TURISTICKÉ KANCELÁŘE - Chorvatské úřady nově vyžadují po turistech cestujících s dětmi bez zákonného zástupce souhlas rodičů. Přestože zákon vstoupil v platnost už 1. ledna letošního roku, na ministerstvu zahraničních věcí ani velvyslanectví v Chorvatsku o tom do minulých dnů nevěděli. Zaskočeni jsou i podnikatelé.
Všichni nezletilí lidé do 18 let, kteří letos pojedou do Chorvatska s plnoletou osobou, tedy babičkou, strýcem či jinou cizí dospělou osobou, musejí mít nově i písemný souhlas rodiče. Doklad měl být podle původních požadavků Chorvatů notářsky ověřený a přeložený soudním znalcem do chorvatštiny nebo angličtiny. České úřady se ale v závěru minulého týdne domluvily s chorvatskými kolegy na zjednodušení procedury. Plnou moc nahradí dvojjazyčný formulář, který lze stáhnout z webových stránek ministerstva zahraničních věcí (www.mzv.cz).
Souhlas rodičů není zapotřebí jen v ojedinělých případech. Například pokud nezletilý cestuje letecky nebo v rámci školního výletu, případně když cestuje v rámci sportovní či kulturní akce. Do Chorvatska každoročně vycestuje téměř 800 tisíc českých turistů.
Cestovní kanceláře jsou zprávou zaskočeny. Člen prezidia a mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura nechápe, proč chorvatská strana neinformovala ani české ministerstvo zahraničních věcí, ani české velvyslanectví v Chorvatsku. „O novém zákoně se dozvídáme až nyní, a to těsně před sezonou,“ tvrdí Okamura. Podle mluvčí ministerstva zahraničních věcí Zuzany Opletalové obě instituce dosud o novince oficiální cestou informovány nebyly. „Dozvěděli jsme se zprávu čirou náhodou. Někde se vloudila chybička,“ komentuje Opletalová.
Pro turisty cestující do Chorvatska je to druhá špatná zpráva v krátké době. Tou první je zavedení dálničních poplatků ve Slovinsku, které prodraží cestování nebo donutí turisty cestovat přes Maďarsko a případně Bosnu.
Provozovatelé cestovek a agentur vnímají omezení jako zbytečnou překážku volného cestování do Chorvatska. „Klienti budou vyhledávat jiné destinace, aby nemuseli řešit byrokratické překážky,“ uvádí marketingový manažer společnosti Invia.cz Michal Tůma.
Turistická sezona v Chorvatsku začíná až v polovině června. Podnikatelé proto mají dostatek času, aby se na změněné podmínky připravili. Například cestovní kancelář Fischer již řeší postup, jak co nejjednodušeji o této formalitě klienty informovat a zajistit splnění vstupních povinností.