Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Pomozte ochránit uživatele internetu a zachovat svobodný internet

12. září se bude v Evropském parlamentu hlasovat o evropské směrnici o autorském právu.…

Konference o coworkingu TechoCon 2018

Kanceláře se čím dál rychleji mění, práce v nich stejně tak. Jak funguje moderní…

Konec výmluvám a začátek mluvení anglicky se blíží!

Lidský druh je mistrem ve vymlouvání se. Vymlouváme se na počasí, na únavu, na děti, na…

Atomové retro: Britové se chtějí vrátit k reaktorům střední velikosti

David Tramba 19. února, 14:57  -  David Tramba
19. února, 14:57

Britský koncern Rolls-Royce chce prorazit v jaderné energetice s reaktorem o výkonu 440 megawattů. To je stejný výkon, jaký měly ruské reaktory typu VVER budované v zemích východního bloku v 70. a 80. letech minulého století. Návrat ke středně výkonným reaktorům je reakcí na zklamání z protahující a prodlužující se výstavby elektrárny Hinkley Point C.

Vláda Spojeného království touží po jaderné renesanci; reaktory mají zemi posunout směrem k udržitelné budoucnosti bez fosilních paliv a emisí skleníkových plynů. V provozu je zde 15 reaktorů, ale poslední z nich byl spuštěn v roce 1995. Strategie rozvoje jaderné energetiky, kterou přijala labouristická vláda vedená Gordonem Brownem na počátku roku 2008, počítá s novými bloky o výkonu 16 tisíc megawattů v horizontu do roku 2030.

Původní předpoklad byl, že prostor zaplní velké reaktory. Jenže projekt elektrárny Hinkley Point C se dvěma bloky po 1600 megawattech se změnil v noční můru pro všechny zúčastněné. Je příliš drahý – konsorcium investorů vedené EDF má po dobu 35 let dostávat pevně garantovanou výkupní cenu ve výši 92,5 libry (v přepočtu 104 eur či 2640 korun) za každou vyrobenou megawatthodinu – a také nabírá zpoždění. Pokud se začne stavět v příštím roce, mohl by první z dvojice reaktorů začít vyrábět elektřinu v roce 2026.

Britská vláda proto v posledních dvou letech obrací pozornost k menším reaktorům. Prostor na trhu chce obsadit domácí hráč – koncern Rolls-Royce. „Zkušenosti z elektrárny Hinkley Point C ukazují, že tento model jaderné energetiky není komerčně životaschopný kvůli době výstavby a vysokým nákladům na financování,“ uvedl ředitel strategie Rolls-Royce Alan Woods během svého vystoupení na konferenci o malých a středních reaktorech v Praze.

Střední reaktor o výkonu 440 megawattů má podle Woodse oproti obřím reaktorům typu francouzského EPR řadu výhod. Má menší nároky na zábor půdy, na zvolené místo lze přivézt po silnici celé moduly a sestavit je jako skládačku. Dobu výstavby prý lze srazit z obvyklých pěti až sedmi let na jeden a půl roku. Náklady na vyrobenou elektřinu mají dosahovat 60 liber za megawatthodinu – tedy o třetinu méně než u velkých reaktorů v Hinkley Pointu.


Nestabilní dodávky a vyšší ceny. Energetický brexit bude bolet


Na druhou stranu má projekt koncernu Rolls-Royce jednu velkou slabinu – zatím existuje jen na papíře. Schválení designu a výstavba prvního pilotního projektu zabere podle Woodsova odhadu dvanáct let. Otázka je, zda domácího šampiona nepředběhnou zájemci ze Spojených států, Kanady a Číny, kteří jsou ve vývoji menších reaktorů o pár kroků dále. Do soutěže vyhlášené před dvěma lety, díky které chce britská vláda nalézt nejvhodnější technologické řešení, se přihlásilo 33 zájemců z celého světa.

Rolls-Royce Holdings patří mezi největší průmyslové koncerny v Británii. Výroba stejnojmenných luxusních aut však již pod něj nepatří – odprodal ji v roce 1998. Holding je druhým největším výrobcem leteckých motorů na světě, vyrábí též jaderné reaktory pro ponorky, lodní motory, plynové turbíny a systémy kontroly a řízení pro jaderné elektrárny. Koncern Rolls-Royce zaměstnává téměř 50 tisíc lidí, tržby se pohybují okolo 15 miliard liber ročně.

Dále čtěte:

Britové v účtech za elektřinu zaplatí i vývoj jaderných zbraní

Komu smrdí uhlí? Odklon od fosilních paliv zdraží elektřinu



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak vypadají SPZ na autech v Evropě?
Platíte víc za vlak kvůli slevě pro studenty a důchodce?
Za černý odběr elektřiny jsou vysoké pokuty. Jak se mu vyhnout?
Kdy vzroste rodičovská o 40 tisíc? A koho se zvýšení bude týkat?
Kdy se v ČR zakáží zvířata v cirkusech?
Auta
Retro: Vyzkoušeli jsme, jak se řídí Buick Series 40 Sedan (…
Škoda Octavia G-Tec je rychlejší. Tisíc kilometrů s ní ale už na jedno tankování nedáte
IAA Hannover 2018: Budoucnost užitkových aut? Hybridní, elektrická a autonomní
Euro NCAP: Volkswagen Touareg a Audi A6 za pět, Tourneo za čtyři a Jimny pouze za tři
Kvíz: Víte, kolik dostanete bodů za tyto přestupky?
Technologie
Už nebudeme závidět Americe levný hardware. Většinu komponent zdraží Trumpova cla
Nový výrobce pamětí Flash pro SSD. Macronix chystá 3D NAND, která bude o 30 % levnější
Asus ROG Strix Fusion 700: bezdrátová sluchátka pro hráče (uživatelská recenze)
Další kontroverze CCleaneru. Aktualizoval se, ačkoli jste mu to zakázali
Renault, Nissan a Mitsubishi nahradí svůj infotainment Androidem
Hry pro příležitostné hráče