Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Výnos z dražby sběratelské kolekce „Muži 28. října“ získají váleční veteráni a děti po úrazech

Unikátní sběratelská kolekce „Muži 28. října“ vytvořená na počest 100. výročí vzniku…

Na internetu můžete díky PayU a Google Pay platit na jedno kliknutí

Budoucnost online plateb na internetu je v jednoduchosti. Zákazník chce zaplatit snadno a…

Kávovar JURA je tradice v moderním obalu

Pokud se řekne švýcarská přesnost, zřejmě si jako první představíte švýcarské hodinky,…

Konec validátorů. Bezkontaktní platby v pražské MHD budou fungovat od příštího roku

27. června 2017, 11:38 - čtk, čap
27. června 2017, 11:38

Lidé budou moci za jízdné v pražské MHD platit online nebo mobilní aplikací od příštího roku. Zavedení takzvaného multikanálového odbavovacího systému v úterý schválili pražští radní. Bude znamenat mimo jiné i konec validátorů, nyní nutných k dobíjení karet lítačka a opencard.

Nový systém odbavování má přinést možnost platit za krátkodobé i časové jízdenky prostřednictvím e-shopu a mobilní aplikace. Bude také možné do systému zaregistrovat platební kartu a prokazovat se s ní stejně jako nyní s lítačkou či opencard. Zavedení jednotného odbavovacího systému je podle vedení města nutné i pro plánované úplné sjednocení systémů veřejné dopravy v Praze a Středočeském kraji.

„Celý systém bude mnohem pohodlnější a chytřejší. Plníme tak náš slib Pražanům, že lítačka bude smysluplný projekt, který se bude dál vyvíjet po funkční i technologické stránce,“ uvedla primátorka Adriana Krnáčová (ANO).


Praha a Středočeský kraj chtějí propojit dopravu. Čtěte:

Dopravní chapadla. Praha a Středočeský kraj touží po propojení


Projekt připravila městská firma Operátor ICT. Podle harmonogramu má ostrý provoz e-shopu odstartovat na konci března příštího roku. Mobilní aplikaci chce Operátor ICT testovat od května a naostro spustit v srpnu. Systém počítá se zachováním stávajících možností nákupu jízdného včetně klasických papírových kuponů a jízdenek či platby přes SMS. „Jedná se o projekt, který se svým rozsahem bude dotýkat až 2,6 milionu cestujících, a přináší mnoho změn a vylepšení v každodenním používání hromadné dopravy,“ sdělil generální ředitel společnosti Operátor ICT Michal Fišer.

Přímé náklady na projekt dosáhnou podle firmy nejvýše 43 milionů korun, dalších 23 milionů mají stát navázané úpravy stávajících systémů. Provoz má ročně vyjít na 30 až 42 milionů korun, zároveň má systém podle vedení Prahy oproti současnému stavu ročně ušetřit až 50 milionů korun, například na snížení množství SMS jízdenek, za které dopravní podnik platí provize poskytovateli.

Radní schválili multikanálový odbavovací systém. (Zdroj MHMP)

Cílem projektu je podle ředitele pražského organizátora dopravy společnosti Ropid Petra Tomčíka jednotný integrovaný dopravní systém, který bude zahrnovat nejen Prahu a její okolí, ale i celý Středočeský kraj. „Takovýto metropolitní celek vyžaduje také jednotný systém elektronického odbavení. Proto na projektu spolupracujeme už od jeho počátku,“ zmínil.

Nejnovějším nástrojem pro odbavování cestujících je v Praze karta lítačka, kterou začalo město vydávat od loňského března. Postupně nahrazuje opencard, která v minulosti vyšla na 1,75 miliardy korun a město se kvůli ní stále soudí. Na lítačku lze nyní pouze nahrát časový kupon. Pořízení lítačky vyšlo město podle dřívějšího vyjádření primátorky Adriany Krnáčové (ANO) na 8,2 milionu korun a měsíční náklady na provoz kartového centra jsou 3,2 milionu korun.

Dále čtěte:

Jak by měla vypadat doprava v roce 2030? Bude o malých změnách

Delloite: Praha by měla investovat do dopravy a smart city



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Lucemburčané si odchodem do penze pohorší nejméně
Jak banka rozhodne, jestli vám dá, nebo nedá půjčku?
Jak a kde sehnat výpis z obchodního rejstříku snadno a rychle
3 tipy, jak si snížit daňovou povinnost ještě do konce roku
Kdy potřebujete výpis z katastru nemovitostí?
Auta
Seat Tarraco není čistý klon Kodiaqu. K Allspace má blíž …
Srovnání tříválců: Ford Focus 1.0 EcoBoost vs Opel Astra 1.0 Turbo vs Peugeot 308 1.2 PureTech
BMW představuje prototyp nového boxeru s oldschoolovým designem
V Německu na zemní plyn bez mýta
Sedm ojetých aut, která se vám rozbijí už cestou z bazaru
Technologie
Prosincové záplatovací úterý přineslo řešení poškozeného Windows Media Playeru
Kdyby byly reklamy na chytré hodinky upřímné (video s CZ titulky)
LG má 17″ notebook s rozměry 15″ a hmotností 13″
Na Facebooku se letos nejvíce řešila témata spojená s Mezinárodním dnem žen
Ledecká, hokej a Freddie Mercury… Co dalšího Češi letos nejvíce googlili?
Hry pro příležitostné hráče