Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Jak vybrat správný firemní dluhopis?

Úroky na spořících účtech v dnešní době klesají tak závratnou rychlostí, že každý, kdo si…

V Mánesu se budou dražit díla Kokoschky, Zrzavého a Špillara

Sběratelé českého umění mají další šanci rozšířit své sbírky o jedinečná díla. Galerie…

Tipface – sociální síť pro sázkaře

Při zahájení MS 2019 v hokeji, které se odehrává na Slovensku, byl spuštěn velmi…

Rychlostní omezení, ilustrační foto
Rychlostní omezení, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz

Symbol svobody v ohrožení: Německo kvůli emisím zvažuje konec neomezené rychlosti

23. ledna, 14:12 - adk
Rychlostní omezení, ilustrační foto
Rychlostní omezení, ilustrační foto
Autor: Profimedia.cz
23. ledna, 14:12

Emise v německé dopravě neklesly od roku 1990, naopak díky oblibě sportovně-užitkových vozů rostou. Nyní Německo ve snaze o splnění emisních cílů Evropské unie hledá způsoby, jak škodlivé zplodiny omezit. Vládní komise navrhla sérii opatření zahrnující například zavedení rychlostního limitu na dálnicích. Očekává se ovšem odpor ze strany občanů, průmyslu i politiků.

Závěrečná zpráva Národní platformy pro budoucnost mobility má být vydána až v březnu, některé části unikly do médií již nyní. Kromě zavedení limitu 130 kilometrů v hodině na dálnicích komise navrhuje zrušení daňových úlev na diesely, zavedení kvót na elektromobily a hybridy a zvýšení daně na pohonné hmoty od roku 2023, uvádí web Deutsche Welle (DW).

Komise je v dlouhodobém sporu se spolkovým ministerstvem dopravy. Rezort navíc v úterý zrušil plánovanou schůzku s členy komise s odůvodněním, že je nejdříve „nutné debatovat o fungování platformy,“ informoval web Handelsblatt s odvoláním na vládní kruhy.

Podle členů platformy se jedná o pouhé dílčí návrhy bez kontextu, které byly navíc dezinterpretovány. „Ne každý návrh a opatření budou přijaty. Bude třeba politická obratnost, diplomacie a ochota ke kompromisům, aby bylo dosaženo cílů v oblasti změny klimatu,“ uvedla komise. Spolkový ministr dopravy Andreas Scheuer dodal, že se jedná pouze o „počáteční brainstorming“.


Volkswagen našel využití pro nové berlínské letiště: uskladní tam auta

Letištní plocha nového letiště v Berlíne, ilustrační foto ( Autor: Cuneyt Karadag / Anadolu Agency/ Profimedia )


Možné zvyšování daní i zavedení maximální povolené rychlosti je v Německu citlivým tématem, všímá si DW. V komisi proto zasedají kromě ekologů také zástupci železničních dopravců, hutního průmyslu a také automobilky Volkswagen. Zemský šéf FDP Frank Sitta varoval, že navrhovaná opatření zdraží dopravu v zemi jako takovou. Nicméně v případě, že Německo nesplní emisní cíle, vystavuje se nebezpečí vysokých pokut ze strany Bruselu.

Šéf Zelených Cem Özdemir ve vysílání ARD přirovnal debatu o zavedení rychlostních limitů v Německu k americké debatě o právu na držení zbraní. „Většina zemí světa má rychlostní omezení na dálnicích,“ dodal. Zelení požadují zavedení rychlostních omezení dlouhodobě. Tvrdí, že vysoká rychlost způsobuje větší množství emisí, ale také závažnější nehody, které komplikují plynulost dopravy. Na německých silnicích ročně zemře zhruba 3200 lidí.

Německý autoklub ADAC namísto zavádění rychlostních limitů navrhuje strukturální opatření jako přeměnu nebezpečných křižovatek na kruhové objezdy, budování průtahů či zvýšení počtu přechodů pro chodce.

S plánem na zvýšení daní z pohonných hmot Němci v Evropě nejsou sami. Na sklonku loňského roku s ním tvrdě narazil francouzský prezident Emmanuel Macron, který chtěl touto cestou přimět Francouze k odklonu od fosilních paliv. Proti Macronovu plánu se postavilo hnutí žlutých vest, které opakovanými masovými protesty několikrát ochromilo zemi. Prezident od zvýšení daní ustoupil, protesty i tak pokračují. Demonstranti požadují další ekonomické ústupky.

Jupiterova kapitulace. Macron pokračuje ve francouzské tradici

Protesty žlutých vest ve Francii ( Autor: čtk )

Čtěte také:

Chceš, nechceš, musíš! Nucení automobilek do elektromobilů se prodraží

Kdyby všichni znečišťovali ovzduší jako Rusko nebo Čína, teplota by do roku 2100 stoupla o 5 stupňů

Kupředu, elektrická! Automobilový průmysl v Evropě se dramaticky mění

Autodrom - ilustrační foto ( Autor: Shutterstock )


Čtěte také

Ilustrační foto

Volby do europarlamentu napříč EU vrcholí, výsledky budou v noci

Letošní volby do Evropského parlamentu dnes vyvrcholí, když k urnám zamíří miliony voličů…

před 5 hodinami

Iilustrační foto

Internet a konkurence stlačily ceny letenek na minimum, změnit to může karbonová daň

Ceny leteckého spojení pro lidi, kteří mají flexibilitu a dovedou „vychytat termíny“,…

před 5 hodinami

Investor Jan Veverka

Investor Veverka: Nejen Kiwi snáší zlatá vejce

Jan Veverka byl prvním investorem, který uvěřil, že kombinováním levných letenek se dají…

před 5 hodinami

 Vylidněná pláž, ilustrační foto

Esej: Vylidněná, ne přelidněná planeta

Docházející suroviny, globální změny klimatu či riziko pandemie dnes ještě neznámé nemoci…

před 5 hodinami

 Stroj Mi-17

Moskva komplikuje Slovensku zakázku na opravu vrtulníků. Těžit z toho může Praha

Kdo opraví transportní vrtulníky Mi-17 afghánské armády? Spojené státy přes alianční…

před 5 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Medardova kápě, jak moc na ni kape
Co dělat, když chcete přepsat auto na rodinného příslušníka
Máte nárok na invalidní důchod?
Co je dobré vědět o odpracovaných letech pro důchod?
Hradí za vás Úřad práce sociální a zdravotní pojištění?
Auta
Fiat, nebo Lada? Honda, nebo Rover? aneb když má jedno auto…
Také šestá generace Opelu Corsa přichází jako elektromobil. Na jedno nabití ujede až 330 km
Vyrazili jsme s novou Škodou Octavia G-Tec na Czech New Energies Rally. A rozhodně jsme se nenudili
Kvíz: Uhodnete model auta z detailu na fotografii?
Čínská značka Lynk & CO vstoupí do Evropy příští rok. Nasadí mobilní prodejny
Hry pro příležitostné hráče