Žlutozelená válka na silnici. Jančura si na FlixBus stěžuje v Bruselu a hrozí soudem - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Žlutozelená válka na silnici. Jančura si na FlixBus stěžuje v Bruselu a hrozí soudem

,
Žlutozelená válka na silnici. Jančura si na FlixBus stěžuje v Bruselu a hrozí soudem
Zdroj: Profimedia.cz

RegioJet Radima Jančury zahájil otevřený spor s německým FlixBusem. Svého konkurenta obvinil z podstřelených cen, poslal mu kvůli tomu předžalobní výzvu a je připraven se soudit. Jančura si zároveň stěžuje u Evropské komise.

Jančurova společnost RegioJet si udělala analýzu ekonomiky svého konkurenta na jednotlivých linkách. Vyšlo jí, že například na lince z Prahy do Brna by při 80procentní obsazenosti Flixbus jezdil na úrovni 53,6 procent svých nákladů a každý spoj zhruba třemi tisíci musel dotovat. Podobně mu vyšly i další linky, jen na té do Karlových Varů prý Flixbus dosáhne alespoň na 81 procent nákladů.

Samozřejmě – čísla je důležitá brát z toho pohledu, že jsou vytvořená konkurentem, RegioJet nicméně zná české podmínky a měl by umět náklady odvodit.

Pak je tu ještě jedna věc. Zástupci FlixBusu s Jančurou komunikují a chtějí, aby se stal součástí jejich platformy. Tedy přemaloval autobusy na zeleno, převzal jejich logo a ekonomický model včetně odvodu zhruba 30 procent z každé prodané jízdenky, což brněnský podnikatel odmítl.


Přečtěte si komentář o korunových dluhopisech společnosti Student Agency:

Žlutá zimnice

 Páral


Všechny tyto podněty podle Jančury znamenají, že ho chce Flixbus z Česka vytlačit. „Těžko se pro to hledají slušná slova. Je to prostě nemravné, nekalá soutěž. Ze strany FlixBusu jde o způsob ekonomického nátlaku, který má RegioJet přinutit, aby s Flixbusem spolupracoval,“ říká.

Zástupci FlixBusu ovšem argumentují, že jsou jejich ceny v pořádku. „Můžeme pracovat s nižší cenou, než je tomu u konkurence, která je nucena držet ceny vyšší vzhledem k různým službám takzvaně zdarma, které se však nutně promítají do cenotvorby. Pracujeme s dynamickou cenou, která postupem času a obsazenosti spojů roste,” říká mluvčí firmy Martina Čmielová.

Spor o náklady tedy v této fázi nemá jasný výsledek, nicméně jasné je, že Jančura začal bojovat a bude chtít u soudu náklady konkurenta odhalit. Zajímavé to bude i z evropského hlediska, protože by to mohlo odhalit taktiku tohoto obřího dopravce.

Útok predátora

FlixBus do Česka vstoupil teprve před deseti měsíci, v Evropě je ale znám jako velký predátor. V Německu prakticky zlikvidoval veškerou konkurenci ve vnitrostátní dopravě a dominuje tam s 95 procenty. Paradoxně druhým největším vnitrostátním autobusovým dopravcem v Německu je český RegioJet, který jezdí jen na lince mezi Drážďany a Berlínem v osmi spojích.

Domácí autobusové spoje tam opustily i kdysi silné DB nebo ADAC, jenž provozoval dopravu společně s německou státní poštou. V Polsku zase skončil pod svou značkou Polski Bus, podobně jako v Rakousku Blaguss či Dr.Richard. Tam všude přebírá vládu zelená vlajka FlixBusu.


Čtěte: Bez zásuvky, ale za desetinu ceny. Deutsche Bahn čelí agresivní konkurenci

Flixtrain, spoj Hamburg-Kolín n. Rýnem


FlixBus sám o sobě není dopravce, ale platforma. Podobně jako Uber nemá vlastní auta, tak FlixBus nevlastní autobusy. Poskytuje pouze dopravcům rezervační systém, IT, cenovou politiku, marketing a další služby. V Česku a na Slovensku pro FlixBus jezdí firmy Umbrella Services, Umbrella Coach & Buses a Gumdrop.

S firmou spolupracuje i Leo Express. Jezdí v jejích barvách v Německu vlakem na lince Berlín–Stuttgart, v Česku také prodává pro FlixBus jízdenky. Naopak zákazníci FlixBusu si mohou zakoupit například přímé vlakové spojení Leo Expressu z Ostravy do Prahy.

Expanzi Evropou umožňují německé firmě rozsáhlé finanční zdroje, které má díky kapitálovým společnostem General Atlantic. FlixBus je tedy potřeba vnímat jako globální investiční projekt a technologickou firmu, od níž investoři čekají dlouhodobou návratnost.

Tuzemskému RegioJetu kvůli konkurenci zatím masivně neodešli zákazníci. Odliv počítá do deseti procent, přesto je připraven po předžalobní výzvě podat žalobu k soudu, pokud FlixBus své ceny neupraví. V Bruselu oslovil kromě komisařky pro soutěž Margrethe Vestagerové také české zástupce. „Věřím, že se národní i evropské instituce budou situací zabývat a přezkoumají, zdali nedochází k nekalé soutěži,“ řekla europoslankyně Martina Dlabajová, která zasedá ve výboru pro dopravu Evropského parlamentu.

O vstupu FlixBusu na český trh čtěte:

Německý FlixBus nabídne přes 100 tisíc nových spojů. V Česku chce být jedničkou

Jančura bojuje s FlixBusem. RegioJet zvažuje rozšíření aktivit v Německu

Konkurence na tuzemských linkách vzroste, FlixBus propojí 17 měst

RegioJet doplatil na dotované jízdné. Ruší vlaky mezi Bratislavou a Košicemi


Ohodnoťte tento článek
Diskuze