Nové letiště v Berlíně se má otevřít příští říjen, devět let po původním plánu - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Nové letiště v Berlíně se má otevřít příští říjen, devět let po původním plánu

, čtk,
Nové letiště v Berlíně se má otevřít příští říjen, devět let po původním plánu
Zdroj: Profimedia.cz

Nové berlínské letiště Willyho Brandta má po letech odkladů konečně zahájit provoz na konci října příštího roku. Oznámil to dnes šéf letiště Engelbert Lütke Daldrup. Pokud se tak skutečně stane – a řada Berlíňanů je kvůli dosavadním zkušenostem velmi skeptická – otevře se letiště o devět let později, než bylo původně plánováno.

Letiště na jihu německé metropole, s jehož stavbou se začalo před 13 lety, mělo být provozuschopné už v roce 2011, pak o rok později, a pak ještě v několika dalších termínech, z nichž ale žádný nebyl dodržen. V Německu se tak stalo symbolem neschopnosti politiků dotahovat velké stavební projekty.

Chyby ve stavbě a hlavně protipožární ochraně vedly nejen k opakovanému odložení startu provozu, ale také k výraznému zvýšení nákladů, které se podle německých médií vyšplhaly už na více než sedm miliard eur (179 miliard korun). „Jen na údržbu máme náklady zhruba deset milionů eur (255 milionů korun) měsíčně,“ řekl v květnu zahraničním novinářům v Berlíně Daldrup.

I o nefunkční budovu bylo totiž léta nutné pečovat, o což se včetně ostrahy staralo přes 100 lidí. Jejich úkolem bylo mimo jiné čistit jinak léta nepoužívané toalety nebo kompletně připravené odbavovací přepážky, na které ale dlouho jen sedal prach.


O projektu berlínského letiště čtěte více:

Pozdě, ale dražší. I Němci mají svůj „tunel Blanka“

 Díra do Stuttgartu. Hlavní část železničního uzlu zahrnuje zahloubení a otočení nádraží ve Sttutgartu o 90 stupňů. Práce mají být dokončeny v roce 2025.


Německá média ohlášený nový termín otevření považují za ambiciózní. Stále je totiž potřeba odstranit řadu nedostatků, zejména v elektroinstalacích a protipožární ochraně. Ještě v květnu bylo takových závad přes 11.500.

Pokud se vše podaří a letiště dostane potřebná úřední povolení, budou příští léto provoz na něm simulovat tisíce dobrovolníků. Poslední říjnový den odtud pak odstartuje první letadlo.

Nové letiště do budoucna nahradí dvojici stávajících berlínských vzdušných přístavů – Tegel a Schönefeld.

Dále čtěte:

Komentář: Tesla made in Berlin, nikoliv Germany

Letiště Praha chce být do roku 2030 uhlíkově neutrální. Vyjednává o nákupu stoprocentně zelené elektřiny

Pražské letiště chce do roku 2028 rozšířit druhý terminál za 16 miliard korun

Ohodnoťte tento článek
Diskuze