Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Jaké jsou výhody online půjčky?

Potřebujete doplnit svůj finanční rozpočet, ale do výplaty je daleko? Nebo se objevily…

Objevte e-shop specializovaný na obalové materiály

Dnes už není nic výjimečného vlastnit e-shop či jinak prodávat věci přes internet. Má to…

Let It Roll Open Air 2019 – Rozhovor Zdeněk Souček

Suki, vlastním jménem Zdeněk Souček, je jednou z nejdůležitějších postav české drum…

 Dubaj, ilustrační foto
Dubaj, ilustrační foto
Autor: Shutterstock

Dubaj se probouzí. Hlavní město arabského byznysu připravuje na velkolepé investice

Jan Novotný 10. června 2018, 17:01  -  Jan Novotný
 Dubaj, ilustrační foto
Dubaj, ilustrační foto
Autor: Shutterstock
10. června 2018, 17:01

Na křižovatce čtrnáctiproudové silnice Sheikh Zayed Road s Al Thanya Road vedoucí k pobřeží Perského zálivu je jako obvykle rušno. Přestože se stmívá a muezzin z nedaleké mešity svolává k večerní modlitbě, rozměrné range rovery nepřestávají přijíždět k místní čerpací stanici ze sítě Emarat vlastněné vládou Spojených arabských emirátů. Jediné palivo je natural, diesel tu neznají. Jeden litr za příjemné dva dirhamy, tedy zhruba 12 korun.

Na křižovatce čtrnáctiproudové silnice Sheikh Zayed Road s Al Thanya Road vedoucí k pobřeží Perského zálivu je jako obvykle rušno. Přestože se stmívá a muezzin z nedaleké mešity svolává k večerní modlitbě, rozměrné range rovery nepřestávají přijíždět k místní čerpací stanici ze sítě Emarat vlastněné vládou Spojených arabských emirátů. Jediné palivo je natural, diesel tu neznají. Jeden litr za příjemné dva dirhamy, tedy zhruba 12 korun.

Po natankování se ještě zákazníci mohou zastavit ve vedlejším drive-thru nejznámějšího západního fastfoodu. Dvojitý cheeseburger tady vyjde v přepočtu o pár korun levněji než v Praze. Uvnitř v restauraci jsou ale hlavně turisté. Pro místní starousedlíky, kteří v Dubaji tvoří už jen desetinu populace, je tu zkrátka příliš levně.

Když v těchto dnech procházíte Dubají, na velkou krizi to tu zrovna nevypadá. Ačkoli vláda od letošního roku poprvé v historii zavedla pětiprocentní DPH a ceny nemovitostí stagnují, nebo dokonce klesají. A nevypadalo to tu úplně špatně ani po roce 2009, kdy státní investiční holding Dubai World a developerská společnost Nakheel nezvládaly splácet mnohamiliardové úvěry na megalomanské stavby a vypukla dubajská dluhová krize.

Přitom Dubaj už dlouho nežije jen z ropy. Ta dokonce není ani tím nejdůležitějším zdrojem příjmů na rozdíl například od sousedního mnohem bohatšího emirátu Abú Dhabí. Dubaj živí především cla, přítomnost mnoha centrál zahraničních bank a technologických společností a také cestovní ruch včetně letecké dopravy.


Čtěte: Deset nejvlivnějších Čechů v Dubaji a dalších emirátech


Čilý stavební ruch, kterým se Dubaj proslavila během posledních let, přece jen trochu ustal. Všechny ikonické stavby vznikly v minulém desetiletí nebo ještě zkraje toho současného. Počínaje „sedmihvězdičkovým“ hotelem Burdž al-Arab, přes dosud nejdelší linku metra bez řidiče, až po nejvyšší mrakodrap světa Burdž Chalífa. Nic podobného se už tady v posledních pěti letech nepostavilo. Dobrým příkladem zamrzlého developerského boomu jsou umělé ostrovy na pobřeží í Perského zálivu, které vybudoval již zmíněný zadlužený developer Nakheel.

Souostroví nazvané trochu chvástavě Svět je již prakticky deset let ve stejném stavu a dosud se povedlo zastavět pouze dva z mnoha desítek ostrůvků. Pustý je od svého vzniku v roce 2006 také další ostrov ve tvaru palmy - Palm Jebel Ali.

Renesance díky expu

Teď ale Dubaj stojí na počátku stavebního comebacku. Hlavním důvodem je světová výstava Expo 2020, která už za rok a půl otevře své brány ve zcela nové čtvrti v jižní části města. Dubaj bere tuto událost skutečně vážně. „Je to pro ně první opravdová příležitost, jak se ukázat světu. Investují do toho hrozně moc,“ říká Pavel Jirát, který v Dubaji ve vrcholných manažerských funkcích pracuje už pět let, aktuálně pro dubajskou pobočku firmy Apple. „Díky expu se tu otevírá velké množství nových pozic, a to hlavně ve službách a IT technologiích,“ upřesňuje.


