Atomové retro: Britové se chtějí vrátit k reaktorům střední velikosti

David Tramba 19. února, 14:57  -  David Tramba
19. února, 14:57

Britský koncern Rolls-Royce chce prorazit v jaderné energetice s reaktorem o výkonu 440 megawattů. To je stejný výkon, jaký měly ruské reaktory typu VVER budované v zemích východního bloku v 70. a 80. letech minulého století. Návrat ke středně výkonným reaktorům je reakcí na zklamání z protahující a prodlužující se výstavby elektrárny Hinkley Point C.

Vláda Spojeného království touží po jaderné renesanci; reaktory mají zemi posunout směrem k udržitelné budoucnosti bez fosilních paliv a emisí skleníkových plynů. V provozu je zde 15 reaktorů, ale poslední z nich byl spuštěn v roce 1995. Strategie rozvoje jaderné energetiky, kterou přijala labouristická vláda vedená Gordonem Brownem na počátku roku 2008, počítá s novými bloky o výkonu 16 tisíc megawattů v horizontu do roku 2030.

Původní předpoklad byl, že prostor zaplní velké reaktory. Jenže projekt elektrárny Hinkley Point C se dvěma bloky po 1600 megawattech se změnil v noční můru pro všechny zúčastněné. Je příliš drahý – konsorcium investorů vedené EDF má po dobu 35 let dostávat pevně garantovanou výkupní cenu ve výši 92,5 libry (v přepočtu 104 eur či 2640 korun) za každou vyrobenou megawatthodinu – a také nabírá zpoždění. Pokud se začne stavět v příštím roce, mohl by první z dvojice reaktorů začít vyrábět elektřinu v roce 2026.

Britská vláda proto v posledních dvou letech obrací pozornost k menším reaktorům. Prostor na trhu chce obsadit domácí hráč – koncern Rolls-Royce. „Zkušenosti z elektrárny Hinkley Point C ukazují, že tento model jaderné energetiky není komerčně životaschopný kvůli době výstavby a vysokým nákladům na financování,“ uvedl ředitel strategie Rolls-Royce Alan Woods během svého vystoupení na konferenci o malých a středních reaktorech v Praze.

Střední reaktor o výkonu 440 megawattů má podle Woodse oproti obřím reaktorům typu francouzského EPR řadu výhod. Má menší nároky na zábor půdy, na zvolené místo lze přivézt po silnici celé moduly a sestavit je jako skládačku. Dobu výstavby prý lze srazit z obvyklých pěti až sedmi let na jeden a půl roku. Náklady na vyrobenou elektřinu mají dosahovat 60 liber za megawatthodinu – tedy o třetinu méně než u velkých reaktorů v Hinkley Pointu.


Nestabilní dodávky a vyšší ceny. Energetický brexit bude bolet


Na druhou stranu má projekt koncernu Rolls-Royce jednu velkou slabinu – zatím existuje jen na papíře. Schválení designu a výstavba prvního pilotního projektu zabere podle Woodsova odhadu dvanáct let. Otázka je, zda domácího šampiona nepředběhnou zájemci ze Spojených států, Kanady a Číny, kteří jsou ve vývoji menších reaktorů o pár kroků dále. Do soutěže vyhlášené před dvěma lety, díky které chce britská vláda nalézt nejvhodnější technologické řešení, se přihlásilo 33 zájemců z celého světa.

Rolls-Royce Holdings patří mezi největší průmyslové koncerny v Británii. Výroba stejnojmenných luxusních aut však již pod něj nepatří – odprodal ji v roce 1998. Holding je druhým největším výrobcem leteckých motorů na světě, vyrábí též jaderné reaktory pro ponorky, lodní motory, plynové turbíny a systémy kontroly a řízení pro jaderné elektrárny. Koncern Rolls-Royce zaměstnává téměř 50 tisíc lidí, tržby se pohybují okolo 15 miliard liber ročně.

Dále čtěte:

Britové v účtech za elektřinu zaplatí i vývoj jaderných zbraní

Komu smrdí uhlí? Odklon od fosilních paliv zdraží elektřinu



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
ČNB opět zpřísňuje poskytování hypoték - není ale třeba panikařit
Tři čtvrtiny z nás miluje „šopingování“
Cestovní pojištění na dovolenou: ano, nebo ne?
Jak legálně pracovat s manželkou ve vlastním podniku
Jak se počítá náhrada mzdy během pracovní neschopnosti?
Auta
Toyota Camry míří po 14 letech do Evropy. Nahradí model…
Dálniční známky a poplatky za silnice a dálnice v Evropě v roce 2018
Mazda MX-5 nově nabídne vyšší výkon a lepší polohu za volantem i v Evropě
Volvo S60 už nemá diesel a vyrábí se v USA. Nechybí ani sportovní verze
Test Ducati Monster 797: Žádná dáma!
Technologie
Šéf Intelu náhle končí. Oficiálním důvodem je nevěra, reálným by mohl být 10nm proces
Monitor jako tele(vize). Acer uvádí 4K počítačová LCD s úhlopříčkou 49 a 55 palců
Více života ve Formulářích Google. Vyberete si písmo, do záhlaví nahrajete obrázek
Windows 7 zřejmě končí s procesory bez SSE2. Microsoft dělá vše, aby neřekl pravdu
Opozdí se nová generace GeForce? Nvidia má prý problém se sklady plnými starších GPU
Hry pro příležitostné hráče