Německé vojsko si zatím pořídilo patnáct strojů H145M, už ale uvažuje o nákupu dalších.
Německé vojsko si zatím pořídilo patnáct strojů H145M, už ale uvažuje o nákupu dalších.
Autor: Bundeswehr

Zájem trvá. Berlín chce nadále prodat své helikoptéry české armádě

Ondřej Stratilík 27. února 2018, 14:14  -  Ondřej Stratilík
 Německé vojsko si zatím pořídilo patnáct strojů H145M, už ale uvažuje o nákupu dalších.
Německé vojsko si zatím pořídilo patnáct strojů H145M, už ale uvažuje o nákupu dalších.
Autor: Bundeswehr
27. února 2018, 14:14

Restart kontraktu na nové vrtulníky „potěšil“ firmy, s nimiž ministerstvo obrany v minulých měsících přestalo jednat. Jednou z nich je i Airbus Helicopters.

Německo, Thajsko, Srbsko. Ještě před rokem se zdálo, že čtvrtým uživatelem vrtulníků H145M z linky společnosti Airbus Helicopters se stane i české letectvo. Nejlevnější nabídku – tucet vrtulníků v přepočtu za 5,712 miliardy korun – ovšem obrana nakonec vyloučila. Důvod dosud neprozradila.

Jedinou středoevropskou armádou vybavenou helikoptérami H145M proto zůstává Bundeswehr. Ten si v roce 2013 objednal celkem patnáct těchto lehkých strojů pro své speciální síly. První vrtulníky získaly jednotky po dvou letech od podpisu kontraktu. „Po ukončení provozu vrtulníků Bo-105 jsme hledali nějaký už existující model s nízkou vzletovou hmotností, na nějž by se dalo namontovat všechno naše vybavení,“ vypráví jeden z pilotů v hangáru základny Laupheim.

Airbus H145M na německé základně Laupheim

Přes hlavu má kuklu, z uniformy sundal většinu značek včetně jmenovky. Stejně jako ostatní armády si i Bundeswehr své „speciály“ chrání a tají jejich identitu. Jednou z mála věcí, kterou pilot prozradí, je fakt, že s vrtulníky H145M se zatím do bojové operace nedostali. Za sebou mají výcvik ve Švédsku a Jordánsku.

„Hodně zahraničních kolegů se mě ptá, jestli není nevýhoda, že H145M vychází z civilního vrtulníku. Já sám nevím, chytřejší budu až za dva roky,“ vysvětluje pilot. Nespornou výhodou je podle něj nižší cena, dobrá dostupnost náhradních dílů a levnější trénink – posádky totiž mohou cvičit i na civilních a velmi podobných strojích H135.

Česká armáda hledá vyzbrojený vrtulník pro celé spektrum operací od bojových akcí, přes doprovod konvojů až po záchranný stroj pro evakuaci zraněných z bojiště. Němečtí speciálové ale mají pro H145M trochu jiné využití. „Hlavním úkolem je transport jednotek, například snajprů do městských akcí, nebo jištění jiných vrtulníků při přistání – vždy létáme ve skupině,“ popisuje letec.

Provozovatelé H145M
Speciální síly německé armády 15 kusů (dodány všechny)
Thajské královské námořnictvo 5 kusů (dodány všechny)
Srbská armáda a policie 9 kusů (dodávky ještě nezačaly)

Airbus Helicopters pro H145M nabízí kanony, neřízené i řízené střely a nyní pracuje na certifikaci kompletu laserově naváděných raket. Stroje německých speciálních sil si vystačí jen s rotačními kulomety ve dveřích a několika krabicemi klamných cílů na bocích.

„My jsme připraveni,“ reaguje Gregor von Kursell ze společnosti Airbus Helicopters na čerstvé informace, podle nichž si chce německé letectvo přikoupit dalších několik strojů H145M. Dosud má společnost objednávky celkem na 29 těchto „lehkých podpůrných bitevních helikoptér“, dvacet z nich už bylo dodáno.

Evropský koncern Airbus Helicopters patří k největším výrobcům vrtulníků na světě. Patří mu zhruba polovina trhu s civilními stroji, ve vojenském průmyslu se loni se stovkou prodaných strojů pohyboval na čtvrtém místě.

O zakázku české armády na dvanáct víceúčelových strojů nebojuje sám. Své vrtulníky nabízí americký průmysl (Bell Helicopter, Sikorsky-Lockheed Martin a Pinnacle Solutions), Italové (Leonardo) a Jihokorejci (Korean Airspace Industries). Čeká se teď na povel ministerstva obrany, které už má finální požadavky letectva na nové stroje a do měsíce by mělo být jasné, jak tucet helikoptér pořídí.

Dále čtěte:

Co bude s vrtulníky? Hnutí ANO zadělalo Česku na mezinárodní skandál

Česká armáda dosud neví, jaké vrtulníky potřebuje

Armáda bez výdělku: český „Air Force One“ půjde do muzea



Čtěte také

  Protesty v ekvádoru

Dolar zachránce. Zavedení americké měny uchránilo Ekvádor od osudu Venezuely

Ekvádor přežil pokus Rafaela Correy o vybudování socialismu 21. století. Exprezident se…

před 2 hodinami

Makrooko Miroslava Zámečníka

Spolehlivá německo-česká převodovka

Na výpadek vývozu velkého rozsahu není česká ekonomika připravena, ač muže nastat dříve,…

před 2 hodinami

Praha  Nový byt, ilustrační foto

Neobydlených bytů v Praze je 46 tisíc. Skutečný počet může být nižší, tvrdí expert

Podíl neobydlených bytů na celkovém bytovém fondu v Praze jsou nižší jednotky procent.…

před 2 hodinami

Šéf Consequ Jan Vedral

Šéf Consequ Vedral: Optimismus na burzách ještě nekončí

Tradiční nedůvěra mizí, Češi už do akciových a smíšených fondů vložili přes 300 miliard…

před 2 hodinami

 Ilustrace k eseji Diagnóza z pravěku

Esej: Diagnóza z pravěku

Současní socialisté stejně jako jejich předchůdci cíleně likvidují institut soukromého…

před 2 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 12 | Průměrné hodnocení: 4.50

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Školní prázdniny v roce 2019/2020: kdy se mohou děti těšit na volno?
Čeho se nejvíce bojí začínající řidiči?
O kolik je zboží z DM drogerie v Česku dražší než v Německu?
Co když srazíte autem nějaké zvíře?
Počítač, internet a děti: Ano, či ne?
Auta
Autojeřáb AD 28 unese skoro svoji vlastní hmotnost. A to…
Plug-in hybridy nemusí být jen osobní. Ford nabízí dobíjecí Transit s tříválcem
U starších modelů Tesla přestává fungovat středový displej. Je to mnohem větší problém, než si myslíte
Připravují se elektrické dodávky od PSA
Galerie: Na návštěvě v Lingottu, bývalé továrně Fiatu s oválem na střeše. Je fascinující
Hry pro příležitostné hráče