Konec padajících mostů? Lotyšský inovátor dobývá trh s revolučním betonem

David Tramba 07. prosince 2017, 06:04  -  David Tramba
07. prosince 2017, 06:04

Betonové stavby často překvapí tím, že se předčasně začnou rozpadat. Extrémním případem je nedávný pád lávky pro pěší v Praze mezi Trojou a Stromovkou. Možné řešení přináší lotyšská společnost Primekss, která chce prorazit na trhu s inovativním betonem s výrazně delší životností.

Lotyšský podnikatel Jānis Ošlejs začínal před dvaceti lety ve čtyřech lidech a s jednou dodávkou, kdy podnikal v oboru obkladů betonových zdí a podlah. Zákazníci si nápadně často stěžovali na závady. Nebyla to však chyba čtyřčlenné party obkladačů, na vině byl beton. Ošlejs si tehdy položil otázku: není možné dělat lepší beton? Lotyšský byznysmen dal dohromady mezinárodní výzkumný tým, který přišel s novým složením betonu. „Hlavní inovací však je použití většího množství tenkých ocelových drátů, které nahrazují tradiční ocelovou nebo železnou výztuž. Na našem betonu se téměř nevytvářejí trhliny, do kterých by zatékala voda a urychlovala by jeho rozpad,“ říká Ošlejs.

Jednoduchý start však firma Primekss neměla. Banky byly zdrženlivé a nechtěly rozjezd podnikání úvěrovat. Změnu přinesla až finanční podpora, kterou firma získala od Evropské unie. Nejednalo se přitom o nijak vysoké částky; unijní fond rizikového kapitálu do Primekssu před sedmi lety investoval 1,4 milionu eur. Poté se podařilo zlomit nedůvěru bank a podíl ve firmě koupil i německý fond soukromého kapitálu.


Čtěte o zřícení lávky v Troji:

V Troji se zřítila lávka. Dva lidé jsou těžce zranění

Trojská lávka probudila radní. Praha si posvítí na mosty a lávky


Dnes je Primekss úspěšná firma a Ošlejs se v Lotyšsku stal byznysovou celebritou, podobně jako například Zbyněk Frolík v Česku. Letošní tržby firmy Primekss se 190 zaměstnanci dosáhnou 37 milionů eur (cca 950 milionů korun), hranice 50 milionů eur chce Ošlejs dosáhnout do konce desetiletí.

Zájemci o technologickou novinku se objevují hlavně mezi západoevropskými společnostmi, které nešetří na kvalitě. Příkladem mohou být obchodní řetězce Ikea a Lidl, automobilka Volvo či německý strojírenský koncern Bosch. „Betonovali jsme ale už i základy pro americkou vojenskou základnu v Dánsku,“ dodává Ošlejs.

Primekss postupně proniká na další evropské trhy, aktivní je už i ve Spojených státech a v Izraeli. Z Česka zatím do centrály v lotyšské Rize žádná zakázka nedorazila.

Dále čtěte:

Promedica Praha: cesta z garáže na vrchol

Reportáž: Chudá výspa eurozóny. Lotyšsko musí doplácet na bohatší Řeky



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 6 | Průměrné hodnocení: 1.67

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Láká vás na dovolené zorbing, rafting, canoyning? Pozor na výluky v pojištění
Expres doklady - občanka a pas do 24 hodin: kde a kdy si vyzvednout
Vyznejte se v SPZ jako expert
Jak může absolvent vysoké školy přijít o titul
Komentář: Václav Klaus mladší - angry bird ODS
Auta
Koupili byste si auto vyrobené ve Vietnamu? V Paříži se…
Plná moc k přepisu vozidla: Co musí obsahovat a kde ji ověřit + vzor ke stažení
Galerie: Nejbizarnější ruská terénní vozidla, která projedou úplně všude
Audi TT dostalo decentní facelift a narozeninovou edici odkazující na původní koncept
Nejprodávanější značky na evropském trhu za první pololetí: Volkswagen vládne
Technologie
Tip: Zobrazte své aktivity z Chromu nebo Firefoxu v časové ose ve Windows 10
Nechcete čekat na banku? Google Pay už funguje i s kartami Revolut
Gorilla Glass 6 přichází. Displeje vydrží až 15 pádů na zem
Philips vyrobil cestovní 22″ televizor s napájením na 12 V
Digi TV přidává kvůli fotbalu čtvrtý exkluzivní sportovní kanál, druhé O2 TV má tři
Hry pro příležitostné hráče