Růst v maloobchodu v únoru zpomalil na 6 procent. Táhl jej online prodej - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Růst v maloobchodu v únoru zpomalil na 6 procent. Táhl jej online prodej

, čtk,
Růst v maloobchodu v únoru zpomalil na 6 procent. Táhl jej online prodej
Zdroj: Mladá fronta archiv

Maloobchodní tržby bez motorových vozidel v únoru zpomalily růst na šest procent. V lednu se po revizi zvýšily o 8,4 procenta. Největší vliv na únorový vývoj měl růst internetového a zásilkového prodeje. Vyšší byly tržby za nepotravinářské zboží, pohonné hmoty i potraviny. Vyplývá to z informací Českého statistického úřadu (ČSÚ).

Ve srovnání s loňským únorem vzrostly tržby za nepotravinářské zboží o 9,1 procenta, za pohonné hmoty o 7,6 procenta a za potraviny o 2,4 procenta. „Dá se říct, že vyšší tržby než loni v únoru zaznamenaly všechny hlavní sortimentní skupiny prodejen,“ uvedla ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková.

Prodej přes internet a zásilkové služby byl vyšší o 21,6 procenta. Rostly také tržby v prodejnách s počítačovým a komunikačním zařízením. „Dohromady to znamená, že Češi na začátku nového roku využívali povánočních slev,“ řekl analytik Jiří Cihlář ze společnosti Next Finance. Vyšší tržby měly i obchody s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci, s výrobky pro domácnost, s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím a s oděvy a obuví.

„Domácnosti se zjevně neobávají ztráty zaměstnání či celkového zhoršení své finanční situace, a tak ze svých rostoucích výdělků stále větší díl utrácejí, spíš než spoří. A tento trend zřejmě přetrvá po celý letošní rok,“ uvedl Patrik Rožumberský z UniCredit bank.

Cz Retail Sales Yoy

Zdroj: IEconomics.com

Únorové zpomalení dynamiky však nepředstavuje podle analytičky Komerční banky Jany Steckerové žádné velké překvapení. Z hlediska nakupování patří druhý měsíc roku tradičně ke slabším měsícům. „Spotřebitelé si většinou v lednu užijí povánočních výprodejů a v únoru vyčkávají s dalším utrácením na jaro. V následujících měsících však podle našeho očekávání maloobchodní tržby opět ožijí. Situace spotřebitelů je mimořádně dobrá,“ dodala.

Prodej v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin se zvýšil o 2,5 procenta a ve specializovaných prodejnách potravin o procento.

Meziměsíčně tržby po očištění o sezonní vlivy stagnovaly. Za potraviny vzrostly o 0,6 procenta, naopak za pohonné hmoty klesly o 0,8 procenta a za nepotravinářské zboží o 0,4 procenta.

Za prodej a opravy motorových vozidel tržby v únoru meziročně klesly o 4,7 procenta, meziměsíčně se sezonně očištěné tržby snížily o 3,4 procenta.

Tržby za prodeje aut klesají už několik měsíců, přitom automobilové odvětví je dynamické a předznamenává další vývoj v maloobchodu, upozornil Cihlář. „Růst maloobchodu sice ještě několik měsíců vydrží, ale v létě už se bude lámat chleba. V roce 2018 čekáme v první polovině roku růst tržeb přesahující šest procent a ve druhé polovině výrazné zpomalení růstu,“ dodal analytik.

Dále čtěte:

V Česku rychle přibývá rizikových internetových obchodů, varuje obchodní inspekce

Přijde český BioLidl? Branže kvalitních potravin hledá cestu z kruhu

Unikát v Česku: e-shop přijímá třicet kryptoměn

Amazon je konečně v češtině. Místní e-shopy se mohou začít bát

Obliba e-shopů roste. Češi v nich utrácí více


Ohodnoťte tento článek
Diskuze