
Nepřehlédněte
Výběr zpráv Protextu ČTK
Protext ČTK
RegioJet Radima Jančury zahájil otevřený spor s německým FlixBusem. Svého konkurenta obvinil z podstřelených cen, poslal mu kvůli tomu předžalobní výzvu a je připraven se soudit. Jančura si zároveň stěžuje u Evropské komise.
Jančurova společnost RegioJet si udělala analýzu ekonomiky svého konkurenta na jednotlivých linkách. Vyšlo jí, že například na lince z Prahy do Brna by při 80procentní obsazenosti Flixbus jezdil na úrovni 53,6 procent svých nákladů a každý spoj zhruba třemi tisíci musel dotovat. Podobně mu vyšly i další linky, jen na té do Karlových Varů prý Flixbus dosáhne alespoň na 81 procent nákladů.
Samozřejmě – čísla je důležitá brát z toho pohledu, že jsou vytvořená konkurentem, RegioJet nicméně zná české podmínky a měl by umět náklady odvodit.
Pak je tu ještě jedna věc. Zástupci FlixBusu s Jančurou komunikují a chtějí, aby se stal součástí jejich platformy. Tedy přemaloval autobusy na zeleno, převzal jejich logo a ekonomický model včetně odvodu zhruba 30 procent z každé prodané jízdenky, což brněnský podnikatel odmítl.
Přečtěte si komentář o korunových dluhopisech společnosti Student Agency:
Žlutá zimnice
Všechny tyto podněty podle Jančury znamenají, že ho chce Flixbus z Česka vytlačit. „Těžko se pro to hledají slušná slova. Je to prostě nemravné, nekalá soutěž. Ze strany FlixBusu jde o způsob ekonomického nátlaku, který má RegioJet přinutit, aby s Flixbusem spolupracoval,“ říká.
Zástupci FlixBusu ovšem argumentují, že jsou jejich ceny v pořádku. „Můžeme pracovat s nižší cenou, než je tomu u konkurence, která je nucena držet ceny vyšší vzhledem k různým službám takzvaně zdarma, které se však nutně promítají do cenotvorby. Pracujeme s dynamickou cenou, která postupem času a obsazenosti spojů roste,” říká mluvčí firmy Martina Čmielová.
Spor o náklady tedy v této fázi nemá jasný výsledek, nicméně jasné je, že Jančura začal bojovat a bude chtít u soudu náklady konkurenta odhalit. Zajímavé to bude i z evropského hlediska, protože by to mohlo odhalit taktiku tohoto obřího dopravce.
Útok predátora
FlixBus do Česka vstoupil teprve před deseti měsíci, v Evropě je ale znám jako velký predátor. V Německu prakticky zlikvidoval veškerou konkurenci ve vnitrostátní dopravě a dominuje tam s 95 procenty. Paradoxně druhým největším vnitrostátním autobusovým dopravcem v Německu je český RegioJet, který jezdí jen na lince mezi Drážďany a Berlínem v osmi spojích.
Domácí autobusové spoje tam opustily i kdysi silné DB nebo ADAC, jenž provozoval dopravu společně s německou státní poštou. V Polsku zase skončil pod svou značkou Polski Bus, podobně jako v Rakousku Blaguss či Dr.Richard. Tam všude přebírá vládu zelená vlajka FlixBusu.
Čtěte: Bez zásuvky, ale za desetinu ceny. Deutsche Bahn čelí agresivní konkurenci
FlixBus sám o sobě není dopravce, ale platforma. Podobně jako Uber nemá vlastní auta, tak FlixBus nevlastní autobusy. Poskytuje pouze dopravcům rezervační systém, IT, cenovou politiku, marketing a další služby. V Česku a na Slovensku pro FlixBus jezdí firmy Umbrella Services, Umbrella Coach & Buses a Gumdrop.
S firmou spolupracuje i Leo Express. Jezdí v jejích barvách v Německu vlakem na lince Berlín–Stuttgart, v Česku také prodává pro FlixBus jízdenky. Naopak zákazníci FlixBusu si mohou zakoupit například přímé vlakové spojení Leo Expressu z Ostravy do Prahy.
Expanzi Evropou umožňují německé firmě rozsáhlé finanční zdroje, které má díky kapitálovým společnostem General Atlantic. FlixBus je tedy potřeba vnímat jako globální investiční projekt a technologickou firmu, od níž investoři čekají dlouhodobou návratnost.
Tuzemskému RegioJetu kvůli konkurenci zatím masivně neodešli zákazníci. Odliv počítá do deseti procent, přesto je připraven po předžalobní výzvě podat žalobu k soudu, pokud FlixBus své ceny neupraví. V Bruselu oslovil kromě komisařky pro soutěž Margrethe Vestagerové také české zástupce. „Věřím, že se národní i evropské instituce budou situací zabývat a přezkoumají, zdali nedochází k nekalé soutěži,“ řekla europoslankyně Martina Dlabajová, která zasedá ve výboru pro dopravu Evropského parlamentu.
O vstupu FlixBusu na český trh čtěte:
Německý FlixBus nabídne přes 100 tisíc nových spojů. V Česku chce být jedničkou
Jančura bojuje s FlixBusem. RegioJet zvažuje rozšíření aktivit v Německu
Konkurence na tuzemských linkách vzroste, FlixBus propojí 17 měst
RegioJet doplatil na dotované jízdné. Ruší vlaky mezi Bratislavou a Košicemi
Čtěte také
Trumpův muž Giuliani zesiluje tlak na Ukrajinu. Vydal se do Kyjeva pro nové informace
Navzdory proceduře ústavní žaloby, kterou zahájili opoziční demokraté v americkém…
před 6 hodinami
Sturgeonová chce další referendum o skotské nezávislosti. Johnson to odmítá
Skotská první ministryně Nicola Sturgeonová chce příští týden podniknout první kroky k…
před 7 hodinami
Poločas rozpadu: vláda selhává i v tom, co považuje za své priority
Babišův kabinet je v půlce běhu. Ve dvou letech vládnutí stihl rozdat sociální dárky a…
před 9 hodinami
Segregace v supermarketu: Edeka zavedla speciální pokladny pro Němce a Poláky
Pobočka supermarketu Edeka v Chotěbuzi zavedla pokladny s přednostním právem pro Němce a…
13. prosince 2019
Čistý zisk bank stoupl letos o 7,7 miliardy korun. Bilanční suma se přehoupla přes osm bilionů
Bankám a spořitelnám v Česku za tři čtvrtletí 2019 stoupl souhrnný čistý zisk meziročně o…
13. prosince 2019
Sdílení
Hodnocení

Děkujeme za Vaše hodnocení