Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Průmysl není jen továrna s komínem

Proběhla konference k tématu podpora kulturních a kreativních průmyslů.

Potřebujete pro své plány peníze skutečně rychle? Rychlá půjčka to umí

Rychlá půjčka bývá obvykle spojována spíše s mini úvěry na pár dnů, které sjednáte online…

Vychází druhý díl sběratelské lahůdky Kronika první republiky 1919

Na půdě České národní banky byla slavnostně představena Kronika první republiky, díl 1919…

autobusy Flixbus a Regiojet
autobusy Flixbus a Regiojet
Autor: Profimedia.cz

Žlutozelená válka na silnici. Jančura si na FlixBus stěžuje v Bruselu a hrozí soudem

 Weikert 28. května 2018, 10:00  -  Petr Weikert
autobusy Flixbus a Regiojet
autobusy Flixbus a Regiojet
Autor: Profimedia.cz
28. května 2018, 10:00

RegioJet Radima Jančury zahájil otevřený spor s německým FlixBusem. Svého konkurenta obvinil z podstřelených cen, poslal mu kvůli tomu předžalobní výzvu a je připraven se soudit. Jančura si zároveň stěžuje u Evropské komise.

Jančurova společnost RegioJet si udělala analýzu ekonomiky svého konkurenta na jednotlivých linkách. Vyšlo jí, že například na lince z Prahy do Brna by při 80procentní obsazenosti Flixbus jezdil na úrovni 53,6 procent svých nákladů a každý spoj zhruba třemi tisíci musel dotovat. Podobně mu vyšly i další linky, jen na té do Karlových Varů prý Flixbus dosáhne alespoň na 81 procent nákladů.

Samozřejmě – čísla je důležitá brát z toho pohledu, že jsou vytvořená konkurentem, RegioJet nicméně zná české podmínky a měl by umět náklady odvodit.

Pak je tu ještě jedna věc. Zástupci FlixBusu s Jančurou komunikují a chtějí, aby se stal součástí jejich platformy. Tedy přemaloval autobusy na zeleno, převzal jejich logo a ekonomický model včetně odvodu zhruba 30 procent z každé prodané jízdenky, což brněnský podnikatel odmítl.


Přečtěte si komentář o korunových dluhopisech společnosti Student Agency:

Žlutá zimnice


Všechny tyto podněty podle Jančury znamenají, že ho chce Flixbus z Česka vytlačit. „Těžko se pro to hledají slušná slova. Je to prostě nemravné, nekalá soutěž. Ze strany FlixBusu jde o způsob ekonomického nátlaku, který má RegioJet přinutit, aby s Flixbusem spolupracoval,“ říká.

Zástupci FlixBusu ovšem argumentují, že jsou jejich ceny v pořádku. „Můžeme pracovat s nižší cenou, než je tomu u konkurence, která je nucena držet ceny vyšší vzhledem k různým službám takzvaně zdarma, které se však nutně promítají do cenotvorby. Pracujeme s dynamickou cenou, která postupem času a obsazenosti spojů roste,” říká mluvčí firmy Martina Čmielová.

Spor o náklady tedy v této fázi nemá jasný výsledek, nicméně jasné je, že Jančura začal bojovat a bude chtít u soudu náklady konkurenta odhalit. Zajímavé to bude i z evropského hlediska, protože by to mohlo odhalit taktiku tohoto obřího dopravce.

Útok predátora

FlixBus do Česka vstoupil teprve před deseti měsíci, v Evropě je ale znám jako velký predátor. V Německu prakticky zlikvidoval veškerou konkurenci ve vnitrostátní dopravě a dominuje tam s 95 procenty. Paradoxně druhým největším vnitrostátním autobusovým dopravcem v Německu je český RegioJet, který jezdí jen na lince mezi Drážďany a Berlínem v osmi spojích.

Domácí autobusové spoje tam opustily i kdysi silné DB nebo ADAC, jenž provozoval dopravu společně s německou státní poštou. V Polsku zase skončil pod svou značkou Polski Bus, podobně jako v Rakousku Blaguss či Dr.Richard. Tam všude přebírá vládu zelená vlajka FlixBusu.


