Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Jaké jsou výhody online půjčky?

Potřebujete doplnit svůj finanční rozpočet, ale do výplaty je daleko? Nebo se objevily…

Objevte e-shop specializovaný na obalové materiály

Dnes už není nic výjimečného vlastnit e-shop či jinak prodávat věci přes internet. Má to…

Let It Roll Open Air 2019 – Rozhovor Zdeněk Souček

Suki, vlastním jménem Zdeněk Souček, je jednou z nejdůležitějších postav české drum…

Šéf Cambridge Analytica Alexander Nix během prezentace své společnosti v New Yorku
Šéf Cambridge Analytica Alexander Nix během prezentace své společnosti v New Yorku
Autor: Profimedia.cz

Trump i brexit. Úspěšnou kampaň vedla umělá inteligence

17. března 2017, 06:08  -  Jonáš Kříž
Šéf Cambridge Analytica Alexander Nix během prezentace své společnosti v New Yorku
Šéf Cambridge Analytica Alexander Nix během prezentace své společnosti v New Yorku
Autor: Profimedia.cz
17. března 2017, 06:08

Nikoliv demografie, nýbrž osobnostní profilování založené na sociálních sítích by mohlo hrát hlavní roli v individuálně cílených politických kampaních budoucnosti. Společnost Cambridge Analytica disponuje rozvinutou umělou inteligencí, která vás odhadne a zmanipuluje ve prospěch nejvyšší nabídky. První ovoce v podobě brexitu a vítězství Donalda Trumpa svět již ochutnal.

Cambridge Analytica, která se zaměřuje na cílené politické kampaně, stála donedávna tak trochu ve stínu. A to přesto, že v politickém marketingu působí již od roku 2014, kdy díky své metodě (dle slov šéfa společnosti Alexandra Nixe) významně přispěla k popularizaci do té doby nepříliš známého republikánského prezidentského kandidáta Teda Cruze.

O Nixově firmě se začalo více mluvit až nedávno v souvislosti s brexitem a zvolením Donalda Trumpa americkým prezidentem. Trump Analytice za její PR služby zaplatil 6 milionů dolarů.

To správné publikum

Přesné údaje o efektivitě aktivit, které Cambridge Analytica ve prospěch svých politických klientů vyvíjí, k dispozici nejsou. Obě kampaně ale slavily úspěch, navzdory odhadům statistiků a sociologických agentur. Oběma pak zřejmě pomohlo „dostat ta správná sdělení ke správným lidem,“ jak se Alexander Nix svěřil ve svém článku pro magazín Campaign. Tím zároveň vystihl i podstatu politického marketingu své firmy.

Cambridge Analytica konečné příjemce politického marketingu psychologicky profiluje a jednotlivé zprávy jim vybírá na míru. Zaměřuje se přitom na segment jedinců, kteří se nacházejí v určitém krizovém bodě, ve kterém je možné lehkým podsunutím určité informace jejich politický názor buď obrátit, anebo naopak utvrdit. Využívá k tomu jednak psychometrie (pomocná psychologická disciplína studující psychické jevy a osobnostní rysy), umělé inteligence a tzv. „veledat“ (Big Data). Ta představují digitální stopu, kterou zanecháváme v online i offline prostoru takřka každodenně počínaje internetovými stránkami, které navštěvujeme, přes obchodní transakce až po aktivity na sociálních sítích. Právě to poslední zajímá Nixovu společnost zdaleka nejvíce.


Přečtěte si:

Facebook místo psychologa: algoritmus pozná sebevražedné sklony

Práce v noci zvyšuje hladinu stresu. ( Autor: Profimedia.cz )


Aby reklama byla maximálně efektivní, musí být ušita na míru nezávisle na tom, zda prodává komerční produkt či politické ideje. Nixova firma ale sklouzává k temnější podobě online marketingu, který si podle mnohých s ničím nezadá s masovou manipulací. Alexander Nix takovou formu marketingové komunikace označuje za tzv. „data driven“ (řízenou daty), a jak se nechal slyšet, do takové kategorie spadalo každé sdělení, které Trump, jeho dosud největší klient, během své kampaně vypustil.

Stačí 70 lajků

K tomu, aby vás Cambridge Analytica odhadla a pokusila se politicky zmanipulovat, přitom stačí poměrně málo. Postupuje na základě výzkumu psychologa Michala Kosinskiho, který vypracoval metodu, jak uživatele Facebooku psychologicky vyprofilovat pouze na základě jeho lajků na Facebooku. Čím více dat máte k dispozici, tím je samozřejmě analýza přesnější. K tomu, aby vás software odhadl lépe než vaši reální přátelé, mu jich stačí zhruba 70.

