Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Pomozte ochránit uživatele internetu a zachovat svobodný internet

12. září se bude v Evropském parlamentu hlasovat o evropské směrnici o autorském právu.…

Konference o coworkingu TechoCon 2018

Kanceláře se čím dál rychleji mění, práce v nich stejně tak. Jak funguje moderní…

Konec výmluvám a začátek mluvení anglicky se blíží!

Lidský druh je mistrem ve vymlouvání se. Vymlouváme se na počasí, na únavu, na děti, na…

Švarcsystém v mobilu

 Páral 08. října 2017, 10:00  -  Pavel Páral
08. října 2017, 10:00

Sdílená ekonomika je jen eufemismus pro použití moderních technologií k podnikání mimo zákonný, regulační a daňový rámec.

Ne že by měl mít člověk nějaké zvláštní pochopení pro taxikáře blokující dopravu v centru Prahy. Tyto způsoby vydírání, ať už je používají zemědělci, odboráři, či taxikáři, mají být trestány. A tvrdě. Pro boj taxikářů se službou Uber je však jisté pochopení zcela namístě. A nejen pochopení. Tady nejde o boj zpozdilých tupců s moderní dobou. To opravdu s „rozbíjením strojů“ a luddismem, jak se občas objevuje v komentování tohoto sporu v řadě médií, nemá nic společného. A nechat se svádět mimo podstatu diskurzu tím, že taxikáři mají v Praze špatnou pověst, jak se snažila nedávno třeba primátorka Krnáčová, je falešné a hloupé.

Celá tzv. sdílená ekonomika je totiž úplně stejnou ekonomikou jako ta nesdílená. Skutečnost, že taxikáři se dožadují, aby řidiči Uberu podléhali totožné regulaci, jaké podléhají oni, je zcela legitimní, jakkoli si zastánci moderních technologií myslí opak. Z hlediska klienta poskytuje řidič Uberu stejnou službu jako řidič AAA, a je tedy taxikářem. Když budete nabízet svou manželku za úplatu k obecnému použití prostřednictvím mobilní aplikace, budete docela obyčejným kuplířem a vaše řeči o sdíleném manželství na tom nic nezmění.

Bez regulace

Sdílená ekonomika je jen eufemismus pro použití moderních technologií k podnikání mimo zákonný, regulační a daňový rámec. Kdyby byl Uber službou, která spojuje kohosi, kdo jede do Náchoda a má místo v autě, s někým, kdo potřebuje také do Náchoda a nemá auto, bylo by to fajn a nedalo by se proti tomu protestovat. Jenže z majitelů takových firem by těžko vyrostli dolaroví miliardáři.

Smyslem jejich podnikání je získat velký podíl na trhu již dávno existujících služeb za pomoci vyhnutí se regulačním pravidlům, které tyto služby prodražují. A provozovat to v globálním měřítku, což umožňují právě moderní technologie.


Přečtěte si další komentář o Uberu:

Uber jako predátor


Ony ty taxametry, násobně vyšší povinné ručení a další pojištění, kontrolované vybavení vozidla a ostatní povinnosti taxikáře přijdou na desítky tisíc ročně, a když si to vynásobíte několika tisícovkami řidičů, jde už opravdu o mohutnou úsporu. V případě Airbnb je to pak ještě významnější a nejde jen o nějaké lázeňské poplatky, ale i o hygienické, požární a bezpečnostní normy či to, že tohle ubytování obchází regulace, jimiž se třeba Praha snaží udržet své centrum živé a trvale obydlené a brání stavbě dalších hotelů a ubytovacích zařízení.

Jde vlastně o jakýsi globální švarcsystém umocněný na druhou či něco jako celosvětový anarchokapitalismus, který není pro společnost o nic méně nebezpečný než jeho komunistický předchůdce, jakkoli od řidičů Uberu nelze čekat házení bomb či střílení na velkovévody.

V Evropě se probouzejí

Je zcela jednoznačné, že zde stát zaspal, a nikoli jen ten náš. V poslední době se však v Evropě probouzejí. Uber skončil v Dánsku a nahnuté to má i v celé EU, kde je generální advokát evropského soudního dvora názoru, že jde o přepravní službu jako každou jinou. Airbnb byl důkladně přiškrcen v Berlíně. Jenže kdo ví, jak to dopadne.


Švarcsystém: tři desetiletí na hraně zákona


Miliardářské firmy si mohou dovolit jiné právníky než venkovská stavební firmička, která zaměstnává Ukrajince na IČO. Každopádně s vaničkou by nemělo být vylito i dítě a uvolnění či rušení přežitých a zbytečných regulačních opatření, která povedou k lepším výdělkům podnikatelů a větší spokojenosti zákazníků, je nejlepší odpovědí na všechny tyto pokusy obcházet pravidla platící pro všechny. A není třeba na nic čekat.

O sdílené ekonomice dále čtěte:

Nové pokuty pro řidiče Uberu: černý taxikář může zaplatit až 100 tisíc

Sdílenou ekonomiku je nutné regulovat, tvrdí vládní koordinátor Malý

Milion turistů a 10 tisíc hostitelů. Airbnb se v Česku daří

Krnáčová: S Uberem nic nezmůžu

Praha 1 nemá přehled o pronájmech bytů přes Airbnb. Server jich nabízí tisíce



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 25 | Průměrné hodnocení: 4.68

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Nabídka ropy roste na rekordní úrovně
O kolik se od ledna zvýší důchody?
Jak poznat české padělané bankovky a koruny?
Jak moc je zdraví nebezpečný život on-line?
Jak je to s platbou zdravotního pojištění v penzi?
Auta
Jaguar E-Type, Range Rover a Land Rover Series I: Za…
Práva poškozených při dopravní nehodě: Krácení odškodnění pro nepřivolání policie
Za řídítky KTM 790 Duke: Skalpel, prosím
Peugeot veze do Paříže koncept nového kupé. Bude to nástupce slavné 504?
Srovnání: Audi e-tron je větší než I-Pace a EQC, ale má nižší dojezd a je pomalejší
Technologie
Je Windows 10 build 17763 finální vydání? Novinky na všech „insiderských“ úrovních
Půjčujete si od rodiny a přátel? 3 důvody, proč raději ne!
AMD vydalo 45W mobilní Ryzeny s grafikou Vega. Notebooky s nimi ale zatím chybí
Tržní podíly výrobců GPU za Q2 2018: Aktualizace, údaje pro Radeony byly chybné
12. Mezinárodní den proti DRM. Kampaň upozorňuje na negativní dopady ochran
Hry pro příležitostné hráče