Fondu dopravy vzrostou výdaje na 86,3 miliardy korun. Od EU dostane 21 miliard - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Fondu dopravy vzrostou výdaje na 86,3 miliardy korun. Od EU dostane 21 miliard

, čtk,
Fondu dopravy vzrostou výdaje na 86,3 miliardy korun. Od EU dostane 21 miliard
Zdroj: Pixabay.com

Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) bude příští rok hospodařit s 86,3 miliardy korun, přičemž 20,8 miliardy dostane z programů Evropské unie. Návrh rozpočtu fondu dnes schválila Sněmovna. V porovnání s rozpočtem schváleným na letošek bude mít fond na výdaje o 13,8 miliardy korun víc.

Na výstavbu, opravy a údržbu silnic a dálnic počítá rozpočet s dotací 28,1 miliardy korun. Dalších 30,2 miliardy korun má směřovat na rozvoj železniční infrastruktury a zhruba 1,4 miliardy na vodní cesty. Z menších kapitol návrh rozpočtu předpokládá například podporu financování výstavby cyklostezek ve výši 200 milionů korun.

Na straně příjmů by měl fond dostat například ze silniční daně 6,3 miliardy korun, ze spotřební daně 8,4 miliardy korun a z mýtného 9,7 miliardy korun. Dálniční známky by měly vynést 5,1 miliardy korun.


Přečtěte si rozhovor:

Ťok: Výstavbu dálnic brzdí Děti Země i nedostatek lidí

 Dan Ťok, ministr dopravy


Žadatelé chtěli pro příští rok po fondu celkem 114,8 miliardy korun, z toho 61,5 miliardy na silnice, 48,9 miliardy na železnice a 1,6 miliardy na vodní infrastrukturu. V další fázi sestavování návrhu rozpočtu se požadavky podle důvodové zprávy upravovaly hlavně s ohledem na jejich reálnost a stav přípravy staveb.

V roce 2020 by měl fond podle rozpočtového výhledu hospodařit s 97,7 miliardy korun a o rok později se 79 miliardami korun. V roce 2021 se předpokládá dočerpání peněz z evropského Operačního programu doprava na létě 2014 až 2020 a podle podkladů se budou muset zavádět nové způsoby financování dopravní infrastruktury. Zmiňují se úvěry od Evropské investiční banky a projekty partnerství veřejného a soukromého sektoru.

Dále čtěte:

Chytrý jako D1. V Česku začíná budování autonomní dopravy

České fiasko: dálniční síť nebude hotová ani v roce 2050

Výstavba dálnic v Česku vázne. Kde se bude stavět letos?

Problémový úsek D1 se okamžitě rozšíří, vznikne plnohodnotný pruh

Opravy nepočítaly se zimou: řidiči na D1 stáli 14 hodin v koloně

Limity výdajových paušálů se zvednou na dva miliony korun, DPH na teplo klesne

Výdaje fondu na rozvoj bydlení vzrostou o čtvrtinu na 2,73 miliardy korun, příjmy se sníží

Ohodnoťte tento článek
Diskuze