Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Apartmán v Krkonoších: chalupa 21. století bez starostí a s výnosem

Pokud si pořídíte vlastní horský apartmán, můžete trávit zimní a letní dovolenou…

Zajímavosti o golfu, které jste nevěděli

Golf je vyhledávaným sportem, který se těší čím dál větší oblibě. Má dlouholetou tradici…

AAA Auto: Zdaleka nejen obchodník s ojetými vozy

Síť autocenter AAA Auto působí v České republice už bezmála třicet let. Aktivity firmy…

 Izraelské řešení vyhrálo. Přestože Stockholm poslal do Prahy o 600 milionů levnější nabídku, Stropnický ji nevyužil. Švédský Saab prý neměl podporu vlády.
Izraelské řešení vyhrálo. Přestože Stockholm poslal do Prahy o 600 milionů levnější nabídku, Stropnický ji nevyužil. Švédský Saab prý neměl podporu vlády.
Autor: archiv mf

Komentář: Jeruzalémský syndrom

Ondřej Stratilík 09. dubna 2018, 10:00  -  Ondřej Stratilík
 Izraelské řešení vyhrálo. Přestože Stockholm poslal do Prahy o 600 milionů levnější nabídku, Stropnický ji nevyužil. Švédský Saab prý neměl podporu vlády.
Izraelské řešení vyhrálo. Přestože Stockholm poslal do Prahy o 600 milionů levnější nabídku, Stropnický ji nevyužil. Švédský Saab prý neměl podporu vlády.
Autor: archiv mf
09. dubna 2018, 10:00

Před patnácti lety Praha bolavě vycouvala ze zakázky na výstavbu dálnice D47. A že strategické obchody s Izraelem neumí Česko dodnes, dokládá současné jednání o nových radarech.

Česká republika získala bohaté zkušenosti, které v budoucnosti určitě zužitkuje. Tak ministr dopravy Milan Šimonovský 8. dubna 2003 hájil rozhodnutí vlády Vladimíra Špidly. Tehdejší kabinet vypověděl smlouvu izraelské společnosti Housing & Construction, která měla za 125 miliard korun vybudovat a třicet let provozovat dálnici D47 vedoucí z Lipníka nad Bečvou do Polska. Ovšem vypovězení nebylo zadarmo. Jako odškodné muselo Česko izraelské společnosti, aniž by postavila jediný metr dálnice, zaplatit 650 milionů korun.

Housing & Construction může za svůj astronomický výdělek poděkovat především Miloši Zemanovi, jehož vláda na jaře roku 2002 bez soutěže zadala kontrakt Izraelcům, aby o několik měsíců později politici zjistili, že šlo o špatné rozhodnutí a nejjednodušší bude se s Housing & Construction co nejrychleji vypořádat.

Prostě budou radary

Avšak i dnes, patnáct let poté, se ukazuje, že strategické zakázky mezi Českem a Izraelem prostě skřípou. Teď už nejde o výstavbu dálnice, ale o pořízení osmi mobilních radarů MADR od společnosti Elta Systems za 3,5 miliardy korun. Protože šlo o mezivládní dohodu – stejně jako v roce 2002 – neproběhlo ani v tomto případě klasické výběrové řízení, kde by vyhrála nejlepší a nejvýhodnější nabídka. Bývalý ministr obrany Martin Stropnický (ANO) prostě jen v prosinci 2016 oznámil, že vojsko si pořídí radary z Izraele. A ještě než se s resortem loni na podzim rozloučil, Stropnický několikrát ujistil, že jednání jsou u konce a smlouvu stačí pouze podepsat.


Čtěte: Zájem trvá. Berlín chce nadále prodat své helikoptéry české armádě


Je duben 2018 a kontrakt stále nikde. Karla Šlechtová (ANO) tvrdí, že dotaženo rozhodně nic není a že zbývá vyřešit několik zásadních zádrhelů. Obrana prý nemá potvrzené, že nové radary půjdou zapojit do spojeneckých systémů, a proto zatím Šlechtová smlouvu nepodepíše. A nadto jen tak mimochodem prohlásí, že o tendr už se zřejmě zajímají policejní vyšetřovatelé.

