Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Průmysl není jen továrna s komínem

Proběhla konference k tématu podpora kulturních a kreativních průmyslů.

Potřebujete pro své plány peníze skutečně rychle? Rychlá půjčka to umí

Rychlá půjčka bývá obvykle spojována spíše s mini úvěry na pár dnů, které sjednáte online…

Vychází druhý díl sběratelské lahůdky Kronika první republiky 1919

Na půdě České národní banky byla slavnostně představena Kronika první republiky, díl 1919…

 Weikert
Weikert
Autor:

Efekt topinkovače

 Weikert 17. června 2018, 06:01  -  Petr Weikert
 Weikert
Weikert
17. června 2018, 06:01

Že se stavějí dálnice za polovic? Nesmysl, výhled nikdo nezapočítal.

Ministerstvo dopravy oznámilo skvělou věc. Dálnice se prý v Česku stavějí za polovinu toho, co před deseti lety. Čísly vyjádřeno, kilometr stojí 152 milionů korun, tedy o 55 procent méně. Odcházející a zároveň tak trochu přicházející ministr dopravy Dan Ťok se sice umí pěkně pochválit, ale než se zvednou první ruce ke skandovanému potlesku, je potřeba tahle čísla zasadit do reality.

Tak předně. Dan Ťok odkazuje na rok 2008. Soutěže na tehdy stavěné úseky proběhly nějakou dobu předtím, tedy kolem let 2006, 2007. Důležité je to uvést proto, že tehdy panovala úplně jiná doba. O krizi se mohlo někomu leda tak zdát, zakázky si rozdělovalo na předem nalajnovaném hřišti pár stavebních firem, ministerstvu dopravy vládl Aleš Řebíček a Ředitelství silnic a dálnic vedl později obžalovaný Alfred Brunclík. Prostě pohoda. Ano, ceny tehdy byly opravdu jinde, ale ukazovat na tuhle dobu jako na nějaký relevantní srovnávací model, je úplně mimo.

Nynější ceny jsou ale také trochu mimo. Deformuje je, že se v době krize zastavilo plánování staveb, později se zastavily i investice a firmy vyhladověly. Když nyní berou zakázky, je to na hraně ziskovosti, jen aby měly vytížené kapacity. Navíc do Česka přišly podnikat firmy z Itálie, Turecka či Kazachstánu, takže dohody mezi stavbaři jsou o to složitější.


Přečtěte si komentář Pavla Párala: Doťokáno: předloni bylo pozdě


Navíc za pár let může být všechno jinak. Když se bavíte se šéfy stavebních firem, tak (samozřejmě v rámci konkurenčního boje) poukazují na to, že ony nynější skvělé ceny nejsou zadarmo a v příštích letech se vymstí.

Dá se tomu říkat efekt topinkovače. Všichni to znají. Rozbije se přesně druhý den poté, co vyprší záruční doba.

A s dálnicemi to bude podobné. Aby firmy dosáhly na nízké ceny, tak kromě vlastní marže sahají k materiálům a postupům, které ne že by byly špatné nebo nevyhovovaly normám, ale nedlouho poté, co vyprší záruční doba, přijde překvapení. Stát zjistí, že v příštích deseti dvaceti letech do údržby nasype tolik peněz, až se skvělá počáteční cena nevyplatí. Takže opatrně s tím marketingem, milé ANO.

Přečtěte si další komentáře Petra Weikerta:

Velkouzenář kontra malíř

Oškubat církve

Anatomie Karly Š.

Jedno zbytečné referendum

Chudý poslanec, voličova smrt

Opatrně s tím Dukou

Zachránce komunistů



Čtěte také

Nádraží v Ústí nad Labem, ilustrační foto

Zavřete depo, České dráhy odcházejí. Soukromníci obsadí více kolejí

V neděli 15. prosince čekají železnici velké změny. Na mnoho tratí vyjedou místo…

před 1 hodinou

 Domov důchodců, ilustrační foto

Poločas rozpadu: vláda selhává i v tom, co považuje za své priority

Babišův kabinet je v půlce běhu. Ve dvou letech vládnutí stihl rozdat sociální dárky a…

před 1 hodinou

Václav Klaus mladší

Trikolóra poprvé ve Sněmovně: průzkum jí přiřkl 6,5 procenta

Hnutí Trikolóra se podle listopadového volebního modelu agentury Kantar CZ poprvé dostalo…

8. prosince 2019

Události  Genetika, ilustrační foto

Navrhněte si dítě. Éra jedináčků přeje genetické optimalizaci potomků

Ve stínu úvah, co se stane, až počet obyvatel planety stoupne o další miliardy, zůstává…

8. prosince 2019

 Vladimir Putin a Arkadij Volož

Jak se kastroval tygr. Putin potřebuje, aby Yandex pracoval pro něj

Ruská internetová firma Yandex po léta balancuje na hraně nemilosti Kremlu. Teď nastal…

8. prosince 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento komentář?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 3 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Výše alimentů se mění s věkem dítěte. Jak a kde o ně žádat?
Chceme, aby studenti neplýtvali časem a firmy penězi, propojujeme je smysluplně, říkají zakladatelé Xflow
Kolik si do konce roku vložit na penzijko, stavebko a životko?
Jak připravit auto na zimu
Stres je všudypřítomný. Jak se jej zbavit?
Auta
Detailní cenové srovnání: Škoda Octavia Combi 2020 vs. Ford…
Krásná Alfa Romeo 2600 Sprint byla v 60. letech postrachem mafiánů
Nová studie ukázala, že výroba baterií je ekologičtější. Je to definitivní vítězství elektromobilů?
Ford vyrábí autodíly z kávového odpadu od McDonald’s
Dähler vyladil nové BMW X3 M a X4 M až na 449 kW a 760 Nm. A to je prý teprve začátek
Hry pro příležitostné hráče