Pět úseků rychlodráhy vznikne ve zrychleném režimu, stavět se má začít do roku 2025 - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Pět úseků rychlodráhy vznikne ve zrychleném režimu, stavět se má začít do roku 2025

, čtk,
Pět úseků rychlodráhy vznikne ve zrychleném režimu, stavět se má začít do roku 2025
Zdroj: CC0 via Pixabay

Správa železnic vybrala pět úseků, které budou pilotními projekty chystané vysokorychlostní železnice v Česku a jejichž příprava bude postupovat ve zrychleném režimu. Organizace si už vytvořila alternativní postup, který počítá i s výjimkou z tradičních pravidel pro přípravu dopravní infrastruktury. Stavba prvního úseku by měla začít nejpozději do roku 2025.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vybrala jako pilotní úseky, které bude připravovat ve zrychleném režimu, nejprve tři. Jde o úseky Praha – Běchovice – Poříčany, úsek Přerov (Prosenice) – Ostrava – Svinov na páteřním tahu mezi Prahou, Brnem a Ostravou a úsek Brno (Modřice) – Vranovice na tahu Brno – Vídeň/Bratislava. Po dohodě s německým DB Netz AG do seznamu přibyly i úseky, které by měly být součástí nové rychlotrati mezi Prahou a Drážďany, a to Praha-Vysočany- Lovosice/Litoměřice a od Ústí nad Labem ke státní hranici s Německem.

SŽDC pro urychlení přípravy prvních úseků požádala ministerstvo dopravy o výjimku ze směrnice, která stanovuje postupy a pravidla investic do dopravní infrastruktury. Pro první úseky už si naplánovala také alternativní postup. Ten zahrnuje mimo jiné vymezení úseků jako veřejně prospěšných staveb a aktualizaci zásad územního rozvoje jednotlivých krajů. Správa železnic plánuje také provedení průzkumu a geodetického měření v místech staveb a zahájení procesu EIA, tedy vyhodnocení vlivu projektů na okolní životní prostředí.

Kdy se v Česku svezeme vysokorychlostní železnicí?

Všechny vybrané úseky mají podle organizace přínos už pro současnou dopravu, která vede ve stejném směru, ovšem po jiných tratích. SŽDC si od nových úseků slibuje zejména zvýšení kapacity a tím i spolehlivosti dopravy. V současné době se vlaky v těchto místech potýkají s omezeným místem, a to pro osobní i nákladní dopravu. „Díky zvýšení kapacity může dojít také ke zrychlení vlaků díky omezení zbytečného předjíždění vlaků různých kategorií a omezení umělého zpomalování jízdy vlaků vlivem vysokého obsazení trati,“ vysvětlila mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová.

Česko při stavbě bude využívat normy pro vysokorychlostní vlaky francouzských státních drah TGV. SŽDC za normy zaplatí francouzskému dopravci SNCF Mobilités 11 milionů korun. V současnosti organizace zpracovává také několik dalších studií proveditelnosti na stavbu dalších vysokorychlostních tratí.

 Plán vysokorychlostní železnice v Česku

Přečtěte si také:

Po miliardové opravě do haly zatéká. Hlavní nádraží čeká další rekonstrukce

Rekonstrukce haly hlavního nádraží se SŽDC prodražila. Účet je o 127 milionů vyšší

V Praze vznikne nová čtyřkolejná železnice, vlaky budou jezdit rychleji

Tunel za půl bilionu: Itálie zastavila práce na nejdražším železničním projektu v Evropě

Ohodnoťte tento článek
Diskuze