Na základě toho pak Kosinskiho model dokáže s 95procentní mírou úspěchu odhadnout vaši barvu pleti, s 88procentní úspěšností pak příslušnost k Demokratické či Republikánské straně. V případě, že bude mít lajků k dispozici 150, odhadne vás z psychologického hlediska dokonce lépe než vaši skuteční rodiče, píše technologický server Extreme Tech.


Apple chystá revoluční novinku. Čtěte o ní:

Apple pozná obličeje. Koupil izraelskou firmu RealFace

Apple údajně koupil izraelský RealFace, startup vyvíjející software pro rozeznávání obličejů. ( Zdroj: Profimedia.cz, Autor: Profimedia.cz )


Kosinski si byl potenciální nebezpečnosti metody dobře vědom a od Cambridge Analytica se spolu s varováním distancoval. Zároveň s tím rostlo i jeho podezření, že si firma jeho metodu přivlastnila.

Šéf Cambridge Analytica Nix to na rozdíl od něj černě nevidí. Komunikace se podle něj radikálně proměňuje. Doba, kdy se marketing cílil podle hrubých měřítek jako demografie, geografie či sociální hledisko, je podle něj nenávratně pryč. Nahradit by je měla plná personalizace a cílená reklama prostřednictvím psychologického profilování na základě veledat. Člověk ani nemusí být velkým odpůrcem umělé inteligence, aby to v něm budilo jisté obavy.

Cambridge Analytica
Společnost vznikla v roce 2013.

V roce 2014 se začíná angažovat ve 44. amerických volbách.

V roce 2015 zlepšuje PR Tedu Cruzovi a po jeho neúspěchu začíná o rok později pracovat pro Donalda Trumpa.

V roce 2016 vyvíjí marketingové aktivity pro hnutí Vote Leave v rámci kampaně ohledně referenda o brexitu.

Cambridge Analytica je významně sponzorována prostředky miliardáře a manažera hedgeových fondů Roberta Mercera.


Čtěte také

Alibaba, ilustrační foto

Alibaba odkládá vstup na burzu v Hongkongu, nechce popudit Peking

Největší čínský internetový obchod Alibaba Group Holding se rozhodl odložit vstup na…

před 2 hodinami

 Ilustrační foto

Zájem o hypotéky klesá. Průměrná sazba se snížila na 2,68 procenta

Průměrná úroková sazba hypoték v červenci klesla na 2,68 procenta z červnových 2,76…

před 2 hodinami

Mojmír Hampl

Bývalý viceguvernér ČNB Hampl povede v KPMG poradenství pro finanční instituce

Českou kancelář poradenské firmy KPMG posílí od září ekonom Mojmír Hampl, který byl v…

před 2 hodinami

Kryptoměny  Bratři Tyler a Cameron Winklevossové

Spory s Zuckerbergem zapomenuty. Na kryptoměně Libra mají s Facebookem spolupracovat i Winklevossové

Na projektu kryptoměny Libra by s Facebookem mohli spolupracovat i bratři Winklevossové,…

před 3 hodinami

Praha Zelená střecha budovy, ilustrační foto

Stozelená Praha. Metropole chce zanést povinné zelené střechy do stavebních předpisů

Opatření, reagující na přehřívající se město a klimatické změny, plánuje vedení metropole…

před 3 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Komentář: Pokud v Itálii nastane varianta rozpočtového provizoria, automaticky se zvýší DPH
Jak se zbavit hrabošů? Jaké jsou alternativy k jedům?
Co spadá do povinné výbavy koloběžky? A můžete s ní na chodník?
Pohne podzim s cenami plynu a elektřiny? Ptali jsme se analytiků
Komu se příští rok zvýší dávky? A kdo ostrouhá?
Auta
Mercedes EQV je velkoprostorové prémiové MPV, na které vám…
Nové Audi RS 6 Avant bylo odhaleno. Výkonem ani dynamikou na třídu E nestačí, i když má 600 koní
Polaris představuje modely pro rok 2020
Hyundai chystá ještě ostřejší i30 N, která vznikne pouze v počtu 600 kusů. Dočkáme se nového rekordu na Ringu?
Porsche Taycan ukázalo, že i ty vůbec nejlepší elektromobily pořád mohou autům z 80. let leda tak závidět
Hry pro příležitostné hráče