Bezosův vesmírný „kancl“. Americký miliardář chce vystavět vlastní kosmickou stanici, má sloužit vědcům i turistům - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Bezosův vesmírný „kancl“. Americký miliardář chce vystavět vlastní kosmickou stanici, má sloužit vědcům i turistům

,
Bezosův vesmírný „kancl“. Americký miliardář chce vystavět vlastní kosmickou stanici, má sloužit vědcům i turistům
Zdroj: Blue Origin
  • Firma Blue Origin miliardáře Jeffa Bezose hodlá na oběžné dráze Země vybudovat vlastní vesmírnou stanici

  • Její zázemí budou moci využívat vědci, soukromé firmy i turisté

  • Na výstavbě se bude podílet hned několik subjektů najednou včetně společnosti Boeing

  • Stanice má být hotova do konce probíhající dekády

Jeffu Bezosovi, zakladateli internetového obchodu Amazon, je Země v posledních letech malá, a tak čím dál častěji upírá svůj zrak a plány směrem ke hvězdám. Doslova. Poté, co se v červenci podíval na jeho okraj, by nyní chtěl ve vesmíru vystavět i vlastní kosmickou stanici. A to již v průběhu aktuální dekády.

Zařízení má být podobně velké jako pomalu dosluhující ISS (Mezinárodní vesmírná stanice) a dokonce má už i své jméno. Stanice ponese označení Orbital Reef (v překladu Orbitální útes), vejde se na ni až desítka astronautů a bude fungovat coby vesmírný „byznys park“ i hotel zároveň.

Bezos nehodlá Muskovi přenechat Měsíc bez boje. Nabídl NASA dvě miliardy dolarů, pokud jej vrátí do tendru na lunární modul

Vedle Bezosovy společnosti Blue Origin se na výstavbě zbrusu nového kosmického plavidla bude podílet ještě několik dalších subjektů. Ona sama bude zodpovědná „jen“ za zkonstruování hlavních modulů a jejího technického vybavení, které následně vynese na oběžnou dráhu Země pomocí připravované rakety New Glenn. Další části stanice mají dodat firmy Boeing, Sierra Space a Redwire Space.

Financování zahaleno tajemstvím

Podobně jako ISS či její předchůdce Mir bude i Orbital Reef sloužit primárně k tomu, aby se zde prováděl sofistikovaný vědecký výzkum, který posune lidské vědění zase o kus dál. „Teprve nyní začínáme rozumět tomu, jaké přínosy může mít mikrogravitační výzkum, vývoj a výroba nejen pro další zkoumání vesmíru, ale také pro zlepšení našeho života na Zemi,“ sdělil CNBC šéf Redwire Space Mike Gold.

Otázkou nicméně zůstává, jak to bude s financováním celého projektu. Žádný ze zástupců zainteresovaných firem totiž nebyl ochoten prozradit, na kolik je výstavba takového kosmického objektu vyjde. Viceprezident Blue Origin Brent Sherwood k tomu podle zmíněného serveru dodal pouze to, že finanční záležitosti jsou interním tajemstvím. CNN každopádně uvádí, že provoz stanice by mohla zčásti hradit i americká NASA, která by se měla stát jedním z hlavních nájemníků.

Příliš velké oči?

Bezosovy plány na vlastní kosmickou stanici, která by sloužila k mnoha účelům zároveň, jsou samy o sobě chvályhodné, dosáhnout jich ale bude nesmírně obtížné. Tím spíš v takto krátkém časovém intervalu.

Přestože plavidla Blue Origin mají letos za sebou již dva úspěšné lety s vesmírnými turisty na palubě, faktem je, že zas až tak vysoko se firma vlastně nedostala. Alespoň ve srovnání s konkurenční SpaceX miliardáře Elona Muska. Jeho rakety pravidelně zásobují a dopravují astronauty k ISS, ta se pohybuje ve výšce nějakých 400 kilometrů nad Zemí. Bezosovy nosiče vystoupaly zatím jen do 120kilometrové výšky.

Bezos věnuje „v důchodu“ více času společnosti Blue Origin. Jeho rakety by mohly být menší, rýpl si do svého rivala Musk

Další pochybnosti ohledně proveditelnosti takto náročného úkolu vyvolává fakt, že samotná Blue Origin řeší v poslední době jeden problém za druhým. Raketa New Glenn měla být původně hotova již vloni, což se nestalo. Letos v únoru se navíc vedení firmy nechalo slyšet, že její start odsouvá až na konec roku 2022. Vinu přitom svalilo na americké ministerstvo obrany, které se v rámci své zakázky za miliardy dolarů rozhodlo pro chystané starty do vesmíru upřednostnit nosiče Muskovy SpaceX a společnosti United Launch Alliance (ULA).

Nejedná se přitom o jediné zdržení, s nímž se Blue Origin aktuálně potýká. Právě pro ULA totiž vyvíjí novou generaci raketových motorů na kapalný kyslík a zkapalněný plyn známých jako BE-4. Ta je chce využít pro svůj nosič Vulcan. Bezos měl firmám Boeing a Lockheed Martin, které toto konsorcium tvoří, pohonnou jednotku původně dodat už v roce 2017, dosud tak ale nestalo.

A pokud jde o zmíněný Boeing, ani ten nemá aktuálně na růžích ustláno. Jeho vesmírné plavidlo Starliner, které má dopravovat astronauty k ISS a zpět, mělo být dokončeno rovněž před čtyřmi lety, přičemž ani to se podle dostupných informací zpráv do kosmu nepodívá dřív než v roce 2022.