Poláci chtějí druhý terminál pro zkapalněný plyn. První přitom ani nevyužijí - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Poláci chtějí druhý terminál pro zkapalněný plyn. První přitom ani nevyužijí

,
Poláci chtějí druhý terminál pro zkapalněný plyn. První přitom ani nevyužijí
Zdroj: polskielng.pl

Navzdory tomu, že první polský terminál pro dovoz zkapalněného zemního plynu není zcela využitý, přichází tamní plynárenský podnik Gaz-System s plánem stavět druhý. Cílem je zvýšit objem dovozu po moři na osm miliard kubíků plynu za rok, což odpovídá polovině spotřeby země.

Jednalo by se o investici ve výši zhruba tří miliard zlotých (19 miliard českých korun) s očekávaným dokončením v první polovině roku 2021. Správce polské plynovodní sítě Gaz-Systém přiznává, že se jedná o projekt v raném stadiu. O jeho osudu rozhodne studie proveditelnosti, kterou chce mít k dispozici na konci roku.

Oproti prvnímu terminálu, který vyrostl během let 2011 až 2015 ve Svinoústí (Świnoujście) v severozápadním cípu Polska, se má jednat o levnější řešení. Namísto terminálu na pevné zemi má u Gdaňsku zakotvit speciální loď, která bude převádět zkapalněný plyn zpět do plynného skupenství.

Právě tyto plovoucí LNG terminály, v angličtině známé pod zkratkou FLNG, se ve světě těší rostoucí popularitě. Jejich pořízení a zprovoznění je rychlejší i levnější než v případě klasických terminálů. V Evropě toto řešení již dříve zvolila Litva, která má od konce roku 2014 k dispozici plovoucí terminál v přístavním městě Klajpeda. V opačném režimu pak FLNG lodě využívají i země vyvážející zemní plyn.

Do Klajpedy připlula loď Independence (Nezávislost), která bude sloužit jako mobilní terminál na LNG

Loď Independence (Nezávislost) neboli mobilní terminál na LNG připlouvá do litevské Klajpedy

Specializovaný portál Naturalgasworld.com upozorňuje, že druhý plynový terminál je pro polské potřeby zbytečným luxusem. LNG přistav ve Svinoústí byl během prvních 15 měsíců provozu využitý pouze na 55 procent kapacity. Za takové situace prý polská vláda nebude mít šanci získat finanční podporu Evropské unie.

Polská konzervativní vláda se snaží o snížení závislosti na dodávkách paliv z Ruska. Původní plány rozjet ve velkém těžbu plynu z břidlic ztroskotaly na ekonomické nevýhodnosti. Zpoždění nabírá také projekt stavby plynovodu Baltic Pipe, který by propojil polský trh s norskými ložisky. Řešením se tudíž stává dovoz zkapalněného plynu z Kataru a dalších producentských zemí.

Gaz-System na svém webu uvádí, že prospěch z gdaňského terminálu by mohly mít i sousední země. Logicky se nabízejí dodávky do Česka a na Slovensko, ale těm zatím brání nedostatečné propojení středoevropských plynovodů v severo-jižním směru. Chybějící potrubí budou k dispozici nejdříve v roce 2020.

Čtěte o krachu česko-polského plynovodu:

Česko-polský plynovod zamrzl. Projekt ohrozila polská strana

Potrubí připravené pro stavbu plynovodu

Dále čtěte:

Nová cesta pro plyn do Evropy: Francie otevřela LNG terminál

Trasa Eugalu je narýsována. Do Česka má přivádět plyn z Nord Stream 2


Ohodnoťte tento článek
Diskuze