Čeští a američtí vědci pokročili v boji s rakovinou. Na výzkum dostali 800 milionů

10. dubna, 12:19 - čtk
10. dubna, 12:19

Tým složený z českých a amerických vědců našel novou metodu, jak bojovat s rakovinou. Spočívá v tom, že se rakovinným buňkám odebere aminokyselina glutamin, která jim slouží jako palivo. Výsledky jsou tak slibné, že další výzkum podpořil zahraniční investor částkou zhruba 800 milionů korun.

Na výzkumu se podílí Ústav organické chemie a biochemie (ÚOCHB) Akademie věd ČR a Univerzita Johnse Hopkinse v Baltimoru v USA. Klinické testy mají začít příští rok.

Rakovinné bujení spočívá v nekontrolovaném dělení buněk. Jednou z cest, jak ho zastavit, je zablokovat rakovinným buňkám přístup k důležitým živinám. Nově objevený postup zamezuje přísunu dusíku, jehož zdrojem je hlavně aminokyselina glutamin. Když se do těla dopraví látky, které jsou glutaminu podobné, jeho metabolismus se zablokuje. Nevýhodou je ale to, že glutamin je zdrojem dusíku i pro zdravé buňky. Vědci zjistili, že tuto nesnáz lze překonat.

„Naše nové látky, pro-léčiva antimetabolitů glutaminu, tato omezení obchází tím, že k jejich účinku je nejdříve nutná jejich aktivace. K té přitom dochází především v rakovinných buňkách. Ve zdravé tkáni tyto látky zůstávají z větší části pouze v neaktivní, a tudíž netoxické podobě,“ vysvětlil Pavel Majer z ÚOCHB.

Způsobuje ochuzený uran rakovinu? Škodlivost jaderné munice rozděluje vědce

Mechanismus účinku vědci vyzkoušeli na různých nádorech u myší. Provedli také metabolické studie u vyšších savců, protože metabolismus hlodavců se od toho lidského velmi liší. Podle Majera účinky látek zkoumali vědci hlavně na prasatech. Objevené látky fungují nejlépe v kombinaci s imunoterapií. Je to proto, že zhoubné buňky, které začnou metabolicky strádat, jsou mnohem citlivější na protilátky.

Základem možného budoucího léčiva se stala přírodní látka, izolovaná z peruánské hlíny, přesněji řečeno z půdních bakterií. „Když jsem poprvé viděl její strukturu, myslel jsem, že je tam nějaká chyba,“ sdělil Majer, který dále řekl, že molekula obsahuje funkční skupinu, která je známá z explozivních reakcí. Vědce překvapilo, že takovou látku mohou vyrobit přírodní organismy. Zároveň však byla v přírodě velmi stálá. První klinické testy s touto přírodní látkou se uskutečnily už dříve a ukázaly sice vysokou účinnost, ale také nebezpečnou toxicitu. „U většiny pacientů skutečně došlo k ústupu nádoru, ale během týdne i k závažnému poškození zažívacího ústrojí,“ vysvětlil Majer. Proto vědci pracovali na její modifikaci tak, aby organismu neškodila.

Podle Barbary Slusherové z Univerzity Johnse Hopkinse se nyní vědecký tým zaměří na zvýšení doby přežití u pozorovaných subjektů a případně i na rozšíření metody i pro nádory, u kterých zatím léčba nezabírá. Kromě toho by látka mohla ovlivňovat i některé chybné procesy v mozku u jiných onemocněních.

Vývoj a testování bude mít na starosti firma Dracen Pharmaceuticals, která vznikla právě za tímto účelem. Svůj podíl v ní má i společnost i&i Prague, která vznikla loni při ÚOCHB jako inkubátor pro slibné vědecké projekty. Dracen Pharmaceuticals získala od zahraničního investora 40 milionů dolarů, což je přibližně 800 milionů korun. Klinické testy u prvních pacientů mají začít příští rok a potrvají pět až osm let. Podle ředitele i&i Prague Jaromíra Zahrádky může zisk pro českou stranu v případě úspěchu dosáhnout i stovek milionů korun.

Přečtěte si také:

Německu chybí zkušení lékaři, náročné zákroky provádějí začátečníci

Stát dá příští rok 36 miliard na vědu a výkum, o dvě miliardy víc než letos

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho