Menu Zavřít

Česká značka Timo ukazuje, že lokální výroba má budoucnost. Rodinná firma z Litoměřic mění pravidla hry ve spodním prádle

16. 6. 2025
Doba čtení: 4 minuty
  • Rodinná firma Timo sází na kvalitní výrobu dámského prádla v Česku. Její sortiment čítá přes sto velikostí, přičemž do vývoje i výroby jsou ve velkém zapojeny právě ženy
  • Desítky vlastních a stovky partnerských prodejen doma i na Slovensku doplňuje rostoucí e-shop. Letos pak společnost otevře nové pobočky v Brně a Táboře
  • V rámci své komunikace se značka zaměřuje na mladší zákaznice. Za tímto účelem navázala spolupráci s influencerkami, ale třeba i s herečkou Anetou Krejčíkovou

Zatímco módní průmysl míří do Asie a sází na unifikaci, české Timo jde opačným směrem. Rodinná značka z Litoměřic vyrábí od roku 1992 dámské spodní prádlo a plavky výhradně doma – s důrazem na kvalitu, funkčnost a vývoj, který bere vážně ženskou rozmanitost. 

Dnes firma nabízí přes 100 velikostí podprsenek ve více než 10 střizích, které testují reálné ženy, nikoli šablonovité modelky. Ročně zpracuje 60 kilometrů krajek a loni dosáhla obratu téměř 140 milionů korun.

Outstream Placeholder

Za úspěchem značky stojí třetí generace rodiny. Šimon Jiráček vede oblast strategie a inovací, jeho matka Markéta má na starost obchodní a provozní stránku. „Rodinná firma má výhodu v rychlém rozhodování, dlouhodobém myšlení a osobní odpovědnosti. Na firmu nenahlížíme tak, že ji vlastníme, ale že ji jen po určitou dobu máme na starost. A naším úkolem je předat ji dál (následující generaci) v lepší kondici, než jsme ji převzali,“ říká Jiráček s odkazem na pravidlo, které do rodinného byznysu přinesla jeho babička a zakladatelka Jitka Kalivodová.

Když střih rozhoduje

Timo se dnes řadí na českém trhu mezi lídry v segmentu dámského spodního prádla. Uspět pomohla sázka na to, že podle průzkumů více než polovina žen nosí špatně padnoucí podprsenku, čemuž Jiráčkovi chtěli učinit přítrž. 

Na vývoji spodního prádla se podílí desetičlenný tým návrhářek, který každý den vymýšlí nové střihy a čtyřikrát ročně uvádí na trh nové kolekce. Zásadní roli hraje i fakt, že firma zůstává věrná domácí výrobě – v Litoměřicích zaměstnává 140 lidí.

„Šít z Čech do Asie nebo naopak? Pro nás nepředstavitelné. Lokální výroba je efektivnější, flexibilnější a přesně reaguje na potřeby zákaznic. A kdo jiný než česká firma by měl vědět, co české ženy opravdu potřebují?“ ptá se řečnicky Jiráček.

Rozšířený sortiment, nová akvizice a masivní expanze do zahraničí. Trenýrkárna.cz působí již ve 23 evropských zemích
Přečtěte si také:

Rozšířený sortiment, nová akvizice a masivní expanze do zahraničí. Trenýrkárna.cz působí již ve 23 evropských zemích

Sílu značky tvoří komunita loajálních zákaznic, které pravidelně chodí do kamenných prodejen, znají se se stálými prodavačkami a účastní se brafittingových akcí. I proto Timo zatím žádnou expanzi za hranice neplánuje – tím spíš když přizpůsobit logistiku, servis i komunikaci jiným trhům by znamenalo ztrátu některých klíčových hodnot.

Investice do přesnosti

Udržet výrobu prádla na světové úrovni pochopitelně vyžaduje technologický náskok. A tak jen vloni Timo do nových technologií investovalo přes 10 milionů korun. Klíčovým prvkem je automatická řezačka Lectra, která zvýšila přesnost a snížila odpad. 

Letos chce firma nasadit další systém na přesnější zpracování krajek – protože v prádle rozhodují milimetry. Výsledkem jsou nejen vlastní kolekce, ale i produkce pro prémiové evropské značky. „Pokud se v Evropě ptáte, kde kvalitně šít prádlo, skončíte stejně nakonec v Litoměřicích. Naše know-how je žádané, ať už pod vlastní značkou, nebo jako dodavatel,“ míní Jiráček s tím, že zisk společnosti vedení vždy reinvestuje zpět do vývoje a provozu.

Kamenné prodejny jako výhoda

Prádlo Timo je k dostání ve více než 20 firemních prodejnách a v téměř 260 partnerských místech v Česku a dalších 27 slovenských pobočkách. Třetinu obratu tvoří e-shop, který meziročně roste o 10 až 15 procent. Slouží ale hlavně stálým zákaznicím, které už vědí, co jim sedí. Ty nové se vedení Tima nejprve snaží přivést do prodejny, kde se jim věnuje vyškolený personál.

„E-shop sice nabízí TimoMETR pro výběr velikosti, ale osobní servis je nenahraditelný. Letos proto otevíráme nové prodejny v Brně a Táboře, další jsou v plánu. Preferujeme centra měst  držíme se konceptu patnáctiminutového města, kde zákaznice sežene chleba, žárovku i podprsenku Timo v docházkové vzdálenosti,“ přibližuje Jiráček.

Českým rodinným firmám šéfuje většinou stále první generace majitelů. Každý třetí z nich přitom s předáním byznysu potomkům nepočítá
Přečtěte si také:

Českým rodinným firmám šéfuje většinou stále první generace majitelů. Každý třetí z nich přitom s předáním byznysu potomkům nepočítá

Data a zpětnou vazbu sbírá firma z prodejen i výroby. Slouží při tvorbě nových kolekcí – stejně jako analýzy módních trendů a spolupráce s akademickou sférou či jinými výrobci. „Český výrobní sektor má obrovský potenciál a propojení napříč obory nám dává smysl. Inspiraci hledáme nejen v módě, ale i v technologiích a dalších oborech,“ doplňuje.

Značka v současnosti prochází vizuální změnou a cíleně míří i na mladší generaci. V Litoměřicích vznikla tříletá strategie, která má firmu přiblížit ženám, jež dosud preferovaly fast fashion nebo zahraniční brandy. Novou tváří Tima se letos stala herečka Aneta Krejčíková, která podle vedení představuje ideální zástupkyni náročných zákaznic hledajících funkční i estetické prádlo mimo konfekční rozměry.

CIF25

Místo Horsta Fuchse influenceři. Globální fenomén live shoppingu brzy ovládne i český trh, shodují se marketéři. Láká hlavně generaci Z
Přečtěte si také:

Místo Horsta Fuchse influenceři. Globální fenomén live shoppingu brzy ovládne i český trh, shodují se marketéři. Láká hlavně generaci Z

„Naší silou je komunita žen, které vědí, co chtějí. Často přijdou s tím, že nosí špatnou velikost – a my jim ukážeme rozdíl. Osvědčilo se nám oslovování přes influencerky i běžné zákaznice s dosahem, které sdílejí naši filozofii,“ dodává Jiráček.

Jeho ambicí je vybudovat nejen silnou domácí značku, ale i respektovaného výrobce pro evropský trh: „Chceme být lídrem v prádle a plavkách. Nejen pro sebe, ale pro všechny značky, které sdílejí víru v lokální a poctivou výrobu.“ 

  • Našli jste v článku chybu?