Menu Zavřít

Komplikace v průplavech, stávky dělníků i obavy z konfliktů. Dodavatelské řetězce jsou pod tlakem, situace je ale zatím udržitelná

6. 9. 2024
Doba čtení: 3 minuty
Autor: Depositphotos
  • Globální dodavatelské řetězce se i nadále potýkají s několika závažnými problémy
  • Lodní dopravu komplikují třeba obavy z dopadů válek a obchodních sporů, hrozba stávek přístavních dělníků či omezení v Panamském a Suezském průplavu
  • Odborníci ale uklidňují, že jsou v současnosti mnohem odolnější než před lety. Pokud se tedy situace výrazně nezhorší, měly by ji zvládnout

Období pandemie covidu způsobilo komplikace napříč celou ekonomikou, přičemž jedním z nejzávažnějších problémů bylo bezpochyby narušení globálních dodavatelských řetězců. Různá omezení v přístavech vedla ke zpožděným dodávkám zboží, což způsobilo rapidní nárůst inflace od Asie po USA.

Po skončení pandemie se sice situace zlepšila, i tak ale čelí dodavatelské řetězce řadě překážek. Ty mají zásadní vliv na cenu za dopravu kontejnerů, která se meziročně zvýšila průměrně o 150 procent. Přeprava standardního 12metrového kontejneru ze Šanghaje do New Yorku podle dat společnosti Drewry aktuálně vychází na 8591 dolarů (téměř 194 tisíc korun), cesta ze Šanghaje do Rotterdamu pak stojí 7204 dolarů (přes 162 tisíc korun).

Pravděpodobně největší dopad na tento nárůst ceny má omezení dopravy přes dvě zásadní mezinárodní lodní tepny, tedy Suezský a Panamský průplav. Prvnímu z nich se plavidla vyhýbají kvůli útokům hútíjských povstalců, druhý pak trápí enormní sucho, jež neumožňuje přepravu obvyklého počtu plavidel.

Outstream Placeholder

K dalším komplikacím pak podle CNN patří obavy z eskalace geopolitických sporů, jako jsou konflikt mezi Izraelem a hnutím Hamás nebo obchodní válka mezi Spojenými státy a Čínou. Negativní vliv na dodavatelské řetězce každopádně mají i nejrůznější spory mezi zaměstnavateli a zaměstnanci, jež mohou vyústit ve stávky, či třeba březnový kolaps mostu Francis Scott Key Bridge v americkém Baltimoru, který zcela ochromil lodní dopravu do tamního přístavu.

Firmy mají větší skladové zásoby

Současná situace poznamenaná zmíněnými událostmi vyvolává obavy z toho, že opět dojde k podobnému kolapsu dodavatelských řetězců jako během covidu. Ekonomové a odborníci na lodní přepravu však naštěstí tvrdí, že celé odvětví prošlo v uplynulých letech zásadními změnami k lepšímu, díky čemuž tento strach alespoň částečně odpadá.

„Velmi pozitivním přínosem situace v posledních letech je, že dnešní globální dodavatelské řetězce jsou mnohem odolnější než v minulé dekádě. Může za to především kombinace onshoringu a nearshoringu, ale stejně tak i diverzifikace dodavatelů,“ řekl Tim Quinlan, výkonný ředitel a hlavní ekonom Wells Fargo.

Mezinárodní obchod komplikuje nedostatečná kapacita kontejnerových lodí. Sazby za přepravu míří opět vzhůru
Přečtěte si také:

Mezinárodní obchod komplikuje nedostatečná kapacita kontejnerových lodí. Sazby za přepravu míří opět vzhůru

Přepravní společnosti, výrobci a obchodníci se díky mnoha nově zavedeným opatřením dokázali současné situaci poměrně dobře přizpůsobit. Na straně prodejců zboží je zásadní především fakt, že nyní zadávají své objednávky mnohem dříve než obvykle a zároveň skladují více zboží přímo v zemích, kde podnikají. Důležitým faktorem je navíc podle odborníků i to, že firmy zvládly absorbovat většinu nákladů, které si zmíněná opatření vyžádala.

Rekordní objemy zboží na cestě

Dobrá připravenost obchodníků i lodních dopravců bude nyní zásadní i z důvodu blížící se sezóny předvánočních nákupů. Naštěstí, minimálně v případě severoamerického trhu se podle nejnovějších údajů organizací National Retail Federation (NRF) a Hackett Associates zdá, že do země letos míří rekordní objemy importovaného nákladu, takže k vyprodání skladových zásob by tentokrát dojít nemělo.

„Maloobchodníci jsou znepokojeni potenciálně rušivými faktory, jako je možnost stávky dělníků v přístavech na východním pobřeží a na pobřeží Mexického zálivu. Mnoho firem proto přijalo různá opatření, a to včetně dřívější přepravy a přesunu nákladu do přístavů na západním pobřeží,“ uvedl v prohlášení Jonathan Gold, viceprezident NRF pro dodavatelský řetězec a celní politiku.

WT100

Nejhorší zácpa od pandemie. Singapurský přístav je výrazně přetížený, mohou za to hlavně útoky jemenských povstalců
Přečtěte si také:

Nejhorší zácpa od pandemie. Singapurský přístav je výrazně přetížený, mohou za to hlavně útoky jemenských povstalců

Že je současný stav v odvětví lodní dopravy zvládnutelný, si myslí i generální ředitel společnosti Flexport Ryan Petersen. „Domnívám se, že to nejhorší je už za námi. Nepředpokládám sice, že se Rudé moře v dohledné době znovu zcela otevře, ale bez ohledu na to by měl být k dispozici dostatek lodí na uspokojení poptávky ze strany zákazníků. Celé situaci navíc pomůže i to, že v současnosti nevidíme žádný obrovský nárůst poptávky, k němuž docházelo dříve,“ uklidnil s tím, že zároveň by se měly začít snižovat i ceny za přepravu kontejnerů.

Jedinou zásadnější hrozbou pro celé odvětví podle něj je, že by se americké odbory přístavních dělníků nedohodly se svými zaměstnavateli na nové kolektivní smlouvě. „Naštěstí k tomu pravděpodobně nedojde. Nejsem sice politický analytik, ale vyjednávání budou probíhat měsíc před americkými prezidentskými volbami, takže je pro mě těžké si představit, že v případě jejich neúspěchu by Bidenova administrativa nijak nezasáhla,“ uzavřel Petersen.

  • Našli jste v článku chybu?