zavřít

Ty to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - SNADNÁ ZRANITELNOST



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

Studium MBA přináší unikátní znalosti i šanci na vyšší plat

Vzdělání je v dnešní době jedním ze stavebních kamenů úspěšného a plnohodnotného života.…

Pořiďte si levně produkty Apple

Značka Apple je pro výjimečné, iPhony mají styl, iMACy dokonalou grafiku, vše se…

 Beat Saber je nejúspěšnější hrou ve virtuální realitě
Beat Saber je nejúspěšnější hrou ve virtuální realitě
Autor: Profimedia.cz

Fenomén Beat Saber. Čeští vývojáři vytvořili nejúspěšnější hru ve virtuální realitě

15. září 2019, 18:00 - Ondřej Hergesell
 Beat Saber je nejúspěšnější hrou ve virtuální realitě
Beat Saber je nejúspěšnější hrou ve virtuální realitě
Autor: Profimedia.cz
15. září 2019, 18:00

Vizionáři. Jiné slovo nevystihuje trojici Ján Illavský, Vladimír Hrinčár a Jaroslav Beck přesněji. V dobách, kdy se o virtuální realitě (VR) hovořilo jako o zajímavé, leč dost možná slepé uličce herního byznysu, uvěřili potenciálu virtuální reality. Především však byli přesvědčeni o vlastní hře. Vyplatilo se jim to - s více než milionem prodaných kopií je Beat Saber nejúspěšnější VR hrou na světě a z majitelů vývojářského studia Beat Games jsou velmi úspěšní podnikatelé.

Za původní myšlenkou stojí dvojice Illavský - Hrinčár, rodáci ze slovenského Popradu, kteří se po absolvování matfyzu rozhodli zůstat v české metropoli. Podnikali v počítačové grafice a vývoji her pro operační systém iOS; asi nejznámějším počinem jejich studia Hyberbolic Magnetism jsou hry Escapology, Lums a zejména Chameleon Run, která se stala českou mobilní hrou roku 2016. Před čtyřmi lety se Illavský začal seznamovat s virtuální realitou.

„Koupil jsem si soupravu HTC Vive, začal jsem experimentovat a hledat nové možnosti. Hrál jsem několik takzvaných rytmických her a cítil jsem v této oblasti velký potenciál,“ vzpomínal Illavský ve slovenském časopise PC Revue, jak vznikla myšlenka na hru, kde má hráč v rukách dva ovladače - virtuální meče - a seká kostky, které na něho letí ve virtuálním prostoru. „Asi po měsíci vývoje jsem přizval Vlada a začali jsme intenzivně pracovat. Zhruba za tři měsíce jsme měli prototyp herního enginu, který se podobá dnešní verzi,“ popisuje Illavský.

Máte zkušenost s virtuální realitou?

Zhruba v polovině roku 2017 se k dvojici slovenských vývojářů připojuje hudební mág Jaroslav Beck. Strakonický rodák se v té době specializoval na hudbu k hrám, filmovým trailerům a soundtrackům. Kvůli práci žil na druhé straně zeměkoule v Los Angeles a měl za sebou řadu úspěchů, když pracoval pro gigantická studia Electronic Arts (EA), Blizzard Entertainment či Paramount Pictures. „Na Facebooku jsem viděl krátkou upoutávku na Beat Saber a nadchlo mne to. Do té doby jsem nevěřil, že virtuální realita může mít budoucnost, ale tohle byl první obsah, který mi dával smysl,“ řekl Beck týdeníku Euro.

Začal zjišťovat, kdo za hrou stojí. „Čekal jsem obrovské vývojářské studio, a když jsem zjistil, že to jsou kluci sídlící v Praze, hned jsem si koupil letenku a letěl domů. Potkali jsme se, nabídl jsem, že vytvořím soundtrack, a pak jsme se poměrně rychle domluvili,“ dodává Beck, který k Beat Saberu složil hudbu a společně s Illavským a Hrinčárem založil firmu Beat Games.

Spoluzakladatel Beat Games Jaroslav Beck ( Autor: Hynek Glos )

Spoluzakladatel Beat Games Jaroslav Beck

Vše do sebe skvěle zapadlo, takže když vloni na začátku května vypustili první verzi hry, za dva dny měla 30 tisíc stažení, po necelém měsíci oslovila již sto tisíc uživatelů, na milion stažení se dostala za deset měsíců. Prakticky v kterékoli herní platformě (celkem firma spolupracuje se čtyřmi) se Beat Saber ve své době stal nejprodávanější VR hrou. „Z marketingového hlediska jsme měli trochu štěstí, protože před spuštěním jsme jen napsali několik článků a natočili video, kde slečna drží dva meče a rozsekává kostky. Video se stalo extrémně virálně zajímavé, na sociálních sítích mělo na 400 milionů zhlédnutí,“ přibližuje Illavský.