Čtěte: Bez zásuvky, ale za desetinu ceny. Deutsche Bahn čelí agresivní konkurenci


FlixBus sám o sobě není dopravce, ale platforma. Podobně jako Uber nemá vlastní auta, tak FlixBus nevlastní autobusy. Poskytuje pouze dopravcům rezervační systém, IT, cenovou politiku, marketing a další služby. V Česku a na Slovensku pro FlixBus jezdí firmy Umbrella Services, Umbrella Coach & Buses a Gumdrop.

S firmou spolupracuje i Leo Express. Jezdí v jejích barvách v Německu vlakem na lince Berlín–Stuttgart, v Česku také prodává pro FlixBus jízdenky. Naopak zákazníci FlixBusu si mohou zakoupit například přímé vlakové spojení Leo Expressu z Ostravy do Prahy.

Expanzi Evropou umožňují německé firmě rozsáhlé finanční zdroje, které má díky kapitálovým společnostem General Atlantic. FlixBus je tedy potřeba vnímat jako globální investiční projekt a technologickou firmu, od níž investoři čekají dlouhodobou návratnost.

Tuzemskému RegioJetu kvůli konkurenci zatím masivně neodešli zákazníci. Odliv počítá do deseti procent, přesto je připraven po předžalobní výzvě podat žalobu k soudu, pokud FlixBus své ceny neupraví. V Bruselu oslovil kromě komisařky pro soutěž Margrethe Vestagerové také české zástupce. „Věřím, že se národní i evropské instituce budou situací zabývat a přezkoumají, zdali nedochází k nekalé soutěži,“ řekla europoslankyně Martina Dlabajová, která zasedá ve výboru pro dopravu Evropského parlamentu.

O vstupu FlixBusu na český trh čtěte:

Německý FlixBus nabídne přes 100 tisíc nových spojů. V Česku chce být jedničkou

Jančura bojuje s FlixBusem. RegioJet zvažuje rozšíření aktivit v Německu

Konkurence na tuzemských linkách vzroste, FlixBus propojí 17 měst

RegioJet doplatil na dotované jízdné. Ruší vlaky mezi Bratislavou a Košicemi



Čtěte také

 Rudy Giuliani a Donald Trump

Trumpův muž Giuliani zesiluje tlak na Ukrajinu. Vydal se do Kyjeva pro nové informace

Navzdory proceduře ústavní žaloby, kterou zahájili opoziční demokraté v americkém…

před 6 hodinami

 Nicola Sturgeonová

Sturgeonová chce další referendum o skotské nezávislosti. Johnson to odmítá

Skotská první ministryně Nicola Sturgeonová chce příští týden podniknout první kroky k…

před 7 hodinami

 Domov důchodců, ilustrační foto

Poločas rozpadu: vláda selhává i v tom, co považuje za své priority

Babišův kabinet je v půlce běhu. Ve dvou letech vládnutí stihl rozdat sociální dárky a…

před 9 hodinami

Supermarket Edeka, ilustrační foto

Segregace v supermarketu: Edeka zavedla speciální pokladny pro Němce a Poláky

Pobočka supermarketu Edeka v Chotěbuzi zavedla pokladny s přednostním právem pro Němce a…

13. prosince 2019

 Bankovní trezor

Čistý zisk bank stoupl letos o 7,7 miliardy korun. Bilanční suma se přehoupla přes osm bilionů

Bankám a spořitelnám v Česku za tři čtvrtletí 2019 stoupl souhrnný čistý zisk meziročně o…

13. prosince 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 6 | Průměrné hodnocení: 4.33

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Jak ochránit kryptoměny?
Vstupenky jako dárek? Pozor na překupníky
Jsou čeští hokejisté v NHL na ústupu?
Nemám dovolenou, ale firma ji nařídila. Co teď?
Jak na zimu zabezpečit chalupu
Auta
Továrna v Düsseldorfu začala výrobu eSprinterů
Video: Nový VW Passat Variant (ne)prošel losím testem. Vykázal až příliš velkou chuť k přetáčivosti
Škoda Fabia R5 evo odchází z MS. Na rozloučenou nás v ní svezl šampion Kalle Rovanperä
BMW konečně nabídne také Android Auto. Hned to ale nebude
Takto bzučí elektrický VW ID.3, aby varoval chodce. Zvuk navrhoval hudební skladatel
Hry pro příležitostné hráče