Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Průmysl není jen továrna s komínem

Proběhla konference k tématu podpora kulturních a kreativních průmyslů.

Potřebujete pro své plány peníze skutečně rychle? Rychlá půjčka to umí

Rychlá půjčka bývá obvykle spojována spíše s mini úvěry na pár dnů, které sjednáte online…

Vychází druhý díl sběratelské lahůdky Kronika první republiky 1919

Na půdě České národní banky byla slavnostně představena Kronika první republiky, díl 1919…

 Vizualizace stanice metra D Nové Dvory
Vizualizace stanice metra D Nové Dvory
Autor: Metroprojekt

Získání pozemků pro metro D potrvá roky, i přes novelu zákona o vyvlastnění, tvrdí analýza

27. srpna 2018, 17:24 - čtk
 Vizualizace stanice metra D Nové Dvory
Vizualizace stanice metra D Nové Dvory
Autor: Metroprojekt
27. srpna 2018, 17:24

Nedávno schválená novela zákona o vyvlastnění může urychlit vyvlastňování pozemků pro metro D, i tak by však trvalo roky získat všechny potřebné parcely. Vyplývá to z právní analýzy, kterou pro pražský dopravní podnik (DPP) zpracovala advokátní kancelář HSP & Partners.

Město a DPP plánují pro výkup pozemků založit společný podnik s Pentou, což analýza považuje za vhodnější řešení. Rada města ale společný podnik zatím neschválila s tím, že si DPP nechá udělat analýzu dopadu novely na rychlost vyvlastnění pozemků.

Společný podnik chce město založit právě kvůli zdlouhavosti výkupu pozemků i případného vyvlastnění. Po schválení novely nicméně politici z Trojkoalice uvedli, že jde o zbytečný krok, protože nová legislativa může vyvlastnění významně urychlit.

Součástí novely je seznam staveb, u nichž má usnadnit vyvlastňování pozemků pomocí takzvaného mezitímního rozhodnutí. Jejich součástí je i metro D. Mezitímní rozhodnutí znamená, že stavba by mohla začít a pokračovat nezávisle na sporu o výši náhrady za pozemek. Vyvlastnitel by po splnění podmínek požádal o toto rozhodnutí, úřad by v prvním kroku dovolil zahájit stavební práce a v druhém kroku by se řešil případný spor o výši náhrady.

Podle analýzy se dá předpokládat pozitivní vliv novely na rychlost vyvlastnění, který se však s ohledem na to, že se nový proces zatím nevyzkoušel, nedá garantovat. Zůstane navíc nutnost přípravy, která zahrnuje například vypracování znaleckého posudku a podle analýzy sama o sobě zabere zhruba rok.


Přečtěte si rozhovor s šéfem IPR Ondřejem Boháčem:

Šéf IPR Boháč: Za peníze nasypané do Blanky mohly být vyřešeny Bubny, Smíchov a Žižkov


Výhodou mezitimního rozhodnutí podle analýzy je, že se proti němu nelze odvolat. Je ale možné proti němu do měsíce podat žalobu, o které soud musí rozhodnout od 60 dnů, stejně jako o případné kasační stížnosti. Soudní přezkum by neměl trvat déle než 157 dnů.

I tak nicméně získání rozhodnutí, kterých by bylo třeba 595, podle analýzy zabere i s přípravami a při započtení všech lhůt nejméně dva roky, spíše však výrazně více. Autoři analýzy tak společný podnik, který by šel cestou výkupů a nemusel by se držet cen určených znaleckými posudky, považují za lepší řešení.

Partnerem kanceláře HSP & Partners, která analýzu zpracovala a dříve zastupovala Agrofert, je advokát Květoslav Hlína. Ten se v poslední době objevil v médiích v souvislosti se svou prací pro DPP. Generální ředitel podniku Martin Gillar v Hlínově kanceláři v minulosti působil jako podnikatel. Podnik i Hlína odmítli, že by měl advokát v DPP vliv nad rámec právního poradenství.

Cílem společného podniku má být co nejrychleji vykoupit pozemky pro stavbu metra. Společnost Penta má mít v podniku většinový podíl 51 procent, takže nebude nutné se při výkupu pozemků řídit pravidly, která musí dodržovat veřejné subjekty. Společný podnik má zároveň těžit z finančního zhodnocení pozemků přilehlých k novým stanicím, a pokrýt tak část nákladů na výstavbu. Plán se netýká stavby samotného metra, pouze stanic.

O trase D čtěte také:

Praha koupí pozemky v Písnici pro stavbu metra D. Zaplatí 18 milionů

Metro D na Žižkov a do Vysočan. IPR zahájí změnu územního plánu

Pozemky pro stavbu metra D město vykoupí za 15 milionů

Praha koupí v Písnici pozemek pro výstavbu trasy metra D. Zaplatí pět milionů

Blamáž na trase D: Praha a DPP nemohou vyhlásit výtvarnou soutěž na stanice



Čtěte také

 Spoluzakladatel projektu Soutěž a podnikej Martin Vítek

Projekt Soutěž a podnikej: jak se rodí baby podnikatelé

Projekt Soutěž a podnikej pomáhá středoškolákům rozjet vlastní byznys.

před 1 hodinou

Pivovar Budějovický Budvar

Budvar si kvůli brexitu vyjednal zvláštní celní režim. V Británii navyšuje zásoby ve skladech

Budějovický Budvar si kvůli brexitu vyjednal zvláštní celní režim. Dceřiná společnost…

před 1 hodinou

Nádraží v Ústí nad Labem, ilustrační foto

Zavřete depo, České dráhy odcházejí. Soukromníci obsadí více kolejí

V neděli 15. prosince čekají železnici velké změny. Na mnoho tratí vyjedou místo…

před 1 hodinou

 Suezský průplav, ilustrace

Svatba dvou oceánů. Před 150 lety „zkrátil“ Suezský průplav svět

Suezský průplav postavili Francouzi, ovšem nakonec ho ovládli Britové a Egypt kvůli němu…

před 1 hodinou

 Předseda představenstva Slavie Jaroslav Tvrdík

Evropská CITIC má nového šéfa. Tvrdík zůstává v představenstvu a dál vede Slavii

Předsedou představenstva Citic Europe Holdings se stal Cchaj Chua-siang, který je také…

14. prosince 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Jak ochránit kryptoměny?
Vstupenky jako dárek? Pozor na překupníky
Jsou čeští hokejisté v NHL na ústupu?
Nemám dovolenou, ale firma ji nařídila. Co teď?
Jak na zimu zabezpečit chalupu
Auta
Vojenská cisterna Henschel je pýchou správných chlapů
Továrna v Düsseldorfu začala výrobu eSprinterů
Video: Nový VW Passat Variant (ne)prošel losím testem. Vykázal až příliš velkou chuť k přetáčivosti
Škoda Fabia R5 evo odchází z MS. Na rozloučenou nás v ní svezl šampion Kalle Rovanperä
BMW konečně nabídne také Android Auto. Hned to ale nebude
Hry pro příležitostné hráče