Sběrači německých jahod z Polska, ilustrační foto
Sběrači německých jahod z Polska, ilustrační foto
Autor: Bernd Wüstneck/dpa / Profimedia

V Německu hnije úroda. Nemá ji kdo sklízet

26. června 2018, 06:08  -  frn
Sběrači německých jahod z Polska, ilustrační foto
Sběrači německých jahod z Polska, ilustrační foto
Autor: Bernd Wüstneck/dpa / Profimedia
26. června 2018, 06:08

V Německu mají problém se zajištěním dostatku lidí pro sezónní sběr jahod a chřestu. Chybí zejména zkušení lidé, kteří mohou řídit ostatní. Na poli sběrači dostanou necelých 9 eur na hodinu, zásilkové služby platí o dvě eura lépe. Pracovníci dojížděli v minulých letech hlavně z Bulharska, Rumunska a Polska. S tím, jak se v těchto zemích snižuje nezaměstnanost, farmáři bojují s nedostatkem lidí a část úrody musí nechat na poli.

Kdo zachrání jahody? Tuto otázku si klade řada německých zemědělců, kteří pěstují oblíbené ovoce, které se musí rychle sklidit, aby se nezkazilo. Bohužel se to často nedaří. Stejnou otázku si kladou i producenti chřestu. Zemědělským podnikům totiž chybí sezónní pracovníci.

„Na začátku roku jsme si mysleli, že vše bude probíhat jako loni. Nyní už víme, že to bude vážné. Něco se musí stát,“ řekl týdeníku Die Zeit Burkhard Möller, šéf svazu zaměstnavatelů v zemědělství a lesnictví GLFA.

Jde o to, že zemědělci mají problém sehnat na sezónní práce lidi. Oficiálně jejich počet rok od roku klesá. V roce 2010 to bylo 330 tisíc, loni 286 tisíc. Zatím ale šlo o pomalý proces, který šel zvládnout, dodal Möller.

Tento rok ale bude složitější. Zejména jde o sklizeň chřestu a jahod. Musí se rychle sklidit a lidé musí pracovat ohnutí. Pěstitelé těchto plodin najímají ročně okolo 160 až 180 tisíc lidí. Jihoněmecká asociace pěstitelů chřestu a jahod VSSE podle průzkumu mezi tisícovkou svých členů uvedla, že 90 procent firem hlásí problémy s náborem pracovníků, polovina firem své problémy považuje za vážné. Proto se část sklizně se musela nechat ladem na polích.

Chybí ti, co jezdili každý rok

„Chybí nám zejména dobří pracovníci, kteří mohou řídit ostatní a jezdili opakovaně každý rok,“ prohlásil Simon Schumacher ze svazu VSSE. Podle něj je potřeba řešit nedostatek lidí na politické úrovni, aby víza dostávali lidé z Ukrajiny a těch balkánských zemí, které nejsou členy EU.

Problém je v tom, že dříve do Německa jezdili sběrači z Rumunska, Bulharska a Polska. S tím, jak se v těchto zemích snižuje míra nezaměstnanosti a ekonomikám se daří lépe, sezónní pracovníci už nejezdí tolik, jako tomu bylo v předchozích letech. Nevyplatí se jim to.

Souvisí to i s tím, že v průměru si na hodinu v zemědělství vydělají 8,84 eura, což je aktuální minimální mzda v Německu. Ve stavebnictví nebo v zásilkové firmě dostanou o dvě až tři eura víc. Navíc tam získají možnost práce na delší dobu, než jsou tři měsíce.

Do Itálie bez ohnutých zad

Pokud už se lidé z východní Evropy vydají na západ, aby si přes léto vydělali sběrem ovoce a zeleniny, míří do Belgie nebo Nizozemí, kde je minimální mzda v zemědělství okolo 9,7 eura na hodinu. Nebo jedou podle Schumachera do Itálie sbírat ovoce na stromech a nemusí si ničit záda.

Zemědělci jsou navíc pod tlakem řetězců s potravinami, jahody se dovážejí z Polska, kde jsou mzdové náklady nižší a pracují tam Ukrajinci.

Němečtí farmáři tlačí berlínskou vládu, aby uzavřela dvoustranné dohody se zeměmi, jako jsou Ukrajina, Bělorusko, Srbsko a Bosna, které by umožnily najímat lidi na sezónní práce bez vízové povinnosti. Nyní se na vízum čeká sedm až dvanáct měsíců, stěžuje si Schumacher.

Uprchlíci nebo nezaměstnaní, kteří žijí v Německu, prý o práci na poli nemají podle zemědělských svazů zájem, protože nenabízí dlouhodobou perspektivu. Spíše hledají místo v průmyslu.

Související články:

Loajalita vymírá. Lidé stále častěji odcházejí za lepším místo vyjednávání o zvýšení platu

Firmy nemají lidi a stěžují si: Češi odcházejí do Německa kvůli přídavkům na děti

Německu chybí řemeslníci. Na instalatéra se čeká tři čtvrtě roku

Otevřete hranice a přijměte více zájemců z Ukrajiny, vyzval vládu Dlouhý



Čtěte také

 Ilustrační foto

Průměrná sazba hypoték se v září propadla na 2,47 procenta, banky půjčují s minimální marží

Průměrná úroková sazba hypoték v září klesla na 2,47 procenta ze srpnových 2,61 procenta.…

před 1 hodinou

 Rýžové pole - ilustrační foto

Co s přebytečnou rýžovou slámou: britští vědci z ní dělají biopalivo

Pálením přebytečné slámy vzniklé při pěstování rýže znečišťují především asijští farmáři…

před 3 hodinami

  Nová továrna Bosch na výrobu čipů u Drážďan

Bosch sází na čipy. Spojil s nimi svou největší investici: miliardovou továrnu u Drážďan

Trh s polovodiči v autech roste rychleji než automobilový průmysl jako celek. Bosch staví…

před 3 hodinami

 OKD, ilustrační foto

V OKD zatím dobrý. Těžební společnosti se nebývale daří

OKD po krachu nebývale vydělává. Záměr těžit až do roku 2030 vsak patři spíše do říše…

před 9 hodinami

 Elektrárna Chvaletice

Elektrárna Chvaletice loni výrazně zvýšila emise škodlivin, tvrdí organizace Arnika

Chvaletická hnědouhelná elektrárna loni výrazně zvýšila emise rakovinotvorných látek,…

15. října 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 7 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Policie ani „havarijko“ nic nevyřeší, poškození auta na parkovišti lze ale předejít. Jak na to?
5 příkladů, kdy nemusíte platit daň z nabytí nemovitosti
Jak na výměnu nebo reklamaci dálniční známky
Co je dobré vědět o ochranné lhůtě?
Elektrická energie zdražuje: O kolik si domácnosti připlatí a vyplatí se změna dodavatele?
Auta
Země elektromobilů. V Norsku mizí čerpací stanice
Kvalitní moderní ojetý vůz šetří vaši kapsu a je bezpečnější
Fiat Talento modelový rok 2020
Kupé Škoda 763 bylo rychlejší než auta VB. Skončilo fiaskem, přispělo však ke vzniku Favoritu
DB Schenker posiluje pozici v logistice pro automobilový průmysl
Hry pro příležitostné hráče