Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

 Beat Saber je nejúspěšnější hrou ve virtuální realitě
Beat Saber je nejúspěšnější hrou ve virtuální realitě
Autor: Profimedia.cz

Fenomén Beat Saber. Čeští vývojáři vytvořili nejúspěšnější hru ve virtuální realitě

15. září, 18:00 - Ondřej Hergesell
 Beat Saber je nejúspěšnější hrou ve virtuální realitě
Beat Saber je nejúspěšnější hrou ve virtuální realitě
Autor: Profimedia.cz
15. září, 18:00

Vizionáři. Jiné slovo nevystihuje trojici Ján Illavský, Vladimír Hrinčár a Jaroslav Beck přesněji. V dobách, kdy se o virtuální realitě (VR) hovořilo jako o zajímavé, leč dost možná slepé uličce herního byznysu, uvěřili potenciálu virtuální reality. Především však byli přesvědčeni o vlastní hře. Vyplatilo se jim to - s více než milionem prodaných kopií je Beat Saber nejúspěšnější VR hrou na světě a z majitelů vývojářského studia Beat Games jsou velmi úspěšní podnikatelé.

Za původní myšlenkou stojí dvojice Illavský - Hrinčár, rodáci ze slovenského Popradu, kteří se po absolvování matfyzu rozhodli zůstat v české metropoli. Podnikali v počítačové grafice a vývoji her pro operační systém iOS; asi nejznámějším počinem jejich studia Hyberbolic Magnetism jsou hry Escapology, Lums a zejména Chameleon Run, která se stala českou mobilní hrou roku 2016. Před čtyřmi lety se Illavský začal seznamovat s virtuální realitou.

„Koupil jsem si soupravu HTC Vive, začal jsem experimentovat a hledat nové možnosti. Hrál jsem několik takzvaných rytmických her a cítil jsem v této oblasti velký potenciál,“ vzpomínal Illavský ve slovenském časopise PC Revue, jak vznikla myšlenka na hru, kde má hráč v rukách dva ovladače - virtuální meče - a seká kostky, které na něho letí ve virtuálním prostoru. „Asi po měsíci vývoje jsem přizval Vlada a začali jsme intenzivně pracovat. Zhruba za tři měsíce jsme měli prototyp herního enginu, který se podobá dnešní verzi,“ popisuje Illavský.

Máte zkušenost s virtuální realitou?

Zhruba v polovině roku 2017 se k dvojici slovenských vývojářů připojuje hudební mág Jaroslav Beck. Strakonický rodák se v té době specializoval na hudbu k hrám, filmovým trailerům a soundtrackům. Kvůli práci žil na druhé straně zeměkoule v Los Angeles a měl za sebou řadu úspěchů, když pracoval pro gigantická studia Electronic Arts (EA), Blizzard Entertainment či Paramount Pictures. „Na Facebooku jsem viděl krátkou upoutávku na Beat Saber a nadchlo mne to. Do té doby jsem nevěřil, že virtuální realita může mít budoucnost, ale tohle byl první obsah, který mi dával smysl,“ řekl Beck týdeníku Euro.

Začal zjišťovat, kdo za hrou stojí. „Čekal jsem obrovské vývojářské studio, a když jsem zjistil, že to jsou kluci sídlící v Praze, hned jsem si koupil letenku a letěl domů. Potkali jsme se, nabídl jsem, že vytvořím soundtrack, a pak jsme se poměrně rychle domluvili,“ dodává Beck, který k Beat Saberu složil hudbu a společně s Illavským a Hrinčárem založil firmu Beat Games.

Spoluzakladatel Beat Games Jaroslav Beck ( Autor: Hynek Glos )

Spoluzakladatel Beat Games Jaroslav Beck

Vše do sebe skvěle zapadlo, takže když vloni na začátku května vypustili první verzi hry, za dva dny měla 30 tisíc stažení, po necelém měsíci oslovila již sto tisíc uživatelů, na milion stažení se dostala za deset měsíců. Prakticky v kterékoli herní platformě (celkem firma spolupracuje se čtyřmi) se Beat Saber ve své době stal nejprodávanější VR hrou. „Z marketingového hlediska jsme měli trochu štěstí, protože před spuštěním jsme jen napsali několik článků a natočili video, kde slečna drží dva meče a rozsekává kostky. Video se stalo extrémně virálně zajímavé, na sociálních sítích mělo na 400 milionů zhlédnutí,“ přibližuje Illavský.

