Vesmír jako hologram: vědci prý získali první důkaz

12. 2. 2017
Autor: Profimedia.cz

Kdesi hluboko v kosmu začala naše realita jako dvourozměrný prostor, tvrdí vědci. Prý mají první objektivní vodítko, které to potvrzuje.

Netradičním teoriím o povaze naší reality se v posledních letech daří. Například šéf Tesla Motors Elon Musk tvrdí, že realita, ve které žijeme je pravděpodobně jen vyspělou počítačovou simulací. Vědci v Cernu zase urychlují částice jako o život a snaží se odpovědět na otázku existence paralelních vesmírů, zatímco příznivci konspiračních teorií se obávají, že vědci se svou „mašinkou“ přivodí konec vesmíru našeho. Svou troškou do mlýna začátkem roku přispěli i příznivci teorie holografického vesmíru.

Teorie reality jako obřího hologramu tak trochu souvisí s teorií strun a kvantovou mechanikou: tedy pojmy, které pro běžného smrtelníka, pokud se čirou náhodou objeví v diskuzi, představují jasnou vidinu blížícího se intelektuálního zesměšnění. Laicky a velmi obecně řečeno lze však teorii definovat jako představu, že vesmír lze v jeho počátcích pozorovat jako obraz vyvstávající na dvourozměrném kosmickém horizontu.

Vědci jsou o krok blíže zrodu kvantového superpočítače. Čtěte:

Zrod informačního poloboha: vědci spolu s Googlem vytvořili plán kvantového počítače

Kvantová technologie (ilustrační foto)

Holografický princip je ve fyzice dobře znám. Podle Kosty Skendernise, profesora teoretické fyziky na univerzitě v Southamptonu, který se v rámci mezinárodního vědeckého týmu na nedávné studii podílel, o tomto konceptu vědci mluví od konce 90. let. Právě tehdy se totiž pokusili „sladit dvě protichůdné myšlenky tvořící pilíře teoretické fyziky 20. století: teorii relativity a kvantové mechaniky“.

Tým, ve kterém spolupracovali vědci z několika univerzit a institutů, tvrdí, že se mu podařilo získat první objektivní indicie pravdivosti teorie o holografickém vesmíru. Výrazný technologický pokrok v oblasti teleskopů a další pozorovací techniky umožnily vědcům pozorovat i ty nejvzdálenější kouty vesmíru, a jelikož vesmír neustále expanduje, je možné se podívat doslova proti proudu času.

Z rubriky light dále čtěte:

Studenti chtějí vařit pivo na Měsíci

Vědecký pokrok přivede lidstvo do záhuby, tvrdí Stephen Hawking

Právě v místech, kde je vesmír nejstarší, se nachází tzv. kosmické mikrovlny, představující pozůstatky z doby před Velkým třeskem a samotným zrodem hvězd a galaxií: jakýsi ekvivalent fenoménu „bílého šumu“, který předchází každému úspěšnému naladění televizního přijímače. Vědcům se podařilo analyzovat data získaná z Planckova vesmírného teleskopu a údajně se v historii vesmíru dostat až 13 miliard let nazpátek.

Po vyhodnocení tým vědců došel k závěru, že vesmír skutečně ve svém počátku prošel tzv. dvourozměrnou holografickou fází, která na mikrovlnném podkladu zanechala svůj otisk. Podle Skenderise by dobrou analogií z praktického života mohlo být sledování snímku v 3D kině. „Co vidíte na plátně, může mít výšku, šířku i hloubku,“ sdělil Skenderis serveru Sputnik. „Ve skutečnosti je vše pouhou projekcí na dvourozměrném podkladu,“ dodal.

EBF24

Už žádný Einstein a Edison. Přečtěte si, kam to lidstvo dotáhne s umělou inteligencí:

Poslední vynález. Skončí s umělou inteligencí lidské bádání?

Ilustrační foto