Proč zrovna Izrael?

Jednoduše se může stát, že nákup radarů MADR dopadne úplně stejně jako před patnácti lety výstavba dálnice D47. Politici se rozhodnou, že raději najdou jiné řešení a vleklé vyjednávání ukončí. Jestli bude chtít Elta Systems proplatit ušlý zisk nebo jinak zhojit rány – což nyní nevypadá reálně – nikdo neví. Stejně jako málokdo tuší, proč ministerstvo obrany v uplynulých šestnácti měsících nenašlo s Izraelci společnou řeč a kontrakt už dávno nepodepsalo.

Co ale D47 a radary spojuje, je nijak nevysvětlený a těžce obhajitelný první krok. Jak Miloš Zeman v roce 2002, tak Martin Stropnický o patnáct let později neosvětlili, proč zvolili právě izraelskou cestu. Faktem nicméně zůstává, že ministerstvo obrany mělo k dispozici i podstatně levnější řešení.

Slova Milana Šimonovského o bohatých zkušenostech pro budoucí projekty se, bohužel, nevyplnila.

Přečtěte si další komentáře Ondřeje Stratilíka:

ANO skrouhne vojáky o 124 milionů

Jak sestřelit vrtulník vidlemi

Co je víc? Rambohafík, nebo vojsko?

Zpátky do minulosti

Krycí jméno mluvka bez odvahy

Skalní Vodička

Sázka na správného koně

Martin, král jednoprocentní

Umanutý jestřáb versus zdravá holubice

Bude únor přelomový?

Karlino novoroční poselství

Když chybí tah na branku

Armáda jako personální agentura

Svatý Mlátička, patron výsluhářů



Čtěte také

 Železniční přejezd, ilustrační foto

Přejezdy pro hvězdy. V Česku mají zmizet tisíce křížení kolejí a vedlejších silnic

Česko má železniční přejezd na každém kilometru trati. Správce železnice chce vymýtit…

před 6 hodinami

Zdeněk Tůma

Zdeněk Tůma: Zatím se neříká, které země jsou ty špinavé

Zdeněk Tůma v sobě nezapře klasického makroekonoma, jímž byl celý profesní život od…

6. prosince 2019

 Solární elektrárna - ilustrační foto

Dvakrát více solárů: vláda počítá s boomem fotovoltaiky

Ministerstvo průmyslu naplánovalo na příští desetiletí zdvojnásobení výkonu…

6. prosince 2019

 Jiří Zatloukal

Česko – z premianta loserem

Česká republika se bude muset velmi snažit, aby dokázala ustát obrovský tlak na…

6. prosince 2019

 Ilustrační foto

Teplárny opět zdraží své služby. Zákazníci si připlatí kolem tří procent

První teplárny již oznámily, jak od nového roku upraví ceny tepla. Dobrá zpráva je, že…

6. prosince 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Jak připravit auto na zimu
Stres je všudypřítomný. Jak se jej zbavit?
Pro koho se příští rok sníží limit doplatků za léky?
Do čeho Češi nejčastěji spoří a investují
Nechodíte rádi do banky? Nevadí, již nemusíte
Auta
Nová studie ukázala, že výroba baterií je ekologičtější. Je…
Ford vyrábí autodíly z kávového odpadu od McDonald’s
Dähler vyladil nové BMW X3 M a X4 M až na 449 kW a 760 Nm. A to je prý teprve začátek
Nový mýtný systém v provozu
Tři roky, čtyři značky: Jozef Kabaň se ve skupině BMW neprosadil, vrací se pod křídla koncernu
Hry pro příležitostné hráče