Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Apartmán v Krkonoších: chalupa 21. století bez starostí a s výnosem

Pokud si pořídíte vlastní horský apartmán, můžete trávit zimní a letní dovolenou…

Zajímavosti o golfu, které jste nevěděli

Golf je vyhledávaným sportem, který se těší čím dál větší oblibě. Má dlouholetou tradici…

AAA Auto: Zdaleka nejen obchodník s ojetými vozy

Síť autocenter AAA Auto působí v České republice už bezmála třicet let. Aktivity firmy…

Mark Zuckerberg před začátkem slyšení před senátním výborem pro finanční služby 23. října 2019
Mark Zuckerberg před začátkem slyšení před senátním výborem pro finanční služby 23. října 2019
Autor: Profimedia.cz

Rozbít Facebook na malé kousky aneb Kdo chytí Zucka?

22. listopadu, 19:07  -  Jonáš Kříž
Mark Zuckerberg před začátkem slyšení před senátním výborem pro finanční služby 23. října 2019
Mark Zuckerberg před začátkem slyšení před senátním výborem pro finanční služby 23. října 2019
Autor: Profimedia.cz
22. listopadu, 19:07

Nad šťastnou hvězdou Marka Zuckerberga se pomalu začíná smrákat. Aktuálně se bičem na Facebook a jeho zakladatele staly přísné americké antimonopolní zákony. Společnost v současnosti čelí vyšetřování z jejich obcházení v celkem sedmačtyřiceti z padesáti států Unie. Dokonce se začínají ozývat hlasy, že by Facebook měl být nuceně rozdělen na několik menších společností podobně jako ropný kolos Standard Oil jednoho z prvních amerických miliardářů Johna D. Rockefellera před více než sto lety.

Facebook je v podezření, že nedostatečně chránil data svých uživatelů. Na „tapetě“ je ale i kvůli tomu, že díky přesně cílené reklamě zaměřené do takzvaných sociálních bublin mohl nepříznivě ovlivnit jednotlivá spotřebitelská rozhodnutí lidí. A to platí i u politické reklamy, kde to v době, kdy ve volbách slaví vítězství populismus, pálí zdaleka nejvíce.

S pomocí Facebooku ovlivňovali volby

Špatnou reklamu v tomto ohledu Facebooku udělala i Cambridge Analytica, britská firma zaměřující se na přesně cílený politický marketing využívající tzv. veledat (big data) a osobnostního profilování. Firmě se podle výpovědi jejího bývalého šéfa Christophera Wllieho podařilo za tichého souhlasu Facebooku ze sociální sítě vytáhnout údaje celkem 87 milionů uživatelů, informoval časopis Vox.

S chirurgickou přesností v duchu pravidla dodat ten správný obsah těm ideálním lidem pak ovlivňovala volby. O využití služeb společnosti se mluví například v souvislosti s volební kampaní současného amerického prezidenta Donalda Trumpa nebo při všelidovém prohlasování brexitu.