Přečtěte si také: Bezpečnost a nízká dědická daň. Milionáři se stěhují do Austrálie


V nové čtvrti Dubai South po letech stavebního klidu vznikne několik nových stanic metra a urychlí se dostavba druhého dubajského letiště pojmenovaného po bývalém emírovi Dubaje, šejchovi Al-Maktúmovi. U pobřeží navíc vyroste další umělý ostrov Bluewaters Island s největším ruským kolem na světě Dubai Eye a stará dubajská marina se změní v obří vodní parkoviště, kam se vejdou až čtyři zaoceánské výletní lodě najednou. Nedivte se proto, když občas ani taxikáři netuší, kde je váš hotel.

„Omlouvám se, ale tenhle je úplně nový. Sem jsem ještě nikdy nejel,“ vysvětluje mi dubajský taxikář Alí, když po půl hodině bloudění konečně našel slibovaný hotel. Každý týden se prý v Dubaji postaví jeden nový, a tak není divu, že i ti nejotrlejší se tu ztrácejí.

Několik letadel denně

Pro české firmy a vrcholné manažery se v Dubaji znovu otevírá mnoho zajímavých příležitostí, i když tahle perla Perského zálivu už není takové terno jako před deseti lety. „Přibývá byrokracie a ceny nákupu i pronájmu nemovitostí zatím stále nepatrně klesají, ačkoliv se expo už blíží,“ říká Pavel Foubík, prezident české obchodní komory v Dubaji a v severních emirátech.

Projevuje se také politické pozadí dubajského úspěchu. Země stále zůstává jednou z posledních absolutistických monarchií na světě a kult vládce šejcha Muhammada je v Dubaji všudypřítomný, včetně billboardů s jeho portréty či stohů jeho knih v knihkupectvích.

Pro Čechy je klíčové, že dopravní spojení Prahy s Dubají se v posledních letech výrazně zkvalitnilo. Každý den vypraví Emirates, největší aerolinky na Blízkém východě, i nízkonákladová společnost Flydubai letadlo tam a zpět. Emirates navíc od července posílí linku každý den dalším letadlem. K největšímu dopravnímu letadlu světa - dvoupatrovému Airbusu A380 - přibude Boeing 777. Dosud mohli cestující s Emirates létat jen v ekonomické třídě. Od července se díky druhému letadlu uvolní kapacity v A380, kde vznikne prostor pro první třídu včetně obdivovaných „létajících“ koupelen.

S úplně novým Boeingem 737 MAX 8 létá každý den do Dubaje i Flydubai. Od běžných nízkonákladových společností se odlišuje první třídou s vlastním letištním loungem. Prostor a sklopená sedadla oceníte zejména při nočních šestihodinových přeletech z Prahy do Dubaje. Od letošního října začnou navíc do Dubaje každý den létat i české Smartwings.

Čtěte také:

Létající motorky. Postrach dubajských zločinců, ale i policistů

Jak vypadá bydlení za víc než půl miliardy? Podívejte se

Kdo je pravý Alibaba? Dubajská kryptoměna se brání žalobě čínského gigantu



Čtěte také

Ilustrační foto

Milník pro trh s obligacemi: Německo poprvé prodalo 30leté dluhopisy se záporným výnosem

Německá vláda dnes v aukci poprvé prodala 30leté státní dluhopisy se záporným výnosem.…

před 1 hodinou

Praha  Cargo kolo společnosti Lime

Lime využije pro svoz elektrokoloběžek v Praze nákladní kola

Společnost Lime, která v Praze provozuje sdílené elektrokoloběžky, bude pro jejich…

před 1 hodinou

 Lubomír Zaorálek

Novým ministrem kultury má být Zaorálek, na nabídku prý kývl

Novým ministrem kultury by se podle webů Seznam Zprávy a Novinky.cz mohl stát někdejší…

před 2 hodinami

 Premiér Andrej Babiš

Schodek rozpočtu by měl zůstat 40 miliard korun. Měnit ho není potřeba, řekl Babiš

Schodek státního rozpočtu na příští rok by měl podle premiéra Andreje Babiše (ANO) zůstat…

před 2 hodinami

Praha Zelená střecha budovy, ilustrační foto

Stozelená Praha. Metropole chce zanést povinné zelené střechy do stavebních předpisů

Opatření, reagující na přehřívající se město a klimatické změny, plánuje vedení metropole…

před 2 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Komentář: Pokud v Itálii nastane varianta rozpočtového provizoria, automaticky se zvýší DPH
Jak se zbavit hrabošů? Jaké jsou alternativy k jedům?
Co spadá do povinné výbavy koloběžky? A můžete s ní na chodník?
Pohne podzim s cenami plynu a elektřiny? Ptali jsme se analytiků
Komu se příští rok zvýší dávky? A kdo ostrouhá?
Auta
Mercedes EQV je velkoprostorové prémiové MPV, na které vám…
Nové Audi RS 6 Avant bylo odhaleno. Výkonem ani dynamikou na třídu E nestačí, i když má 600 koní
Polaris představuje modely pro rok 2020
Hyundai chystá ještě ostřejší i30 N, která vznikne pouze v počtu 600 kusů. Dočkáme se nového rekordu na Ringu?
Porsche Taycan ukázalo, že i ty vůbec nejlepší elektromobily pořád mohou autům z 80. let leda tak závidět
Hry pro příležitostné hráče