Úřady chtějí rozumět mladým. Třetina českých obcí komunikuje se svými obyvateli přes mobilní aplikaci Munipolis - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Úřady chtějí rozumět mladým. Třetina českých obcí komunikuje se svými obyvateli přes mobilní aplikaci Munipolis

,
Úřady chtějí rozumět mladým. Třetina českých obcí komunikuje se svými obyvateli přes mobilní aplikaci Munipolis
Zdroj: Munipolis
  • Komunikační síť Munipolis Ondřeje Švrčka pokrývá už téměř třetinu českých obcí. Nejvíce ji využívá Praha, následují Jihomoravský a Moravskoslezský kraj

  • Nejrychleji platforma roste na Ústecku, kde žije velké množství mladých lidí. Zastupitelům proto digitální služby přináší cenné body ve volbách

  • Munipolis se osvědčil i při krizové komunikaci – nyní ho obce využívají ke koordinaci uprchlíků a pomoci pro ně

Čím je situace nepřehlednější, tím efektivněji je třeba komunikovat. To si moc dobře uvědomují nejen české obce, které jejich obyvatelé zaplavily dotazy ohledně přicházejících uprchlíků z Ukrajiny či možností pomoci, ale i firma Munipolis Ondřeje Švrčka. Bývalý Mobilní rozhlas, který zjednodušuje dialog mezi Čechy a jejich samosprávami, meziročně zvýšil pokrytí o dalších 10 procent. V současnosti je tedy do komunikační sítě zapojeno 31 procent českých měst, městysů a vesnic, což znamená, že informace z úřadu rovnou do mobilu chodí šesti procentům tuzemské populace.

Nejvíce se svými obyvateli digitálně komunikují městské části Prahy – služby využívá nadpoloviční většina z nich. Na druhém místě se pak umístil Jihomoravský kraj se 45procentním pokrytím, zatímco třetí skončilo Ostravsko. Zde Munipolis funguje ve 42 procentech obcí. Na opačném konci žebříčku se pro změnu umístily kraj Jihočeský a Vysočina, kde Munipolis využívá zhruba jen pětina obcí a měst. Takzvanou divokou kartu pak podle zástupců společnosti drží v rukách Ústecký kraj, kde se za posledních 12 měsíců Munipolis rozrostl o bezmála 14 procent.

Digitalizace jako volební kampaň

Zdejší starostové se snaží s obyvateli komunikovat způsoby, na něž jsou zvyklí – tedy třeba přes zmíněné mobilní aplikace –, i proto, že má tato oblast nejnižší věkový průměr v republice. „Jejich zapojením do obecního dění pomocí anket nebo participativních rozpočtů navíc mohou obecní úřady a radnice účinně zabraňovat odlivu obyvatel do jiných krajů,“ domnívá se Ondřej Švrček.

 

Pokrytí českých obcí sítí Munipolisu. Foto: Munipolis

Zakladatel Munipolisu očekává, že i letos vzroste zájem o digitalizaci komunikace mezi obcemi a lidmi, kteří v nich žijí, po skončení podzimních krajských voleb. Myšlenka otevřeného úřadu, digitální radnice a větší participace obyvatel se na předních příčkách kandidátských programů objevovala už dříve a ani tentokrát tomu pravděpodobně nebude jinak. Minule se totiž rovněž nejednalo o žádné plané tlachání – noví zastupitelé se začali po mobilním rozhlase shánět, jakmile se ve svých křeslech usadili.

„Velký posun nastal s generační výměnou starostů a zastupitelů. Mladší generace má samozřejmě k technologiím jiný vztah a sama si více uvědomuje, jak moc se promarňuje potenciál, když se dobře nevyužívají. Pokud obce chtějí být atraktivní pro mladou generaci, musí změnit styl komunikace,“ myslí si šéf Švrček.

Aby v ulicích neběhali zmatení lidé

Šéf Munipolisu zároveň dodává, že chytrá komunikace může představovat účinnou pomoc během řešení zmatku okolo ukrajinských uprchlíků z válkou zasažené oblasti. Pro krizovou komunikaci je totiž síť ideální, obzvlášť se osvědčila na začátku pandemie nebo během přírodních katastrof.

Mobilní Rozhlas Ondřeje Švrčka rostl v době pandemie o tisíce procent. Nyní jako Munipolis vyráží dobýt Evropu

„Snadným způsobem umožní sesbírat a uložit kontaktní údaje na nově příchozí domácnosti, se kterými pak dokáže efektivně komunikovat – tedy koordinovat pomoc pro ty, kteří zatím nemají zázemí, lépe řídit nástup dětí do škol a školek, hromadně informovat v případě důležitých informací a postupně zapojovat do dění v obci,“ popisuje možnosti své služby Švrček. Dodává, že některé obce používají platformu přímo pro kontakt s ukrajinskými rodinami, jimž například pomáhají najít zaměstnavatele nebo se orientovat ve městě. „Vytváří pro ně specifický obsah, sbírají zpětnou vazbu a výrazným způsobem jim zlehčují integraci v místě, které se pro ně může stát na následující roky stálým domovem,“ uzavírá.