Ojetiny ze zahraničí zlevnily za měsíc díky sílící koruně o desítky tisíc. Příznivá situace ale nepotrvá věčně, varuje šéf Carvaga - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Ojetiny ze zahraničí zlevnily za měsíc díky sílící koruně o desítky tisíc. Příznivá situace ale nepotrvá věčně, varuje šéf Carvaga

,
Ojetiny ze zahraničí zlevnily za měsíc díky sílící koruně o desítky tisíc. Příznivá situace ale nepotrvá věčně, varuje šéf Carvaga
Zdroj: Carvago
  • Ojeté vozy ze zahraniční masivně zlevňují. Může za to sílící tuzemská měna, jejíž kurz se aktuálně pohybuje okolo hranice 24,5 koruny za euro

  • Kdo na nákup zánovního auta ze zahraničí pomýšlí, by si však podle šéfa Carvaga Jakuba Šulty měl pospíšit. Kvalitní ojetiny rychle mizí a příznivé podmínky se v příštích měsících nejspíš změní

  • Český vozový park je jedním z nejstarších v celé Evropské unii. Jeho stáří činí 15,5 roku

Při pohledu na aktuální míru inflace pohybující se na hranici 6,6 procenta (údaje za prosinec), která je nejvyšší od roku 2008, by se chtělo říct, že zdražuje snad vše, nač jen člověk pomyslí. Tak tomu ale zcela nutně být nemusí. I dnes se totiž najdou věci, které lze pořídit výrazně levněji než například před rokem. Typicky třeba ojetiny dovezené ze zahraničí.

Může za to posilující koruna. Právě ta, podobně jako zmíněná inflace, aktuálně přepisuje mnohaleté rekordy. Její směnný kurz vůči euru se začátkem minulého týdne nacházel na úrovni 24,36 Kč, tedy zhruba o korunu níž než o měsíc dřív. To ojeté vozy zlevnilo řádově o desítky tisíc korun.

Sdílení automobilů se těší stále větší popularitě. Platforma HoppyGo nabízí před Vánocemi za carsharing dvojnásobnou odměnu

„Vývoj kurzu je dobrou zprávou pro všechny, kteří se právě nyní chystají k pořízení automobilu ze zahraničí,“ potvrzuje Jakub Šulta, šéf evropského tržiště s ojetinami Carvago. „Škoda Kodiaq s první registrací v roce 2018, pohonem 4×4, motorem 2.0 TDI 140 kW s automatickou převodovkou a nájezdem kolem 75 tisíc kilometrů se na německém trhu v prosinci loňského roku prodávala v průměru za 842 tisíc korun. Tu samou nyní zákazník koupí o téměř 34 tisíc levněji jen díky sílící koruně,“ nastiňuje Šulta konkrétní případ a dodává, že u dražších automobilů je celková úspora pochopitelně ještě o dost větší.

Kdo zaváhá…

Pakliže si někdo aktuálně s myšlenkou na nákup ojetiny ze zahraničí pohrává, měl by si podle šéfa původně české společnosti pospíšit. Příznivá situace totiž nebude trvat věčně: „Kombinace výhodného kurzu a slev poskytuje jedinečnou šanci pořídit ojetý vůz ze zahraničí za podmínek, které budou později v roce 2022 už nedosažitelné.“

To je však pouze jedna strana mince. Ke včasnému nákupu svého zánovního vozu by měl tuzemské řidiče pobídnout i fakt, že skutečně kvalitní ojetiny z nabídky mizí závratnou rychlostí. „Situace není taková, že by na trhu nebyla ojetá auta, na první pohled to pro laika zřejmé není. Ve chvíli samotného nákupu ale spotřebitel velice rychle zjistí, že pokud hledá ojetinu v bezvadném stavu, výběr je zásadně užší,“ podotýká Jan Skála, který v rámci Carvaga zastává funkci ředitele nákupu a logistiky.

Když se spojí příjemné s užitečným. Uživatelé sdílených elektromobilů od GreenGo si mohou ježděním po Praze sami vydělat

„V létě roku 2021 jsme denně analyzovali téměř sedm milionů inzerátů z celé Evropy, dnes je to něco kolem pěti. Přísun zánovních vozů je omezen realitou v automobilovém průmyslu a v průběhu roku 2022 nelze očekávat zlepšení,“ uzavírá.

Český vozový park patří mezi nejstarší v Evropě

Ze zářijových informací dat Svazu dovozců automobilů vyplývá, že na tuzemských silnicích loni na podzim jezdilo 6,26 milionu osobních vozů. To je o zhruba 133 tisíc víc než na konci roku 2020. S přibývajícím množstvím dopravních prostředků ale narůstá i jejich věk. Průměrné stáří automobilu vlastněného českým řidičem tehdy činilo 15,5 roku. O 24 měsíců nazpět to přitom bylo ,jen‘ 15 let.

Z celounijního srovnání se Česko v daném ohledu řadí do té horší poloviny, respektive spíše na její konec. V rámci zemí sedmadvacítky totiž průměr dosahuje hodnoty 11,5 roku. Hůře než u nás na tom jsou už jen v Řecku, Rumunsku, Estonsku a Litvě.