Menu Zavřít

Rozhodnou gripeny v Pardubicích příští volby?

12. 3. 2020
Autor: Mladá fronta

Víte, jak se měří hluk z vojenského letiště? Sto metrů od vašeho domu odstartuje stíhačka, rámus daleko přesahuje 100 decibelů (dB), a vy dostanete papír, že hluk nepřesahuje povolených 60dB. Jak je to možné?

Od roku 2006 zakázal hlavní hygienik měřit armádní hluk hygienickým stanicím. Smí to dělat specializovaná armádou určená firma. A naměřené hodnoty se průměrují v čase. Takže otravní sousedé, co si stěžují na hluk, mají smůlu. A teď si představte, že vám takhle startují bitevníky u domu dva roky, každý den, někdy ve dvě hodiny ráno. A vy zase dostanete papír, že přeci hlukové limity nikdo neporušuje.

V aktuálním vydání týdeníku Euro v článku Příliš hlučná návštěva popisujeme příběh pardubického vojenského letiště, kam chce armáda v roce 2023 přesunout na dva roky čtrnáct stíhaček Jas-39 Gripen. Jejich domovská čáslavská základna se totiž kvůli rekonstrukci na dva roky zavře. Gripeny se sice posílaly při čáslavské výluce do Pardubic vždy, jenže pokaždé to bylo na několik málo týdnů v roce.


Přečtěte si více: Příliš hlučná návštěva. Gripeny budou startovat lidem pod okny


Pardubice drží strategický důležité vojenské letiště. Armáda sem neváhala velkoryse investovat, zatímco jiná letiště v rámci úspor opouštěla. Letiště se svižně rozvíjelo i přesto, že leží v podstatě ve městě. Lidé mají domy jen pár metrů od areálu letiště. Místní si přes dvacet let stěžují, že zvyšující se zátěž a provoz na letišti jsou jen těžko akceptovatelné. Marně. Jsou to prý chroničtí stěžovatelé.

Vojenské letiště vzkvétalo za souhlasu komunálních politiků. Logicky. V majetku města a kraje je totiž civilní letiště, které působí ve stejném areálu jako to vojenské. A bez štědré podpory vojáků by civilní - mimochodem roky významně ztrátové - letiště nemohlo fungovat.

Dva nejpostiženější městské obvody sousedící s letištěm čítají
dohromady necelých dvaadvacet tisíc obyvatel, což je zhruba čtvrtina z počtu
obyvatel celého města. Zkuste těm lidem do očí říct, že jim tam armáda pošle v roce 2023 a 2024 stíhačky, které mají ročně nalétat přes dva tisíce letových hodin. To je
několik hodin každý den, žádné omezení, včetně nočních letů.
Nikdo z nich si to nedovede představit.

Josef Syka z Ústavu experimentální medicíny Akademie věd ČR může stokrát varovat, jaké negativní zdravotní účinky má na lidský organismus nadměrný hluk, jak také píšeme v aktuálním vydání Eura. A právník Aleš Rozehnal zase může sebevíc vysvětlovat právní aspekty, že armáda přes veškerá povolení nesmí porušovat sousedská práva. Nic to není platné. Zájmy občanů jsou sice důležité, ale armáda má zkrátka přednost.

Anebo lze na základě nějaké výjimky omezit letové hodiny? Jak moc
by byly ohrožené naše závazky vůči členství v NATO? Existuje možnost, že armáda
naplánuje misi někde na Pobaltí, kam bitevníky na co nejdelší možnou dobu v
rámci čáslavské výluky pošle, aby Pardubice nezklolabovaly?

EBF24

V komunálních volbách, které se konají za dva roky, se může jednat o zásadní téma. Kdo ho dobře zpracuje, vyhraje. V současné době to vypadá, že pochopit to může pouze špičkový PR tým, který má ale aktuálně jen premiér Andrej Babiš. Zatímco totiž Babiš by se už fotil s Marcelou Dědečkovou, o které se rovněž zmiňujeme v našem aktuálním vydání týdeníku Euro a která bydlí v domě jen pár metrů od letiště, a sbíral by politické body tím, že něco takového přeci není možné, jeho stranický kolega primátor Pardubic Martin Charvát ani nemrkne. Stejně jako starostové pardubických městských částí. Nic se s tím prý dělat nedá, letiště patří armádě a na tu jsme krátcí.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).