Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Víte, jak sedět, aby vám práce nezničila zdraví?

Nedostatek pohybu a špatné pracovní podmínky vážně ohrožují naše zdraví. To sice všichni…

Můžeme od nového roku očekávat zdražení povinného ručení?

Povinné ručení se díky mnoha změnám v pojišťovnictví bude nejspíše nadále zdražovat.…

Výměna výtahu a potřebná povolení

Životnost výtahu v bytových domech je 15–25 let (doba životnosti je ovlivněna prováděnou…

Nízké ceny dopravních staveb povedou ke krachu firem, tvrdí ministerstvo

05. října 2017, 11:23 - čtk
05. října 2017, 11:23

Nízké ceny stavebních prací v silničních a železničních stavbách jsou dlouhodobě neudržitelné. Pokud současný trend levných nabídek firem ve státem vyhlašovaných výběrových řízeních potrvá, část stavebních firem zkrachuje, míní státní tajemník ministerstva dopravy zodpovědný za sekci ekonomiky a fondů EU Tomáš Čoček. Trend vysokého rozdílu odhadovaných cen a konečných cen ve veřejných soutěžích potvrzují státní investorské organizace.

Nízké ceny jsou v posledních letech hlavním kritériem pro výběr vítězů ve veřejných zakázkách. V současnosti se konečné ceny stavebních prací při výstavbě silnic a dálnic pohybují v rozmezí od 55 procent do 73 procent původní odhadní ceny projektu, uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Kroupa.

O něco vyšší ceny firmy nabízejí v železničním stavitelství. Tam se podle náměstka ředitele správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Mojmíra Nejezchleba ceny staveb pohybují kolem 75 procent odhadu. Naproti tomu u technologických zakázek například při dodávkách železničních zabezpečovacích zařízení, se ceny pohybují na úrovni 95 procent odhadu.


Dálnice D11 na polské hranice by mohla stát v roce 2026. Čtěte více


Ceny okolo 70 procent přitom SŽDC považuje za rizikové. Podle Nejezchleba to není tím, že by se stavební společnosti snažily snižovat technologické standardy staveb. Nízké ceny ale vedou k rozpadu subdodavatelského systému. Dodavatelé například materiálu nejsou v průběhu výstavby schopni dále na výstavbě spolupracovat za ceny, které si dodavatelé u nich původně nasmlouvali.

Mediálně známá je v tomto případě stavba obchvatu Třince na silnici I/11 . Portugalská firma Mota - Engil vloni přechodně přerušila stavbu poté, co se její tuzemský partner SDS Exmost dostal do insolvence. Podobný vývoj by podle Nejezchleba měl na železnici ještě významnější dopad než v silniční výstavbě. Vedl by totiž k prodloužení železničních výluk, které během stavby komplikují dopravu.

Přečtěte si také:

Třímiliardové turbo. Ťok přivezl do Pardubic úplatek kvůli dálnici D35

Dálnice D4 na se prodloužila o pět kilometrů. Nový úsek stál 420 milionů

Miliardové úspory. Opravy dálnice D1 vychází levněji, než stát předpokládal



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Hypotec?ni? sazby leti? nahoru. Ceny bytu? poprve? vystoupaly nad 3 miliony
Jak moc je opravdu výhodné vaše stavební spoření
10 morových ran české krajiny: sucho a chemie
Jen obyčejná bolest hlavy, nebo migréna?
Přehled slev u stavebních spořitelen: Vyplatí se vůbec?
Auta
Na český trh dorazily další dva nové elektromobily a dva…
DB Schenker a Einride poprvé v ostrém provozu představují autonomní elektrický nákladní vůz T-pod
Test Volkswagen e-Crafter: Nulové emise
Přehnaně agresivní cíle týkající se emisí CO2
Ford Kuga 1.5 EcoBoost v dlouhodobém testu: Jak rychlé je SUV s patnáctistovkou?
Technologie
Lenovo Legion Y530: herní základ (recenze)
PlayStation 4 slaví 5. narozeniny. Víme, kolik se prodalo konzolí a her
Radeon RX 590 s 12nm GPU Polaris je tu. O 10 % rychlejší mainstream, tři hry zdarma
Vodafone bude vánoční dárky rozdávat celý rok
Jaká bude minimální mzda v roce 2019? A jak jsou na tom v zahraničí?
Hry pro příležitostné hráče