Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Astratex posiluje management, novým ředitelem je Ladislav Bárta

Lídr na středoevropském trhu se spodním prádlem a plavkami Astratex posiluje svůj…

Zahradní domky dají vaší zahradě nový rozměr

Na konci zimy opět plánujeme zahradní práce. Avšak zahrada bez místa na relaxaci není…

Nebankovní půjčky prolamují svou neblahou pověst

Ještě nedávno bylo spojení nebankovní půjčky téměř sprostým slovem. Lidé se na ně dívali…

Tesla je Amazon autoprůmyslu, s Muskem ale nejednáme, říká šéf firmy Cortica Raichelgauz

06. června 2018, 11:41  -  Jiří Zatloukal
06. června 2018, 11:41

Když se podíváte na Amazon před několika lety, nebyla to zisková firma. Dnes ale vydělává obrovské peníze. Tesla má potenciál, aby se takovým Amazonem stala, říká Igal Raichelgauz, zakladatel izraelské technologické firmy Cortica. V březnu se firma stala centrem pozornosti poté, co se v médiích objevily spekulace, že o její koupi jedná majitel Tesly Elon Musk. Do Prahy Raichelgauz přijel v rámci Týdne inovací.

Firma Cortica využívá metody strojového učení k rozpoznávání a analýze digitálních obrazů a videa. Technologie, kterou Cortica vyvinula, pracuje s poznatky o fungování lidského mozku. Firmu založil Raichelgauz v roce 2007 spolu s Karinou Odinaevovou a Yehoshuou Zeevem. V březnu izraelská média psala, že kolem firmy krouží zakladatel Tesly Elon Musk.

Četl jsem, že vaše firma má hodně patentovaných nápadů. Které z nich považujete za nejslibnější?

Klíčové jsou pro nás ty, které mají souvislost s procesy učení bez dohledu člověka. Náš systém se může učit sám bez označování dat. To je to hlavní.

Popište, co to znamená?

Dnes proces učení spočívá ve vytváření mnoha vzorků, které systém pojmenovává. Tohle je chytrý telefon, tohle je tužka, atd. Pak to spojíte s neurologickou soustavou, přičemž systém se může učit pouze to, v čem dostal tréning. My postupujeme jinak, od základů nahoru, na rozdíl od stávajících systémů, které napřed něco definují a pak na tom staví.

Náš přístup znamená, že systém nakrmíte mnoha náhodnými obrázky, a pokud rozpozná, že tady je telefon, jinde je také telefon, může tyto společné prvky shromažďovat. Můžeme tak vytvořit koncept, který je schopen identifikovat telefon, když ho uvidí. Telefon přitom nedostává jméno, ale je označený číslem. Pak toho číslo lze jednoduše kvůli srozumitelnosti označit jako telefon.

Máte čtyři hlavní firemní větve: drony, autonomní automobily, systémy pouličních kamer a screening, což jsou například systémy na letištích, které kontrolují zavazadla. Od které čekáte největší příjmy?

Autonomní vozidla před sebou ještě mají velmi dlouhý vývoj, řekl bych ještě třicet let. Nicméně je zřejmé, že se tady tvoří trh, který může být hodně velký. Technologické výzvy jsou však zatím obrovské, takže to není nejžhavější trh. Některé naše větve ještě potřebují investice, jiné už vydělávají.

Nejprofitabilnější je zatím byznys, který souvisí s pouličními kamerami. Je to už zavedený byznys. A všechny bezpečnostní aplikace, které s tím souvisí.

Objevily se spekulace, že vás nedávno v Izraeli navštívil Elon Musk, který má zájem vaši firmu koupit.

Rozhodně to popíráme.

Nemáte tedy zájem s Teslou spolupracovat?

Máme zájem o spolupráci s každou velkou firmou, ale k tomuto případu se nemůžu vyjadřovat.

Líbí se vám, co Tesla dělá? Myslíte, že je jejich byznys udržitelný? Ptám se proto, že dlouhodobě prodělávají obrovské množství peněz.