Popularita hry se logicky projevila i na ekonomické úspěšnosti Beat Games, byť nikdo ze spolumajitelů nechce ekonomické parametry komentovat. Při ceně 20 či 30 dolarů za jedno stažení a provizi pro prodejní platformu v desítkách procent se lze rychle dopočítat, jakých hospodářských výsledků studio Beat Games dosáhlo. „Investice do vývoje se zaplatila za pár hodin prodeje,“ připouští Beck.


Lepší než doopravdy: Česko zaujalo přední místo v byznysu s „chytrou“ virtuální realitou


Sekáním létajících předmětů v rytmu akční hudby to však nekončí. „Každá hra má určitou životnost, ale my máme výhodu v tom, že Beat Saber může být stále vylepšován pomocí nových herních úrovní a nové hudby,“ vysvětluje Beck. „Máme štěstí, že jsme v momentě, kdy se virtuální realita dostává do mainstreamu. Díky naší hře uvažují o pořízení náhlavní soupravy i běžní lidé, nejen počítačoví nadšenci,“ říká Beck a situaci přirovnává k dávno minulým dobám, kdy hry jako Tetris či Pacman daly lidem důvod pořídit si stolní počítač.

„Ukazuje se, že virtuální realita není slepá cesta jako třeba 3D. Naopak jsem přesvědčen, že VR bude zajímavý sektor, chystají se do něj velká herní studia, výrobci hardwaru. Očekávám nárůst popularity virtuální reality,“ uvedl Beck pro týdeník Euro. I proto, aby měl víc prostoru pro vývoj hudby, přenechal v létě post ředitele Beat Games Vladimíru Hrinčárovi. „Chceme zajistit, aby hra zůstala naší nejvyšší prioritou,“ prohlásil nový šéf.

Dále čtěte:

Bez virtuální a rozšířené reality se neobejdeme

Šampion Carlsen koupil od šachového amatéra tréninkovou platformu. Za milion liber

Vědci po střelbách v USA: Spojitost mezi videohrami a pácháním násilí se zbraní neexistuje

Útraty za videohry rostou. Češi loni „propařili“ 3,6 miliardy korun


Čtěte také

Události  Atletka Kristiina Mäki

Kristiina Mäki: Hlava dělá sedmdesát procent výkonu sportovce

Jednodušší cesta nebývá tak zajímavá, říká atletka Kristiina Mäki, která nás bude na…

před 1 hodinou

 Dráty vysokého napětí - ilustrační foto

Dráty musejí pod zem. Náklady na nové elektrické sítě jdou do stovek miliard

Evropa včetně Česka plánuje investovat stovky miliard do nových elektrických sítí. Odpor…

před 1 hodinou

Praha  Pohled na centrum San Franciska (Autor: Supercarwaar via Wikimedia Commons; CC-BY-SA-4.0)

Nejdražší nájemné je v San Francisku. Praha stoupá žebříčkem vzhůru

V Praze je bytové nájemné zhruba o tři čtvrtiny nižší než v New Yorku, v Brně je nižší o …

před 2 hodinami

 Carlos Ghosn

Ghosnovi sirotci. Problematický manažer držel druhého největšího výrobce automobilů pohromadě

Jako první padl spalovací motor, po něm Carlos Ghosn. Další na řadě může být aliance…

před 2 hodinami

 Traktor od firmy John Deere

Trh s traktory v Česku ovládají americké firmy. Nejprodávanější je John Deere

Zatímco mezi osobními auty vládne českému trhu domácí Škoda, situace mezi traktory a…

před 2 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Vrácení daní 2020 - kdy dostanete daňový přeplatek?
Kdy budou pololetní prázdniny v roce 2020?
Zdravotní pojištění u zaměstnance, OSVČ a při práci na dohodu v roce 2020
Fintech a proměna bankovního světa
Nemusíte si náhodou tento rok vyměnit řidičák?
Auta
Fiat 124 Special T (1974) vs. VAZ 2101 (1975): Bratři z…
Němci vyrábí nejméně aut za čtvrt století. Vláda už plánuje, jak krizi zmírnit
Škoda už prodává Octavii liftback. Jak si stojí proti konkurenci i Golfu?
Ministr dopravy si maloval dálnice. Hezký obrázek, Vladimíre, ale teď zpátky k domácím úkolům
Hennessey potvrdil 1200 koní pro Corvette C8. Největším oříškem prý bude převodovka a ECU
Hry pro příležitostné hráče