Nízké ceny dopravních staveb povedou ke krachu firem, tvrdí ministerstvo

05. října 2017, 11:23 - čtk
05. října 2017, 11:23

Nízké ceny stavebních prací v silničních a železničních stavbách jsou dlouhodobě neudržitelné. Pokud současný trend levných nabídek firem ve státem vyhlašovaných výběrových řízeních potrvá, část stavebních firem zkrachuje, míní státní tajemník ministerstva dopravy zodpovědný za sekci ekonomiky a fondů EU Tomáš Čoček. Trend vysokého rozdílu odhadovaných cen a konečných cen ve veřejných soutěžích potvrzují státní investorské organizace.

Nízké ceny jsou v posledních letech hlavním kritériem pro výběr vítězů ve veřejných zakázkách. V současnosti se konečné ceny stavebních prací při výstavbě silnic a dálnic pohybují v rozmezí od 55 procent do 73 procent původní odhadní ceny projektu, uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Kroupa.

O něco vyšší ceny firmy nabízejí v železničním stavitelství. Tam se podle náměstka ředitele správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Mojmíra Nejezchleba ceny staveb pohybují kolem 75 procent odhadu. Naproti tomu u technologických zakázek například při dodávkách železničních zabezpečovacích zařízení, se ceny pohybují na úrovni 95 procent odhadu.


Dálnice D11 na polské hranice by mohla stát v roce 2026. Čtěte více


Ceny okolo 70 procent přitom SŽDC považuje za rizikové. Podle Nejezchleba to není tím, že by se stavební společnosti snažily snižovat technologické standardy staveb. Nízké ceny ale vedou k rozpadu subdodavatelského systému. Dodavatelé například materiálu nejsou v průběhu výstavby schopni dále na výstavbě spolupracovat za ceny, které si dodavatelé u nich původně nasmlouvali.

Mediálně známá je v tomto případě stavba obchvatu Třince na silnici I/11 . Portugalská firma Mota - Engil vloni přechodně přerušila stavbu poté, co se její tuzemský partner SDS Exmost dostal do insolvence. Podobný vývoj by podle Nejezchleba měl na železnici ještě významnější dopad než v silniční výstavbě. Vedl by totiž k prodloužení železničních výluk, které během stavby komplikují dopravu.

Přečtěte si také:

Třímiliardové turbo. Ťok přivezl do Pardubic úplatek kvůli dálnici D35

Dálnice D4 na se prodloužila o pět kilometrů. Nový úsek stál 420 milionů

Miliardové úspory. Opravy dálnice D1 vychází levněji, než stát předpokládal



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak se počítá náhrada mzdy během pracovní neschopnosti?
Prodlužujete studium? Kdy zaplatíte až 56 300 Kč?
Zpozdil se vám let nebo zavazadla? Řekněte si o finanční kompenzaci
Co si pojistit před cestou do zahraničí?
Šmejdi v energetice lákají do aukcí nebo na dárky. Lidé platí tisíce korun
Auta
Sedm chyb, které dělají řidiči při cestě autem do…
Přestupky na železničním přejezdu: Pokuty, body a na jak dlouho vám seberou řidičák
Video recenze ojetiny: BMW X5 E70
Toyota ukázala v Le Mans hybridní supersport GR s výkonem 1000 koní
Nové Audi A1 se radikálně změnilo. Je větší a bere si inspiraci u Quattra [první dojmy]
Technologie
Microsoft vyvinul vlastní procesorovou architekturu, běží na ní Windows i Linux
Valve je velkorysé. Podporu Steamu pro Windows XP a Vista ukončí až v lednu 2019
Řada her obsahuje sledovací nástroj Redshell. Komunita ho označila za spyware
Opět bezpečnostní díra u procesorů Intel: chyba Lazy FP Restore (oživeno)
Trollolo. Intel pořádá soutěž o Core i7-8086K, AMD je výhercům vymění za Threadripper
Hry pro příležitostné hráče