Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Ministerstvo průmyslu poradí, jak podnikat na vnitřním trhu EU

Ministerstvo průmyslu a obchodu zve na cyklus regionálních seminářů Vnitřní trh EU z…

7 bodů, jak vybrat to správné MBA studium a nenaletět

Každý, koho zajímá celoživotní vzdělávání nebo jehož kariérní metou jsou manažerské…

Hledáte vysokou školu s jistotou uplatnění v oboru? Zaměřte se na studium cestovního ruchu!

Vystudovat vysokou školu se u nás stalo prakticky nutností, kdo nemá titul, na toho je…

Stavba dálnic a rychlotratí má zrychlit. Politici chystají sporná pravidla

 Weikert 07. ledna, 17:00  -  Petr Weikert
07. ledna, 17:00

Nová, širší pravidla pro stavbu klíčových silnic a železnic platí teprve od září a zákonodárci už přemýšlejí, jak ještě víc otevřít stavidla. Pravidlo „jednou a dost“ například omezí aktivistům možnost opakovaně zkoumat vliv dálnic či železnic na životní prostředí, nové pravomoci má dostat antimonopolní úřad a vzniknout má i cenová supermapa Česka, podle níž by se řídily výkupy pozemků.

Novinky jsou dokonce ještě kontroverznější než ustanovení zákona, který platí od září. Mimochodem dvě jeho části už doputovaly k Ústavnímu soudu.

Zákon, který se chystá, bude mít zásadní vliv na cestování po republice. Každý, kdo stál v kolonách na D1, bude mít o kousek větší šanci, že se rychleji dokončí její severní varianta D35. Každý, kdo touží dostat se vlakem z Prahy do Drážďan o hodinu rychleji než nyní, se musí o budoucnost tohoto zákona také zajímat. Plus všichni ti, kteří vlastní pozemky pod plánovanými železnicemi a silnicemi, nebo ti, kteří proti nim chtějí protestovat.

Jde také o dělení astronomických částek, jejichž součástí jsou eurodotace. Jen železnice v příštím roce spolknou téměř 22 miliard korun a v roce 2020 tam plánuje stát s pomocí dotací nalít 36 miliard. Další desítky miliard pak ročně putují na dálnice a obchvaty.


Jen jedno povolení. Změna zákona podle šéfa ŘSD zjednoduší přípravu silničních staveb


„Očekáváme velkou diskusi,“ řekl náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček. To je dost velký eufemismus. Na konci listopadu měl totiž jeho úřad vypořádat všechny připomínky ostatních úřadů, ale dosud se tak nestalo. Ne, že by se rozporů sešlo tolik, ale tlak kolem zákona je tak velký, že není snadné ho posunout. Nesouhlas zaznívá hlavně z ministerstva životního prostředí, řízeného zástupcem stejné partaje jako doprava.

A ještě jeden důkaz toho, jak je vše napjaté: poslanec Martin Kolovratník (též ANO), člen podvýboru pro dopravu a hospodářského výboru, chce, aby byl zákon hotový už do konce ledna. „Je to pro mě nepřekročitelný termín. Nechci brát kolegům téma, ale pokud by se ten zákon nepodařilo předložit jako vládní, jsme připraveni ho vzít jako poslaneckou iniciativu,“ řekl.

Pro úplnost je důležité říci, co se stalo od září. Již schválená novela obsahuje seznam prioritních staveb, u nichž má usnadnit vyvlastňování pozemků takzvané mezitímní rozhodnutí. To znamená, že stavba může začít a pokračovat nezávisle na sporu o výši náhrady za pozemek.

Právě toto je jedno z ustanovení, které doputovalo k Ústavnímu soudu (společně s přístupem na pozemky v případě geologických průzkumů).

Co má zákonnou prioritu
Železnice: významné uzly (Praha, Brno, Ostrava), významné směry rychlostní železnice, další klíčová ramena
Silnice: všechny dálniční tahy klíčové silnice I. třídy přímo navazující na tyto dálnice
Vodní doprava: plavební stupeň Děčín + Přelouč
Letecká doprava: paralelní dráha pražského letiště včetně oplocení

Novela obsahuje také takzvanou fikci souhlasu. Týká se přípravy konkrétních staveb, na něž se zákon o urychlení výstavby vztahuje. Pokud úřad nevydá závazné stanovisko do 60 dnů, má se za to, že nemá námitek. Má to donutit úřady, aby svá stanoviska vydávaly včas. Zákon také umožňuje, aby například Ředitelství silnic a dálnic koupilo pro stavbu dálnice celé pole ane jen část nutnou pro dálnici, pokud soukromníkům stavba nesmyslně rozděluje a drobí pozemek.

