Izraelské řešení vyhrálo. Přestože Stockholm poslal do Prahy o 600 milionů levnější nabídku, Stropnický ji nevyužil. Švédský Saab prý neměl podporu vlády.
Izraelské řešení vyhrálo. Přestože Stockholm poslal do Prahy o 600 milionů levnější nabídku, Stropnický ji nevyužil. Švédský Saab prý neměl podporu vlády.
Autor: archiv mf

Komentář: Jeruzalémský syndrom

Ondřej Stratilík 09. dubna 2018, 10:00  -  Ondřej Stratilík
 Izraelské řešení vyhrálo. Přestože Stockholm poslal do Prahy o 600 milionů levnější nabídku, Stropnický ji nevyužil. Švédský Saab prý neměl podporu vlády.
Izraelské řešení vyhrálo. Přestože Stockholm poslal do Prahy o 600 milionů levnější nabídku, Stropnický ji nevyužil. Švédský Saab prý neměl podporu vlády.
Autor: archiv mf
09. dubna 2018, 10:00

Před patnácti lety Praha bolavě vycouvala ze zakázky na výstavbu dálnice D47. A že strategické obchody s Izraelem neumí Česko dodnes, dokládá současné jednání o nových radarech.

Česká republika získala bohaté zkušenosti, které v budoucnosti určitě zužitkuje. Tak ministr dopravy Milan Šimonovský 8. dubna 2003 hájil rozhodnutí vlády Vladimíra Špidly. Tehdejší kabinet vypověděl smlouvu izraelské společnosti Housing & Construction, která měla za 125 miliard korun vybudovat a třicet let provozovat dálnici D47 vedoucí z Lipníka nad Bečvou do Polska. Ovšem vypovězení nebylo zadarmo. Jako odškodné muselo Česko izraelské společnosti, aniž by postavila jediný metr dálnice, zaplatit 650 milionů korun.

Housing & Construction může za svůj astronomický výdělek poděkovat především Miloši Zemanovi, jehož vláda na jaře roku 2002 bez soutěže zadala kontrakt Izraelcům, aby o několik měsíců později politici zjistili, že šlo o špatné rozhodnutí a nejjednodušší bude se s Housing & Construction co nejrychleji vypořádat.

Prostě budou radary

Avšak i dnes, patnáct let poté, se ukazuje, že strategické zakázky mezi Českem a Izraelem prostě skřípou. Teď už nejde o výstavbu dálnice, ale o pořízení osmi mobilních radarů MADR od společnosti Elta Systems za 3,5 miliardy korun. Protože šlo o mezivládní dohodu – stejně jako v roce 2002 – neproběhlo ani v tomto případě klasické výběrové řízení, kde by vyhrála nejlepší a nejvýhodnější nabídka. Bývalý ministr obrany Martin Stropnický (ANO) prostě jen v prosinci 2016 oznámil, že vojsko si pořídí radary z Izraele. A ještě než se s resortem loni na podzim rozloučil, Stropnický několikrát ujistil, že jednání jsou u konce a smlouvu stačí pouze podepsat.


Čtěte: Zájem trvá. Berlín chce nadále prodat své helikoptéry české armádě


Je duben 2018 a kontrakt stále nikde. Karla Šlechtová (ANO) tvrdí, že dotaženo rozhodně nic není a že zbývá vyřešit několik zásadních zádrhelů. Obrana prý nemá potvrzené, že nové radary půjdou zapojit do spojeneckých systémů, a proto zatím Šlechtová smlouvu nepodepíše. A nadto jen tak mimochodem prohlásí, že o tendr už se zřejmě zajímají policejní vyšetřovatelé.

Proč zrovna Izrael?

Jednoduše se může stát, že nákup radarů MADR dopadne úplně stejně jako před patnácti lety výstavba dálnice D47. Politici se rozhodnou, že raději najdou jiné řešení a vleklé vyjednávání ukončí. Jestli bude chtít Elta Systems proplatit ušlý zisk nebo jinak zhojit rány – což nyní nevypadá reálně – nikdo neví. Stejně jako málokdo tuší, proč ministerstvo obrany v uplynulých šestnácti měsících nenašlo s Izraelci společnou řeč a kontrakt už dávno nepodepsalo.

Co ale D47 a radary spojuje, je nijak nevysvětlený a těžce obhajitelný první krok. Jak Miloš Zeman v roce 2002, tak Martin Stropnický o patnáct let později neosvětlili, proč zvolili právě izraelskou cestu. Faktem nicméně zůstává, že ministerstvo obrany mělo k dispozici i podstatně levnější řešení.

Slova Milana Šimonovského o bohatých zkušenostech pro budoucí projekty se, bohužel, nevyplnila.

Přečtěte si další komentáře Ondřeje Stratilíka:

ANO skrouhne vojáky o 124 milionů

Jak sestřelit vrtulník vidlemi

Co je víc? Rambohafík, nebo vojsko?

Zpátky do minulosti

Krycí jméno mluvka bez odvahy

Skalní Vodička

Sázka na správného koně

Martin, král jednoprocentní

Umanutý jestřáb versus zdravá holubice

Bude únor přelomový?

Karlino novoroční poselství

Když chybí tah na branku

Armáda jako personální agentura

Svatý Mlátička, patron výsluhářů



Čtěte také

Rybolov, ilustrační foto

Rybáři na Baltu musí výrazně omezit lov. Regulace dopadne i na turisty

Sleď i treska jsou v Baltském moři v ohrožení. Proto kvóty na další rok výrazně klesly,…

18. října 2019

Tým vědců z technologického institutu v Karlsruhe (KIT) zkoumá využití vápníku v elektrických bateriích.

Jak nahradit drahé lithium? V Německu zkoušejí baterie s vápníkem

Vědci hledají řešení, jak při stoupající poptávce po akumulátorech nahradit kov lithium,…

18. října 2019

Guvernér Bank of England Mark Carney

Šéf Bank of England varuje byznys: Pokud nezačnete chránit klima, zbankrotujete

Guvernér centrální banky Spojeného království Mark Carney ostrým tónem varoval firmy,…

18. října 2019

 Umělá inteligence, ilustrační foto

Lidé se učí pracovat s umělou inteligencí, věří jí více než svým šéfům

Příchod robotů mění stovky let zaběhlé zvyklosti na pracovištích. Podle průzkumu…

18. října 2019

Ilustrační foto

Státní dluh ke konci září stoupl na 1,67 bilionu korun. Každý Čech hypoteticky dluží 157 tisíc

Státní dluh letos ke konci září stoupl o 63,2 miliardy na 1,685 bilionu korun.…

18. října 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Čeho se nejvíce bojí začínající řidiči?
O kolik je zboží z DM drogerie v Česku dražší než v Německu?
Co když srazíte autem nějaké zvíře?
Počítač, internet a děti: Ano, či ne?
Pět příznivých důchodových zpráv pro rok 2020
Auta
U starších modelů Tesla přestává fungovat středový displej.…
Připravují se elektrické dodávky od PSA
Galerie: Na návštěvě v Lingottu, bývalé továrně Fiatu s oválem na střeše. Je fascinující
Za volantem Range Roveru Velar SVA Dynamic Edition: Do roka a do dne
Každá funkce nemůže mít vlastní tlačítko, říká ergonom Škodovky
Hry pro příležitostné hráče