Jak sehnat brigádníky? Neřešitelný úkol - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Jak sehnat brigádníky? Neřešitelný úkol

, Jakub Procházka,
Jak sehnat brigádníky? Neřešitelný úkol

Volných míst přibývá, zájemců rapidně ubývá. To je paradox sezonních prací v Česku.

Zaměstnavatelé musejí vynakládat čím dál víc prostředků a energie, aby získali sezonní pracovníky. A často jde o neřešitelný rébus.

„Podniky zkoušejí brigádníky hledat častěji prostřednictvím internetové inzerce či vlastních zaměstnanců než na Úřadu práce,“ říká mluvčí Úřadu práce ČR Kateřina Beránková. A to je neefektivní, shodují se odborníci.

Na absolventy zapomeňte

„Najít v Česku absolventa vyšší odborné či vysoké školy, který by byl bez práce, je dnes takřka nemožné. Zaměstnanost čerstvých absolventů ve věku od dvaceti let, kteří úspěšně dostudovali před třemi a méně lety, činila loni 97,5 procenta,“ upozorňuje hlavní ekonom Czech Fund Lukáš Kovanda.

V Česku je už několik let nejnižší nezaměstnanost v EU. Také zmíněných 97 procent zaměstnaných čerstvých absolventů je v zemích osmadvacítky výjimkou. Loňský unijní průměr činil podle Eurostatu 87 procent.


Přečtěte si:

Začíná období brigád. Kdy mají studenti nárok na vrácení daní?

Zdravotní pojištění na studentské brigádě: rozhoduje další činnost studenta

 brigáda


Podle Kovandy je to patrné právě v letní sezoně, kdy kvůli tomu chybějí brigádníci nebo sezonní pracovníci například v turistickém ruchu. Ti se tradičně rekrutovali z řad mladých lidí. „Pokud prakticky všichni mladí řádnou práci mají, je mnohem obtížnější brigádníka najít. Své o tom vědí mnozí, od provozovatelů kempů po vedoucí horských bud,“ dodává Kovanda.

Firmy v létě nejčastěji hledají prodavače rychlého občerstvení a zmrzliny, sběrače ovoce, plavčíky, řidiče či zahradníky. Poptávka je i po pracovnících ve sportovních a rekreačních střediscích či v cestovním ruchu, instruktorech na dětských letních táborech a lektorech cizích jazyků. Podnikům chybí také obslužný personál v gastronomii.

Peníze nejsou motivací

Chmelová brigáda je fenomén, který v Česku funguje desítky let. „Zájem studentů o chmel býval stabilní. Poslední dva až tři roky je ale poznat, že je brigád více než v předchozích letech, a zájem studentů poklesl. Vidíme méně aktivní přístup k možnému přivýdělku, zřejmě je peněz mezi mladými lidmi dost,“ popisuje Dagmar Urbancová ze společnosti Chmelda.cz.

S každoročním náborem brigádníků má bohaté zkušenosti také společnost Starez-Sport, která spravuje brněnská sportoviště. Každoročně hledá desítky pracovníků pro koupaliště Riviéra a Zábrdovice (plavčíky, obsluhu bufetu, koordinátory front).
„Sehnat nové kvalitní brigádníky je rok od roku těžší. Ani rostoucí hodinová odměna totiž není v posledních letech pro lidi dostatečnou motivací. O to složitější je pak obsadit pozice u krytých bazénů, kde brigádníci nedostávají letní příplatek. Největší obtíže máme s obsazením lázeňských pozic,“ potvrzuje ředitel společnosti Martin Mikš.

Jeden recept přesto Urbancová nabízí: „V letošním roce výrazně stoupla cena inzerce a reklamy. Návaznost na zvýšení zájmu potenciálních pracovníků to bohužel nemá. Studenti méně reagují i na facebookové nabídky. My naštěstí fungujeme zejména na referencích, a tak se nám meziročně vrací 30 procent našich brigádníků s dalšími kamarády.“

Článek vyšel v magazínu Profit

Ohodnoťte tento článek
Diskuze