Boj proti šmejdům? I velké energetické firmy používají neférové triky - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Boj proti šmejdům? I velké energetické firmy používají neférové triky

,
Boj proti šmejdům? I velké energetické firmy používají neférové triky
Zdroj: Profimedia.cz

Trhem dodávek elektřiny a plynu rezonuje boj proti takzvaným šmejdům, na kterém se podílejí největší dodavatelé – a nejhlasitěji ČEZ. Podle zjištění webu Euro.cz si však malí a velcí dodavatelé energií nemají co vyčítat. Ani ti největší – ČEZ Prodej, innogy Energie, Pražská energetika, Bohemia Energy a další – nezacházejí se zákazníky vždy zcela férově.

Přinášíme přehled pěti častých triků dodavatelů energií, na které by si každý zákazník měl dát pozor.

1. Změna smlouvy po telefonu

Zaměstnanci či najatí brigádníci velkých energetických společností obvolávají zákazníky a nabízejí jim údajně lepší, tedy levnější nabídku. Zákazník má většinou v tu chvíli jiné starosti a pod tlakem nabídku po telefonu přijme. Problém je, že neví, s čím dal souhlas. Změny smluv je totiž možné schválit bez písemného podpisu.

Tyto „neodolatelné“ nabídky však zpravidla bývají výhodnější pro dodavatele, než pro zákazníka, který se obvykle zaváže k odběru energie na několik let. „Při telefonickém kontaktu se vyplatí být obezřetný, vyslovení slova ano může vést k uzavření smlouvy. I zde platí, že se lze ze smluv vyvázat ve lhůtě 14 dní od uzavření smlouvy a 15 dní od zahájení dodávek, avšak je třeba pečlivě hlídat lhůty,“ uvedl vedoucí právního oddělení časopisu dTest Lukáš Zelený.

Změnu má přinést malá novela energetického zákona, která již prošla připomínkovým řízením (ale nikoli ještě schválením v obou komorách parlamentu). Dodavatel bude mít nově povinnost zaslat změnu smlouvy ke kontrole zákazníkovi. Ten bude mít možnost si vše v klidu rozmyslet.

2. Dobře načasovaná fixace

Fixace ceny elektrické energie či plynu se může vyplatit, pokud je právě na obzoru růst cen. Jenže, jak uvádějí zdroje z energetického trhu, velcí dodavatelé někdy rozjíždějí marketingové kampaně na fixaci ceny na další dva nebo tři roky právě ve chvíli, kdy dochází k poklesu velkoobchodních cen.

Výsledek? Zákazník platí za energie zbytečně moc peněz. „Spotřebitelům radíme, aby právě z důvodu měnících se cen nepodepisovali smlouvu s fixací delší než dva roky a aby si pečlivě prostudovali nejen smlouvu, ale i ceníky a obchodní podmínky, v nichž mohou být stanoveny různé smluvní pokuty a další poplatky,“ dodává Zelený.

3. Nepustíme vás ke konkurenci

Záměr změnit dodavatele energie se může změnit v noční můru. Váš „tradiční“ dodavatel zkusí všechny dostupné triky, aby vás neztratil. Nabídne výhodnější, někdy až dumpingovou cenu energie a současně hází špínu na dodavatele, ke kterému chcete přejít. Takovému tlaku podle zdrojů z prostředí energetiky neodolá až polovina lidí měnících dodavatele.


Přečtěte si:

O kolik doopravdy zdraží elektřina: běžná domácnost si připlatí 1300 korun

Konec levné elektřiny. České spotřebitele čeká největší zdražení v této dekádě

ilustrační foto


Nátlak se někdy zvrhne až ve vyhrožování. „Někteří dodavatelé pak vyhrožují zákazníkům nejen smluvními pokutami za ukončení smlouvy, ale například i takzvaným černým odběrem. Změna dodavatele se tak protahuje. Na úrovni Evropské unie se objevují snahy vedoucí k tomu, že by se měl proces změny dodavatele výrazně zkrátit, například až na 24 hodin,“ doplnil Zelený.

4. Utajený konec smlouvy

Předchozí bod se dále komplikuje v případě, že máte u původního dodavatele smlouvu na dobu určitou. Častým nešvarem je, že energetická společnost odmítá sdělit datum, ke kterému smlouva končí. Pokud se nemůžete ze smlouvy vyvázat kvůli navýšení ceny, tak nastává problém. Pokud termín minete, dodavatel vám smlouvu automaticky prodlouží o další roky.

Extrémním případem byl postup Pražské energetiky, která před několika lety požadovala podání výpovědi smlouvy na dobu určitou v době mezi 150 až 120 dny před koncem platnosti. Smlouvu na dobu určitou (zpravidla jeden až tři roky) dnes má zhruba polovina všech odběratelů z řad domácností. Změna k lepšímu nastane až poté, co se v zákoně objeví povinnost uvádět datum vypršení smlouvy na dobu určitou na vyúčtování za elektřinu či plyn.

5. Otevřená vrátka k růstu cen

Zatímco menší dodavatelé energie zpravidla garantují platnost ceníků na celý kalendářní rok, největší hráči se tohoto pravidla nedrží. Proto může nastat situace jako loni, kdy ČEZ zdražil elektřinu u smluv bez fixace k datu 1. června. Podobný případ se odehraje za pár dní; největší dodavatel plynu innogy půjde s cenou nahoru k datu 22. ledna. ČEZ naváže prudkým zdražením plynu k začátku února.

Na základě výše uvedených skutečností lze říci, že velikost nebývá vždy zárukou seriózního přístupu. Napovídá tomu i výsledek srovnávací studie webu Srovnam.cz, založené na vyhodnocení obchodních podmínek, srozumitelnost smluv i online průzkumu mezi zákazníky. V hodnocení zveřejněném v dubnu 2017 se nejlépe umístily společnosti MND, Europe Easy Energy a Amper Market.

Největší dodavatelé, jmenovitě ČEZ, innogy a E.ON, se nacházejí okolo průměru mezi 17 srovnávanými společnostmi. Jako nejméně vstřícná k zákazníkům vyšla ze studie trojice středně velkých dodavatelů – Centropol Energy, Comfort Energy a EP Energy Trading.

Dále čtěte:

Firmy se rvou o zákazníky ČEZ, kteří po zdražení elektřiny vypověděli smlouvu

 Dodavatele energie dál mění statisíce Čechů

Ohodnoťte tento článek
Diskuze