Tesla je v automobilovém průmyslu totéž co Amazon v e-commerce. Když se podíváte na Amazon před několika lety, nebyla to rovněž zisková firma. Když se ale podíváte dnes, vydělávají obrovské peníze. Tesla má potenciál, aby se takovým Amazonem stala.

Věříte, že se jim to povede?

Ano.

Kamery, autonomní vozidla i třeba screening zavazadel generují obrovské množství dat. Není tohle problém?

Pro nás je právě tohle příležitost. Díky nám je lze prohledávat. Všechna data převádíme na tzv. podpisy, takže naše systémy data indexují. To co dělá Google v oblasti textu, my děláme s vizuálními daty. Můžeme přijít například k infrastruktuře chytrého města, která je stěsnaná do podpisů, a prohledávat je. Můžeme vyhledávat osoby či určité situace. Je to jedna z nejpoužívanějších technologií.

Nejste ale jediná firma, která tohle dělá. Pomatuji si, že na ČVUT působí firma, která se věnuje stejné věci.

Většina firem využívá tzv. deep learning, tedy používá řídící jednotku, aby dohlížela na systém. Ten tak pozná, co se naučil. V životě je to však jinak, ve většině případů nevíte dopředu, co hledáte. Když ale máte obrovské indexy, můžete je jako Google prohledávat a najít cokoli.

Váš software rovněž napodobuje struktury zvířecího mozku. Jak to funguje?

Jak jsem říkal, pokoušíme se vytvořit model, který není hluboký. Například lidský mozek má šest vrstev. Deep learning má stovky vrstev. Naším cílem je tedy architektura, která není „hluboká“.

Dále čtěte:

Tři veteráni: exmanažeři Opelu a BMW vyvíjejí revoluční elektromobil

Musk jde do boje proti fake news. Založí web hodnotící pravdivost zpráv

Úsvit digitálního rasismu? Ruský software rozpozná etnický původ člověka



Čtěte také

Airbus A380-800, ilustrační foto

Tvrdé přistání superjumba A380: Airbus spálil miliardy eur od evropských vlád

Evropský výrobce letadel Airbus získal na vývoj a výrobu obřího dopravního letounu A380…

před 2 hodinami

 Innogy

Innogy prodává podíl v českém distributorovi plynu mateřské firmě RWE

Německá energetická společnost Innogy podepsala dohodu s firmou RWE o prodeji svého…

před 2 hodinami

Události  Martin Kovář

Etická komise UK potvrdila, že bývalý prorektor Kovář opisoval texty

Etická komise Univerzity Karlovy (UK) dnes potvrdila stanovisko etické komise Filozofické…

před 3 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 6 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Kouříte zdravě aneb jakým rizikem jsou náhražky cigaret?
Přes 371 tisíc domácností loni změnilo dodavatele. I proto, že se zdražovalo
Neomezená mobilní data nejsou a ani nebudou
Otcovská dovolená v roce 2019
Daňové zvýhodnění na děti: Česko vs. Slovensko
Auta
Volvo XC90 se po faceliftu nezměnilo, nově ale maskuje…
První opravdová Cupra se jmenuje Formentor a sází na plug-in hybridní pohon
Audi Q8 může mít výkon 330 koní také v kombinaci s dieselem. Stačí vznést požadavek na obvyklé místo
Jak chrání SUV chodce? Forester a RAV4 na výbornou, BMW X1 v podstatě vůbec
Srovnání pokut u nás, v Rakousku, Německu a na Slovensku: Koho bolí nejvíc?
Technologie
Moneta ještě pořád chce koupit Air Bank, zaplatila by ale méně
Šeptanda: Microsoft ukáže nový Xbox již v červnu na E3
Samsung je králem smartphonů. Huawei mu ale v roce 2019 půjde po krku
AMD před vydáním GTX 1660 Ti zlevnilo Radeony RX Vega 56, některé až pod 7 tisíc
Konkurent Chrome OS od Microsoftu teď interně nese označení Santorini
Hry pro příležitostné hráče