Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Technologie ARISTON pomohou v Grónsku rozkrýt globální oteplování

Společnost Ariston zůstává věrná svému cíli přinášet pohodlí každému a oznámila úspěšné…

Jak si připomenout 100. výročí založení Československé republiky? Svatováclavským dukátem!

Právě dnes slavíme snad nejvýznamnější výročí, jaké naše republika dosud zažila. Je jím…

Zbrojaři mají pomocníka na ministerstvu obrany. Už čtvrtý rok

Firmám podává pomocnou ruku odboru průmyslové spolupráce. Jeho úkolem je, aby se české…

Žlutozelená válka na silnici. Jančura si na FlixBus stěžuje v Bruselu a hrozí soudem

 Weikert 28. května, 10:00  -  Petr Weikert
28. května, 10:00

RegioJet Radima Jančury zahájil otevřený spor s německým FlixBusem. Svého konkurenta obvinil z podstřelených cen, poslal mu kvůli tomu předžalobní výzvu a je připraven se soudit. Jančura si zároveň stěžuje u Evropské komise.

Jančurova společnost RegioJet si udělala analýzu ekonomiky svého konkurenta na jednotlivých linkách. Vyšlo jí, že například na lince z Prahy do Brna by při 80procentní obsazenosti Flixbus jezdil na úrovni 53,6 procent svých nákladů a každý spoj zhruba třemi tisíci musel dotovat. Podobně mu vyšly i další linky, jen na té do Karlových Varů prý Flixbus dosáhne alespoň na 81 procent nákladů.

Samozřejmě – čísla je důležitá brát z toho pohledu, že jsou vytvořená konkurentem, RegioJet nicméně zná české podmínky a měl by umět náklady odvodit.

Pak je tu ještě jedna věc. Zástupci FlixBusu s Jančurou komunikují a chtějí, aby se stal součástí jejich platformy. Tedy přemaloval autobusy na zeleno, převzal jejich logo a ekonomický model včetně odvodu zhruba 30 procent z každé prodané jízdenky, což brněnský podnikatel odmítl.


Přečtěte si komentář o korunových dluhopisech společnosti Student Agency:

Žlutá zimnice


Všechny tyto podněty podle Jančury znamenají, že ho chce Flixbus z Česka vytlačit. „Těžko se pro to hledají slušná slova. Je to prostě nemravné, nekalá soutěž. Ze strany FlixBusu jde o způsob ekonomického nátlaku, který má RegioJet přinutit, aby s Flixbusem spolupracoval,“ říká.

Zástupci FlixBusu ovšem argumentují, že jsou jejich ceny v pořádku. „Můžeme pracovat s nižší cenou, než je tomu u konkurence, která je nucena držet ceny vyšší vzhledem k různým službám takzvaně zdarma, které se však nutně promítají do cenotvorby. Pracujeme s dynamickou cenou, která postupem času a obsazenosti spojů roste,” říká mluvčí firmy Martina Čmielová.

Spor o náklady tedy v této fázi nemá jasný výsledek, nicméně jasné je, že Jančura začal bojovat a bude chtít u soudu náklady konkurenta odhalit. Zajímavé to bude i z evropského hlediska, protože by to mohlo odhalit taktiku tohoto obřího dopravce.

Útok predátora

FlixBus do Česka vstoupil teprve před deseti měsíci, v Evropě je ale znám jako velký predátor. V Německu prakticky zlikvidoval veškerou konkurenci ve vnitrostátní dopravě a dominuje tam s 95 procenty. Paradoxně druhým největším vnitrostátním autobusovým dopravcem v Německu je český RegioJet, který jezdí jen na lince mezi Drážďany a Berlínem v osmi spojích.

Domácí autobusové spoje tam opustily i kdysi silné DB nebo ADAC, jenž provozoval dopravu společně s německou státní poštou. V Polsku zase skončil pod svou značkou Polski Bus, podobně jako v Rakousku Blaguss či Dr.Richard. Tam všude přebírá vládu zelená vlajka FlixBusu.


Čtěte: Bez zásuvky, ale za desetinu ceny. Deutsche Bahn čelí agresivní konkurenci


FlixBus sám o sobě není dopravce, ale platforma. Podobně jako Uber nemá vlastní auta, tak FlixBus nevlastní autobusy. Poskytuje pouze dopravcům rezervační systém, IT, cenovou politiku, marketing a další služby. V Česku a na Slovensku pro FlixBus jezdí firmy Umbrella Services, Umbrella Coach & Buses a Gumdrop.

S firmou spolupracuje i Leo Express. Jezdí v jejích barvách v Německu vlakem na lince Berlín–Stuttgart, v Česku také prodává pro FlixBus jízdenky. Naopak zákazníci FlixBusu si mohou zakoupit například přímé vlakové spojení Leo Expressu z Ostravy do Prahy.

Expanzi Evropou umožňují německé firmě rozsáhlé finanční zdroje, které má díky kapitálovým společnostem General Atlantic. FlixBus je tedy potřeba vnímat jako globální investiční projekt a technologickou firmu, od níž investoři čekají dlouhodobou návratnost.

Tuzemskému RegioJetu kvůli konkurenci zatím masivně neodešli zákazníci. Odliv počítá do deseti procent, přesto je připraven po předžalobní výzvě podat žalobu k soudu, pokud FlixBus své ceny neupraví. V Bruselu oslovil kromě komisařky pro soutěž Margrethe Vestagerové také české zástupce. „Věřím, že se národní i evropské instituce budou situací zabývat a přezkoumají, zdali nedochází k nekalé soutěži,“ řekla europoslankyně Martina Dlabajová, která zasedá ve výboru pro dopravu Evropského parlamentu.

O vstupu FlixBusu na český trh čtěte:

Německý FlixBus nabídne přes 100 tisíc nových spojů. V Česku chce být jedničkou

Jančura bojuje s FlixBusem. RegioJet zvažuje rozšíření aktivit v Německu

Konkurence na tuzemských linkách vzroste, FlixBus propojí 17 měst

RegioJet doplatil na dotované jízdné. Ruší vlaky mezi Bratislavou a Košicemi



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 6 | Průměrné hodnocení: 4.33

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Jak prodat byt co nejdráže? Nepodceňujete profesionální fotky a home staging
Bez imunity nepřežijeme, proto si ji hýčkejme
Zpřísnění podmínek pro hypotéky se může dotknout i refinancování
Svátek Všech Svatých a Dušičky, aneb proč to není státní svátek?
Kdy budou dokončeny opravy na dálnicích?
Auta
Škoda Scala není první auto toho jména. Svého času ho…
Ducati Multistrada Enduro 2019 má nový motor i podvozek
Nástupce Rapidu má jméno. Těšte se na Škodu Scala
BMW X7 se začíná odhalovat. Design mnichovského Range Roveru je ale známý už delší dobu
Co způsobil filtr pevných částic u Fabie 1.0 TSI? Nižší točivý moment a nepatrně horší dynamiku
Technologie
Winamp se vrátí ještě tento týden. Zcela nový přehrávač dorazí až příští rok
Chrápání, děti, hluk z ulice, žádný problém. Bose prodává chytré špunty do uší
Extrémní 28jádro Intel Xeon W-3175X nemá pájený rozvaděč tepla, uvnitř je zase pasta
Android 9 má jen minimum uživatelů. Na Pixelech od Googlu však drží 75% podíl
Proč při přistávání raket SpaceX vypadává živý přenos? (video s CZ titulky)
Hry pro příležitostné hráče