Nízké ceny dopravních staveb povedou ke krachu firem, tvrdí ministerstvo

05. října 2017, 11:23 - čtk
05. října 2017, 11:23

Nízké ceny stavebních prací v silničních a železničních stavbách jsou dlouhodobě neudržitelné. Pokud současný trend levných nabídek firem ve státem vyhlašovaných výběrových řízeních potrvá, část stavebních firem zkrachuje, míní státní tajemník ministerstva dopravy zodpovědný za sekci ekonomiky a fondů EU Tomáš Čoček. Trend vysokého rozdílu odhadovaných cen a konečných cen ve veřejných soutěžích potvrzují státní investorské organizace.

Nízké ceny jsou v posledních letech hlavním kritériem pro výběr vítězů ve veřejných zakázkách. V současnosti se konečné ceny stavebních prací při výstavbě silnic a dálnic pohybují v rozmezí od 55 procent do 73 procent původní odhadní ceny projektu, uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Kroupa.

O něco vyšší ceny firmy nabízejí v železničním stavitelství. Tam se podle náměstka ředitele správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Mojmíra Nejezchleba ceny staveb pohybují kolem 75 procent odhadu. Naproti tomu u technologických zakázek například při dodávkách železničních zabezpečovacích zařízení, se ceny pohybují na úrovni 95 procent odhadu.


Dálnice D11 na polské hranice by mohla stát v roce 2026. Čtěte více


Ceny okolo 70 procent přitom SŽDC považuje za rizikové. Podle Nejezchleba to není tím, že by se stavební společnosti snažily snižovat technologické standardy staveb. Nízké ceny ale vedou k rozpadu subdodavatelského systému. Dodavatelé například materiálu nejsou v průběhu výstavby schopni dále na výstavbě spolupracovat za ceny, které si dodavatelé u nich původně nasmlouvali.

Mediálně známá je v tomto případě stavba obchvatu Třince na silnici I/11 . Portugalská firma Mota - Engil vloni přechodně přerušila stavbu poté, co se její tuzemský partner SDS Exmost dostal do insolvence. Podobný vývoj by podle Nejezchleba měl na železnici ještě významnější dopad než v silniční výstavbě. Vedl by totiž k prodloužení železničních výluk, které během stavby komplikují dopravu.

Přečtěte si také:

Třímiliardové turbo. Ťok přivezl do Pardubic úplatek kvůli dálnici D35

Dálnice D4 na se prodloužila o pět kilometrů. Nový úsek stál 420 milionů

Miliardové úspory. Opravy dálnice D1 vychází levněji, než stát předpokládal


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jedete autem na hory? Víte, na co si dát pozor?
Jak vysoké může být sociální pojištění za rok 2017?
Co dělat při ztrátě kartičky zdravotní pojišťovny?
Kdy budou jarní prázdniny ve vašem okrese?
Kdo vyhraje prezidentské volby: Zeman vs. Drahoš?
Auta
Jeep Grand Commander je velké sedmimístné SUV. Ale zatím…
Nejlepší dieselová ojetina? Škoda Yeti a Škoda Superb Combi, myslí si Britové
Kolik stojí nezávislé topení do auta? 24 tisíc, ale i dvojnásobek
Lada 2107 křížená s buldozerem uklízí v Rusku ulice
Pět dobrých, ale nesmírně rizikových ojetin, které vás mohou stáhnout z kůže
Technologie
Bitchcoin? Nevěstince v Nevadě budou přijímat platby v kryptoměně
MediaTek má nový SoC pro prémiové televizory Sony a Philips, bude o 50 % rychlejší
GDDR6 od Hynixu už je reálně dostupná, ale na nižších taktech. První karty na 14 GHz?
Google bude na mobilech od léta dávat přednost rychlejším webům
Chrome a Firefox trápí doplňky-malwary, jichž je skoro nemožné se zbavit
Hry pro příležitostné hráče