Mýto v bodě nula. Když ÚOHS tendr zruší, provozovatele se nepodaří vybrat včas - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Mýto v bodě nula. Když ÚOHS tendr zruší, provozovatele se nepodaří vybrat včas

,
Mýto v bodě nula. Když ÚOHS tendr zruší, provozovatele se nepodaří vybrat včas
Zdroj: Hynek Glos

Antimonopolní úřad zařadil zpátečku. Konsorcium s Petrem Kellnerem v zádech má šanci porazit Kapsch.

Nekonečný příběh českého mýta se zase vrátil o pár kroků zpět. Předseda antimonopolního úřadu Petr Rafaj dal šanci už zrušenému tendru, který vyhrálo konsorcium SkyToll ze skupiny PPF Petra Kellnera. Nově se jeho úřad znovu vrátí k přezkoumání soutěže, i když ji už předtím jednou nepravomocně zrušil. Ovšem pozor, neznamená to, že může ministerstvo dopravy podepsat smlouvu s vítězem a definitivně tak odvrátit, že od ledna 2020 nebude mít kdo vybírat mýto.

Couvejte opatrně

Antimonopolní úřad je nyní ohledně mýtného systému ve velmi delikátní situaci. V minulosti neváhal, zejména při výběru poradenských firem, házet výsledky soutěží ministerstvu dopravy na hlavu. Jenže teď se přes všechna zdržení a potíže podařilo ministerstvu dopravy dotlačit tendr až do cílové rovinky. Od ledna 2020 má systém převzít po společnosti Kapsch sdružení CzechToll / SkyToll.

Když Úřad pro kontrolu hospodářské soutěže tendr zruší, nástupce se už nepodaří včas vybrat. Mýtný systém zůstane od prvního ledna 2020 nečinný a ministerstvo dopravy bude muset narychlo vytisknout pro kamiony dálniční známky, což bude pro stát znamenat několikamiliardový propad v příjmech. Narychlo se mezitím budou hledat krizové varianty, kterými může být už druhé prodloužení smlouvy s firmou Kapsch nebo přechod provozu mýta pod státní Ředitelství silnic a dálnic.


Přečtěte si rozhovor s šéfem Kapsche:

Georg Kapsch: Mýto si celé vezměte. Je to pro vás nejlepší

 Šéf firmy Kapsch Georg Kapsch


Z tohoto pohledu se dá krok ÚOHS a Petra Rafaje vnímat jako ústupek. A nejde o první úlitbu ministerstvu dopravy ohledně mýta. Když bylo ministerstvo vedené Danem Ťokem v podobné situaci v roce 2016 a muselo bez výběrového řízení prodloužit Kapschi smlouvu, spláchl to ÚOHS jen milionovou pokutou. Přitom měl nabito k tomu, aby dotyčnou smlouvu zrušil a nechal vykoupat až po uši ministerstvo dopravy v bahně jeho nečinnosti předchozích let.

Není to jen lichá teorie. Evropská komise by v tomto případě stála za antimonopolním úřadem. V dopise adresovaném do Česka uvedla, že tři roky pro Kapsch jsou nepřiměřené a neodůvodněné a že pochybuje o tom, že milionová pokuta byla dostatečně odrazující, když jde vlastně o jednu devatenáctinu denního příjmu ze systému pro výběr mýta. „Evropská komise se proto domnívá, že přezkumný orgán zřejmě opomenul prohlásit smlouvu za neúčinnou nebo uložit více odrazující pokutu nebo zvážit zkrácení doby trvání smlouvy,“ píše v dopise, který má týdeník Euro k dispozici, komisařka pro vnitřní trh Elżbieta Bieńkowska. Jinými slovy řečeno, EK vytýká antimonopolnímu úřadu, že vyměkl.

V cílové rovince

Těžko předjímat, jak se úřad zachová teď, ale je docela dobře možné, že při rozhodování mezi rodinou Kapschových a nejbohatším Čechem Petrem Kellnerem nechá soutěž dohrát pro CzechToll / SkyToll.

Oficiálně tak nyní získává ÚOHS čas na to, aby si ještě jednou své předchozí rozhodnutí promyslel. Předtím soutěž zrušil kvůli tomu, že data předávalo ministerstvo na přepisovatelných flashdiscích, jejichž obsah nebyl zajištěn proti případné změně a nebylo možno takové změny obsahu ani zpětně přezkoumat. Kromě toho se měli úředníci ministerstva dopravy pochybit tím, že v podmínkách soutěže uvedli, že se má síť zpoplatněných komunikací rozšířit o 900 kilometrů silnic první třídy, a vymínilo si možnost tento rozsah do budoucna změnit, takže nebylo zřejmé, jak mají uchazeči nastavit cenu.

Minimálně v tomto bodě ÚOHS už své stanovisko přehodnotil. „V otázce nedostatečného vymezení zadávacích podmínek, tedy nejasně stanovené kilometráže zpoplatněných úseků pozemních komunikací, pak rozkladová komise dospěla k závěru, že pro účely koncipování nabídkové ceny byly podmínky vymezeny dostatečně a všichni dodavatelé měli pro stanovení ceny shodná východiska,“ říká mluvčí úřadu Martin Švanda.

Podle předsedy úřadu Petra Rafaje se nyní musí dopracovat právní posouzení celé věci. Společnost Kapsch naopak doufá, že se dostane na jiné další její argumenty pro zrušení tendru. Mezitím přišla s nabídkou ještě lepší ceny, než jakou dal vítěz tendru a nevzdává se. Tenhle boxerský zápas jde do posledního kola.

O tendru na mýto dále čtěte:

Stát by převzetím mýta ušetřil za deset let dvě miliardy, tvrdí Kapsch

Ministr Ťok obvinil Kapsch ze lži a trestného činu

Devět set kilometrů mýta navíc? Málo, ukazují analýzy

Stát by měl vypsat nový tendr na provoz mýta, míní dopravci

Makáme aneb Mýty o mýtu


Ohodnoťte tento článek
Diskuze