VYZKOUŠELI JSME - NOVÝ SUZUKI SWIFT Jedno z nejlevnějších aut na trhu, Suzuki Swift, má nyní úplně novou podobu. Jde o již třetí generaci malého stroje, který se vyrábí v Maďarsku a v minulosti konkuroval spíše než kvalitou nízkou cenou pod 200 tisíc korun. Jak vypadá a jezdí současná verze?
VYZKOUŠELI JSME - NOVÝ SUZUKI SWIFT Jedno z nejlevnějších aut na trhu, Suzuki Swift, má nyní úplně novou podobu. Jde o již třetí generaci malého stroje, který se vyrábí v Maďarsku a v minulosti konkuroval spíše než kvalitou nízkou cenou pod 200 tisíc korun. Jak vypadá a jezdí současná verze?
Nejnovější swift se v nejlevnější verzi s benzinovým motorem 1.3 prodává za 260 tisíc korun. Oproti hranatým předchůdcům, kteří si vysloužili přezdívku „Maďarský trabant“, má nyní auto vyšší cenu, ale také jiné standardy. Příď je krátká, zakulacená se světlomety lichoběžníkového tvaru a záď strmější. Při délce pouhých 3,7 metru působí robustně, trochu připomíná britského Mini Morrise. Změnila se i kabina. Palubní deska už odpovídá dospělému autu, s masivním středním panelem. Je trochu přetechnizovaná, připomíná kokpit raketoplánu. Ale vyznat se v tom dá, člověk najde po prvním zmatku ve změti tlačítek systém a dokáže ovládat větrání i rádio bez problémů. Na desce nás jinak příjemně překvapilo tlačítko, kterým lze vypínat podsvícení palubní desky, aby v noci neoslňovalo řidiče. Užitečný byl také nadstandardní multifunkční volant, ze kterého bylo možné ladit rádio s CD přehrávačem.
NENÍ VÝHLED NA SEMAFOR Řidič sedí ve voze relativně vysoko, má z vozu dobrý výhled do stran i dozadu s jednou výjimkou. Kvůli protáhlému tvaru střechy je špatně vidět nahoru na semafory, zvlášť když auto stojí přímo pod nimi. To je největší vada nové verze swiftu. I v tom je malé Suzuki podobné vozu Mini, z jeho kabiny také není vidět dopředu nahoru. Jinak už stroj z Maďarska překvapoval jen příjemně. Malý kufr se základním objemem 213 litrů patří sice v této třídě k průměru, složením zadních dělených sedadel se ale nechá zvětšit až na 562 litrů. Do auta jsme při testu dokázali naložit i složený zahradní nábytek. Cestující vzadu sice přebytek místa na nohy nemají, ale na kratší cestu se tam poskládá i vysoký člověk. Více od miniauta nelze žádat. NOVÝ PODVOZEK
Jízdní vlastnosti má nový swift mnohem lepší než jeho předchůdce. Ten už ve velkých rychlostech obtížně držel stopu. Současná verze je postavená na originálním podvozku, přední náprava typu McPherson a zadní kliková náprava odpovídají dnešním standardům. Auto zvládá bez obtíží i rychlost nad 170 kilometrů v hodině. Pohon předních kol testovaného vozu měl na starosti osvědčený benzinový čtyřválec 1,3 dávající výkon 68 kW. Není to žádná raketa, na plyn se musí při řazení dlouho šlapat, ale spíše než motor za to může „dlouhé“ odstupňování převodovky. Swift zrychluje z nuly na stovku podle údajů importéra za 11 sekund. Lehce tak na křižovatkách poráží favority a felicie. Spotřebuje přitom průměrných sedm litrů benzinu na sto kilometrů. V kabině není ani při vysokých rychlostech hluk, dá se bez problémů mluvit se spolujezdcem. Základní verze je levná, ale je třeba si uvědomit, že za výbavu se platí. Náš testovací vůz vybavený dvěma airbagy, protiblokem brzd, dálkovým ovládáním zámku dveří, rádiem s CD přehrávačem, multifunkčním volantem a klimatizací vyšel na 314 900 korun.
PŘÍJEMNÉ PŘEKVAPENÍ
Nový podvozek je výborný, motor svižný a přitom úsporný. Do auta lze při složených opěradlech zadních sedadel naložit i zahradní nábytek.
NEPŘÍJEMNÉ PŘEKVAPENÍ
Řidič vidí kvůli protáhlému tvaru střechy špatně na vysoké semafory. To je největší vada nové verze swiftu. Člověk se musí snažit, aby vůbec viděl na světla a značky. I v tom je malé Suzuki podobné vozu Mini.
TECHNICKÉ ÚDAJE
| Karoserie | pětidveřová |
| Objem válců | 1,3 litru |
| Max. výkon | 68 kW |
| Max. rychlost | 175 km/hod |
| Zrychlení 0-100 | 11 sekund |
| Spotřeba | 7 l/100 km |
| Kufr | 213 litrů |
| Cena (základ) | 259 900 Kč |