zavřít

Ty to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - ZRÁDNÁ RYCHLOST



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

Studium MBA přináší unikátní znalosti i šanci na vyšší plat

Vzdělání je v dnešní době jedním ze stavebních kamenů úspěšného a plnohodnotného života.…

Pořiďte si levně produkty Apple

Značka Apple je pro výjimečné, iPhony mají styl, iMACy dokonalou grafiku, vše se…

  Nová továrna Bosch na výrobu čipů u Drážďan
Nová továrna Bosch na výrobu čipů u Drážďan
Autor: Bosch

Bosch sází na čipy. Spojil s nimi svou největší investici: miliardovou továrnu u Drážďan

Jan Brož 16. října 2019, 12:00  -  Jan Brož
  Nová továrna Bosch na výrobu čipů u Drážďan
Nová továrna Bosch na výrobu čipů u Drážďan
Autor: Bosch
16. října 2019, 12:00

Trh s polovodiči v autech roste rychleji než automobilový průmysl jako celek. Bosch staví u Drážďan obří továrnu na čipy za jednu miliardu eur.

Na dohled od drážďanského letiště vyrostlo v posledních měsících nové monstrum. Impozantní továrna zabírající plochu o velikosti 14 fotbalových hřišť se dnes obvyklým nenápadným výrobním halám podobá jen vzdáleně, spíše svou monumentálností vyvolává vzpomínky na nejlepší éru těžkého průmyslu.

Největší investice předního dodavatele automobilového průmyslu Bosch v jeho 133leté ve výši jedné miliardy euro je přitom zaměřená na tu nejjemnější technologii vyžadující sterilní prostředí. Od jara příštího roku odstartuje na drážďanském předměstí produkce polovodičů pro řízení airbagů a dalších systémů v osobních vozech.

„Žádný airbag by dnes nevystřelil bez polovodičů a senzorů, které zjistí, zda došlo k nehodě,“ zdůvodnil člen představenstva Bosch Harald Kröger. Obří investicí dává zároveň technologický gigant najevo, kterým směrem se podle něj bude vývoj automobilového průmyslu ubírat.

Už dnes je v každém nově vyrobeném voze více než 50 polovodičů, devět z toho pochází od Bosche. A nejen podle odhadů společnosti bude jejich počet i hodnota dál růst.

Podle prognózy německého svazu ZVEI zastupující přední firmy z oboru trh s polovodiči ve světové hodnotě 412 miliard dolarů aktuálně roste jen mírně, a třeba u tabletů dokonce klesá. Zatímco ve většině segmentů, jako jsou televizory či chytré telefony, by mělo docházet ke stagnaci i v následujících letech, v automobilovém průmyslu očekává ZVEI naopak prudký růst.

Příčinou jsou především tři trendy, kterými sektor aktuálně prochází, a sice elektrifikace, autonomní řízení a takzvaná konektivita, tedy propojení aut s různými aplikacemi. Podle dat z roku 2016 obsahovalo každé nové vozidlo polovodiče o průměrné hodnotě 370 dolarů.

U elektromobilů je k tomu potřeba připočítat 450 dolarů. „V roce 2030 bude asi padesát procent všech vozů vybaveno nějakou formou elektrického pohonu,“ předpokládá přitom Stephan zur Verth z ZVEI.


Bosch otevřel v Budějovicích nové vývojové centrum za 850 milionů


Konektivita by pak měla přidat na hodnotě polovodičů na palubě každého vozu dalších 100 dolarů. Opravdový boom se pak očekává s rozšířením automatizovaného řízení. Vůz bez řidiče bude podle odhadů vybaven senzory v hodnotě 1900 dolarů. „Polovodiče dnes rostou rychleji než celý automobilový průmysl,“ říká proto Jens Fabrowsky, který má v Bosch oblast polovodičů na starost.

Neznamená to však, že moderní čipy automobily výhradně zdraží. Bosch při prezentaci v drážďanské továrně představil ještě další novinku. Společnost vyvinula mikročipy vyrobené z karbidu křemíku (SiC), které mají nahradit energeticky náročnou elektroniku ve voze. Na revoluční materiál sází i někteří další výrobci.

SiC čipy mají být menší, výkonnější a omezit tepelné ztráty až o polovinu. Díky tomu slibuje Bosch prodloužení dojezdové vzdálenosti elektromobilů o šest procent, čímž se otevírá také potenciál ke zmenšení baterie a tedy zlevnění vozů. Čipy z karbidu křemíku se však nebudou vyrábět v metropoli na Labi, ale v druhém „polovodičovém“ závodě Bosch v v Reutlingenu nedaleko mateřského Stuttgartu.


Čtěte také

 Snadno dostupné kosmopolitní město nabízí chutě celého světa

Netradiční berlínská gastronomie. Snadno dostupné kosmopolitní město nabízí chutě celého světa

Lipsko je prý nový Berlín. Není! Na sklonku loňského roku jsem vyzkoušela obojí a z…

před 6 hodinami

 Carlos Ghosn

Ghosnovi sirotci. Problematický manažer držel druhého největšího výrobce automobilů pohromadě

Jako první padl spalovací motor, po něm Carlos Ghosn. Další na řadě může být aliance…

před 7 hodinami

Události  Atletka Kristiina Mäki

Kristiina Mäki: Hlava dělá sedmdesát procent výkonu sportovce

Jednodušší cesta nebývá tak zajímavá, říká atletka Kristiina Mäki, která nás bude na…

před 8 hodinami

 Dráty vysokého napětí - ilustrační foto

Dráty musejí pod zem. Náklady na nové elektrické sítě jdou do stovek miliard

Evropa včetně Česka plánuje investovat stovky miliard do nových elektrických sítí. Odpor…

před 10 hodinami

 Předseda ODS Petr Fiala

Fiala zůstává v čele ODS, chce být premiérem. Prvním místopředsedou Stanjura

Předseda ODS Petr Fiala dnes potřetí obhájil svůj mandát, získal podporu víc než 90…

18. ledna 2020

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Vrácení daní 2020 - kdy dostanete daňový přeplatek?
Kdy budou pololetní prázdniny v roce 2020?
Zdravotní pojištění u zaměstnance, OSVČ a při práci na dohodu v roce 2020
Fintech a proměna bankovního světa
Nemusíte si náhodou tento rok vyměnit řidičák?
Auta
Fiat 124 Special T (1974) vs. VAZ 2101 (1975): Bratři z…
Němci vyrábí nejméně aut za čtvrt století. Vláda už plánuje, jak krizi zmírnit
Škoda už prodává Octavii liftback. Jak si stojí proti konkurenci i Golfu?
Ministr dopravy si maloval dálnice. Hezký obrázek, Vladimíre, ale teď zpátky k domácím úkolům
Hennessey potvrdil 1200 koní pro Corvette C8. Největším oříškem prý bude převodovka a ECU
Hry pro příležitostné hráče