Popularita hry se logicky projevila i na ekonomické úspěšnosti Beat Games, byť nikdo ze spolumajitelů nechce ekonomické parametry komentovat. Při ceně 20 či 30 dolarů za jedno stažení a provizi pro prodejní platformu v desítkách procent se lze rychle dopočítat, jakých hospodářských výsledků studio Beat Games dosáhlo. „Investice do vývoje se zaplatila za pár hodin prodeje,“ připouští Beck.


Lepší než doopravdy: Česko zaujalo přední místo v byznysu s „chytrou“ virtuální realitou


Sekáním létajících předmětů v rytmu akční hudby to však nekončí. „Každá hra má určitou životnost, ale my máme výhodu v tom, že Beat Saber může být stále vylepšován pomocí nových herních úrovní a nové hudby,“ vysvětluje Beck. „Máme štěstí, že jsme v momentě, kdy se virtuální realita dostává do mainstreamu. Díky naší hře uvažují o pořízení náhlavní soupravy i běžní lidé, nejen počítačoví nadšenci,“ říká Beck a situaci přirovnává k dávno minulým dobám, kdy hry jako Tetris či Pacman daly lidem důvod pořídit si stolní počítač.

„Ukazuje se, že virtuální realita není slepá cesta jako třeba 3D. Naopak jsem přesvědčen, že VR bude zajímavý sektor, chystají se do něj velká herní studia, výrobci hardwaru. Očekávám nárůst popularity virtuální reality,“ uvedl Beck pro týdeník Euro. I proto, aby měl víc prostoru pro vývoj hudby, přenechal v létě post ředitele Beat Games Vladimíru Hrinčárovi. „Chceme zajistit, aby hra zůstala naší nejvyšší prioritou,“ prohlásil nový šéf.

Dále čtěte:

Bez virtuální a rozšířené reality se neobejdeme

Šampion Carlsen koupil od šachového amatéra tréninkovou platformu. Za milion liber

Vědci po střelbách v USA: Spojitost mezi videohrami a pácháním násilí se zbraní neexistuje

Útraty za videohry rostou. Češi loni „propařili“ 3,6 miliardy korun


Čtěte také

 Jan Hamáček a Jiří Zimola

Zimola bude kandidovat za ČSSD, uvedl Hamáček. Změna 2020 podle něj není konkurence

Předseda jihočeské sociální demokracie Jiří Zimola bude příští rok v krajských volbách…

před 2 hodinami

7 tipů na skvělé knižní dárky nejen pod stromeček

7 tipů na skvělé knižní dárky nejen pod stromeček

Přemýšlíte o tom, jakou knihu darovat svým blízkým na Vánoce, k narozeninám či prostě jen…

před 2 hodinami

 Pád komunismu, ilustrační foto

Prichvatizace a noví oligarchové. Produktivita vzrostla, průmysl zmizel

Neopakovatelný masový převod státního majetku vytvořil příležitosti, a tím i pokušení.

před 2 hodinami

 Pěstírna konopí, ilustrační foto

Až do dna: konopné firmy krvácejí pod tlakem spekulantů

Akcie společností působících na trhu s legálním konopím prošly několikaměsíčním obdobím…

před 2 hodinami

Ilustrační foto

Česká ekonomika ve třetím čtvrtletí zpomalila meziroční růst na 2,5 procenta

Česká ekonomika ve třetím čtvrtletí zpomalila meziroční růst na 2,5 procenta, oproti…

před 3 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
O kolik se v roce 2020 zvednou platy ve veřejné sféře?
Jaké příjmy může mít předčasný důchodce?
HDP ČR rostl o 2,5 %: jak jsme na tom ve srovnání se sousedy?
Vánoční přehled: zimní prázdniny, zavřené obchody, práce ve svátek a kvíz
Jak vzrostou minimální zálohy pro OSVČ v roce 2020?
Auta
Setrvačník nemusí být jen součást motoru. Lze s ním i…
Ferrari Roma je kupé s parádním designem a výkonem 620 koní
Honda S-MX vznikla jako milenecký azyl na kolech. Značka se tím nijak netajila
Videodojmy Audi SQ8 TDI – Sem se dívej, BMW
Elva je moderní interpretací monopostů McLaren-Elva z 60. let. Vznikne v sérii 399 kusů
Hry pro příležitostné hráče