Nejnovější (připravovaná) úprava má usnadnit rozhodovací proces státu. U liniových staveb de facto vjedno spojuje územní a stavební rozhodnutí. Všechny připomínky k životnímu prostředí se mají napříště vypořádat v dokumentu EIA oproti současné praxi, kdy je zákon o životním prostředí možno uplatnit hned několikrát při různých krocích. „Omezí se tím možnost obstrukcí,“ tvrdí poslanec Kolovratník.

Další přelomovou věcí, která rozhodování o stavbách zkrátí, má být jakási supermapa Česka. Nyní se při výkupu pozemků vychází ze znaleckých posudků. Ty je možné u soudu napadnout a zpochybnit. Cenovou mapu pozemků v Česku má připravit MMR, dostane formu vyhlášky a napříště se budou peníze vyplácet majitelům pozemků jen podle ní.


Přečtěte si:

Ťok: Výstavbu dálnic brzdí Děti Země i nedostatek lidí


Dalším nápadem je rozšíření pravomocí antimonopolního úřadu. Nyní posuzuje, zda proběhly v souladu s regulemi všechny veřejné tendry. Nyní by zákonodárci chtěli, aby u klíčových staveb ÚOHS vydal dopředu stanovisko, že tendr je vypsaný správně, a zamezil tím obstrukčním stížnostem konkurenčních firem. Poslanec Kolovratník chce ještě mezi prioritní stavby, které čerpají zákonné výhody, zařadit vedení velkých plynových a elektrických sítí vysokého napětí.

Ministerstvo pro místní rozvoj chystá také nový stavební zákon, který promluví do stavby silnic a železnic. „Je moc stavebních úřadů. Musíme přehodnotit, zda by tuto činnost neměl vykonávat sám stát. Máme i hodně dotčených orgánů. To jsou ti hygienici, hasiči, památkáři, se kterými stavebník musí projednávat svou dokumentaci.

Dnes jich máme zhruba 50. Chceme to podstatným způsobem snížit,“ vyjmenovala náměstkyně ministryně Marcela Pavlová.

Pokud se vše povede, nový superzákon má začít platit od září, tedy rok poté, co vstoupila v účinnost jeho první fáze. Cestu tohoto „červeného hadru“ bude velmi výživné sledovat.

Dále čtěte:

České fiasko: dálniční síť nebude hotová ani v roce 2050

Výstavba dálnic v Česku vázne. Kde se bude stavět letos?


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Čtěte také

Komentáře

Finance
Test: víte, jakou daňovou slevu můžete použít?
11 otázek, které můžete mít k dani z nemovitosti, a odpovědi na ně
Nezaměstnanost: je ČR lídrem v rámci EU?
Jak postupovat při zdědění dluhu?
Kdo nedostane daňový bonus za rok 2018 a proč?
Auta
Modernizovaná Škoda Superb prozrazena. Podívejte se, jak jí…
Nové BMW 7 dostalo v rámci faceliftu o 40 % větší masku a o 25 koní slabší dvanáctiválec
Škoda v Ženevě představí malý crossover. Bude to sériový Vision X křížený se Škodou Scala
Nejen Hilux. Také z VW Amarok může být speciál pro jízdu za polárním kruhem
Dálniční známka Slovensko 2019: Jak ji koupit? A kdo ji mít nemusí?
Technologie
Velké zlevnění pamětí. DDR4 zlevní už do března o 20 %, ceny SSD padnou až o polovinu
Škoda v Ženevě ukáže nový crossover. Skříží Vison X a Scalu
Nevhodné reklamy Chrome globálně zablokuje v červenci. Web se uzdravuje
Nové mobilní technologie: 10× zoom a čtečka otisků dvou prstů
Honor 10 Lite oficiálně v Česku. Láká na nízkou cenu a umělou inteligenci
Hry pro příležitostné hráče