Vysoká cena a chybějící státní podpora. Česko zaostává v podílu elektromobilů - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Vysoká cena a chybějící státní podpora. Česko zaostává v podílu elektromobilů

, čtk,

Počet elektromobilů v tuzemsku zvolna roste, proti dalším evropským státům však Česko výrazně zaostává. Podíl elektromobilů na nově registrovaných autech činí v Česku 0,3 procenta, v Evropě je to přes jedno procento. Zájem českých motoristů brzdí především vysoké ceny elektromobilů. Vyplývá to ze studie Institutu pro demokracii a ekonomickou analýzu (IDEA).

Průzkumu IDEA se zúčastnilo tři tisíce respondentů. V něm 43 procent dotázaných avizovalo úmysl koupit nový vůz v horizontu tří let. O elektromobilu uvažovalo 2,4 procenta z nich, dalších 6,6 procenta připustilo zájem o hybridní auta. V prvním čtvrtletí letošního roku bylo v Česku zaregistrováno 132 elektromobilů a 1416 vozů s hybridně-elektrickým pohonem. Prodej nových osobních aut s konvenčním pohonem dosáhl 59.616 vozů.

Podle studie má největší vliv na rozhodování českých spotřebitelů pořizovací cena elektromobilů, která je stále výrazně vyšší, než u auta se spalovacím motorem. Při sníženy ceny elektromobilu o 100 tisíc korun, by se podle IDEA ovšem zvýšil zájem pouze o polovinu procentního bodu. Větší efekt by podobná sleva vyvolala u hybridů, kde by se zájem zvýšil až o šest procent.

Láká vás koupě elektromobilu?

Například jeden z nejprodávanějších elektromobilů v Evropě Nissan Leaf stojí nejméně 950 tisíc korun. Renault Zoe stojí 837 tisíc korun a VW e-Golf od 993 900 korun. Naproti tomu v Česku nejprodávanější model s konvenčním pohonem, Škoda Octavia, začíná na 437 900 korun a o stupeň nižší nová řada Scala na 370 tisíc korun.


Nejočekávanější elektromobily roku 2019:

Harley i Porsche: pět nejočekávanějších elektrovozidel

 Audi e-tron


Cena však není jediný důvod, proč prodej elektromobilů v Česku vázne. Většina dotazovaných se obává i technických specifik elektrických aut. Jde zejména o nedostatek servisů pro elektromobily a krátkou životnost baterie. Problémem je i krátký dojezd těchto vozidel a málo dobíjecích stanic, což zatím nekompenzují nižší náklady na provoz aut.

Motoristy by k nákupu elektromobilů mohla podle studie přesvědčit státní podpora. Ta funguje v řadě zemí – například daňovým zvýhodněním, příspěvky na nákup a dalšími výhodami. V případě státní podpory by většina lidí byla ochotna koupit elektromobil, který by byl dražší zhruba o 40 tisíc korun proti klasickému autu.


Infografika: Jak se prosazují elektromobily? Norsko a pak nic

 Prodej elektromobilů v roce 2018


Česko o podobných programech neuvažuje. Premiér Andrej Babiš v březnu uvedl, že stát bude pokračovat ve vypsaných programech pro podnikatele a úřady. Řekl, že stát dal 1,2 miliardy korun na rozvoj infrastruktury, zejména výstavby dobíjecích stanic, a pokračují dotační programy za půl miliardy korun, respektive 270 milionů korun na pořizování ekologických aut. Jsou však určeny pro podniky, respektive státní úřady a organizace, nikoli pro fyzické osoby.

Pobídky k nákupu elektromobilů naopak začínají nabízet některé tuzemské firmy. Dnes oznámil zahájení jejich prodeje pro domácnosti a živnostníky ČEZ. „Vedle samotných elektromobilů nabízíme také domácí dobíjecí stanice, které jsou výrazně rychlejší než dobíjení ze zásuvky,“ uvedl generální ředitel ČEZ Prodej Tomáš Kadlec.

Institut pro demokracii a ekonomickou analýzu (IDEA) je think-tank Národohospodářského ústavu Akademie věd ČR, který se zaměřuje na analýzu veřejných politik.

Dále čtěte:

Spalovací motor bude luxus. Volkswagen oznámil zdražování

Nejprodávanější elektroauta všech dob: kdo ukázal ostatním záda?

Jak snížit emise: Němci zvažují zdražení benzínu i tvrdé kvóty na elektroauta

Austrálie chce být lídrem v „zelené“ výrobě vodíku. Dohodla se s Toyotou

Ohodnoťte tento článek
Diskuze