Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Technologie ARISTON pomohou v Grónsku rozkrýt globální oteplování

Společnost Ariston zůstává věrná svému cíli přinášet pohodlí každému a oznámila úspěšné…

Jak si připomenout 100. výročí založení Československé republiky? Svatováclavským dukátem!

Právě dnes slavíme snad nejvýznamnější výročí, jaké naše republika dosud zažila. Je jím…

Zbrojaři mají pomocníka na ministerstvu obrany. Už čtvrtý rok

Firmám podává pomocnou ruku odboru průmyslové spolupráce. Jeho úkolem je, aby se české…

Zájem trvá. Berlín chce nadále prodat své helikoptéry české armádě

Ondřej Stratilík 27. února, 14:14  -  Ondřej Stratilík
27. února, 14:14

Restart kontraktu na nové vrtulníky „potěšil“ firmy, s nimiž ministerstvo obrany v minulých měsících přestalo jednat. Jednou z nich je i Airbus Helicopters.

Německo, Thajsko, Srbsko. Ještě před rokem se zdálo, že čtvrtým uživatelem vrtulníků H145M z linky společnosti Airbus Helicopters se stane i české letectvo. Nejlevnější nabídku – tucet vrtulníků v přepočtu za 5,712 miliardy korun – ovšem obrana nakonec vyloučila. Důvod dosud neprozradila.

Jedinou středoevropskou armádou vybavenou helikoptérami H145M proto zůstává Bundeswehr. Ten si v roce 2013 objednal celkem patnáct těchto lehkých strojů pro své speciální síly. První vrtulníky získaly jednotky po dvou letech od podpisu kontraktu. „Po ukončení provozu vrtulníků Bo-105 jsme hledali nějaký už existující model s nízkou vzletovou hmotností, na nějž by se dalo namontovat všechno naše vybavení,“ vypráví jeden z pilotů v hangáru základny Laupheim.

Airbus H145M na německé základně Laupheim

Přes hlavu má kuklu, z uniformy sundal většinu značek včetně jmenovky. Stejně jako ostatní armády si i Bundeswehr své „speciály“ chrání a tají jejich identitu. Jednou z mála věcí, kterou pilot prozradí, je fakt, že s vrtulníky H145M se zatím do bojové operace nedostali. Za sebou mají výcvik ve Švédsku a Jordánsku.

„Hodně zahraničních kolegů se mě ptá, jestli není nevýhoda, že H145M vychází z civilního vrtulníku. Já sám nevím, chytřejší budu až za dva roky,“ vysvětluje pilot. Nespornou výhodou je podle něj nižší cena, dobrá dostupnost náhradních dílů a levnější trénink – posádky totiž mohou cvičit i na civilních a velmi podobných strojích H135.

Česká armáda hledá vyzbrojený vrtulník pro celé spektrum operací od bojových akcí, přes doprovod konvojů až po záchranný stroj pro evakuaci zraněných z bojiště. Němečtí speciálové ale mají pro H145M trochu jiné využití. „Hlavním úkolem je transport jednotek, například snajprů do městských akcí, nebo jištění jiných vrtulníků při přistání – vždy létáme ve skupině,“ popisuje letec.

Provozovatelé H145M
Speciální síly německé armády 15 kusů (dodány všechny)
Thajské královské námořnictvo 5 kusů (dodány všechny)
Srbská armáda a policie 9 kusů (dodávky ještě nezačaly)

Airbus Helicopters pro H145M nabízí kanony, neřízené i řízené střely a nyní pracuje na certifikaci kompletu laserově naváděných raket. Stroje německých speciálních sil si vystačí jen s rotačními kulomety ve dveřích a několika krabicemi klamných cílů na bocích.

„My jsme připraveni,“ reaguje Gregor von Kursell ze společnosti Airbus Helicopters na čerstvé informace, podle nichž si chce německé letectvo přikoupit dalších několik strojů H145M. Dosud má společnost objednávky celkem na 29 těchto „lehkých podpůrných bitevních helikoptér“, dvacet z nich už bylo dodáno.

Evropský koncern Airbus Helicopters patří k největším výrobcům vrtulníků na světě. Patří mu zhruba polovina trhu s civilními stroji, ve vojenském průmyslu se loni se stovkou prodaných strojů pohyboval na čtvrtém místě.

O zakázku české armády na dvanáct víceúčelových strojů nebojuje sám. Své vrtulníky nabízí americký průmysl (Bell Helicopter, Sikorsky-Lockheed Martin a Pinnacle Solutions), Italové (Leonardo) a Jihokorejci (Korean Airspace Industries). Čeká se teď na povel ministerstva obrany, které už má finální požadavky letectva na nové stroje a do měsíce by mělo být jasné, jak tucet helikoptér pořídí.

Dále čtěte:

Co bude s vrtulníky? Hnutí ANO zadělalo Česku na mezinárodní skandál

Česká armáda dosud neví, jaké vrtulníky potřebuje

Armáda bez výdělku: český „Air Force One“ půjde do muzea



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 12 | Průměrné hodnocení: 4.50

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Svátek Všech Svatých a Dušičky, aneb proč to není státní svátek?
Kdy budou dokončeny opravy na dálnicích?
Ropa se na 100 dolarů možná ani podívat nemusí
Test: víte, jaká doba se vám bude počítat do důchodu?
Účty za elektřinu narostou o stovky až tisíce korun. Záleží na tom, zda jen svítíte nebo i topíte
Auta
BMW X7 se začíná odhalovat. Design mnichovského Range…
Co způsobil filtr pevných částic u Fabie 1.0 TSI? Nižší točivý moment a nepatrně horší dynamiku
Vyberte nejlepší auta roku 2019 a vyhrajte ceny za 200 000 Kč
Retro: Za volantem FSO Polonez 1.5 (1988)
Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line v dlouhodobém testu: čtyřkolku nemá, ale umí česky
Technologie
Google znovu řeší pirátství obrázků. Do vyhledávače přidá jména autorů
Nové čtyřjádrové APU Ryzen za nižší cenu? HP má v počítačích model 2100GE s 35W TDP
Další nález backdorů v serverech vyrobených v Číně: štěnice v portu síťové karty
Noční můra všech paranoiků je tady. Facebook uvádí domácí kameru
Nebankovní půjčky smí poskytovat pouze 85 firem
Hry pro příležitostné hráče