.

„A co se dlouhodobých plánů týče, chceme udržet a dále rozvíjet značku Merkur jako symbol české tvořivosti a technického vzdělávání. Chceme inspirovat nové generace k objevování a stavění – a samozřejmě chceme být úspěšní,“ uzavírá.

  • Našli jste v článku chybu?

Kvíz týdne

Retro kvíz: Poznáte historické spotřebiče z našich domácností?
1/12 otázek