Kdo vydělá miliardy na zákazu billboardů? - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Kdo vydělá miliardy na zákazu billboardů?

, Václav Herz,
Kdo vydělá miliardy na zákazu billboardů?
Zdroj: ČTK

Asi téměř každý v České republice zaznamenal české vlajky, které se objevily během dnešního dne na nečekaně záplava vlajek na billboardech. A to právě na plochách, které by měly být odstraňovány po 1.9.2017. Provozovatelé reklam tím podle našich informací protestují právě proti zákonu, který jim odstranění nařizuje.

Snažili jsme se zjistit, na koho všeho a jak zákon dopadne a zjistili jsme překvapivé okolnosti. Jedním z největších provozovatelů reklamy na českých dálnicích totiž je americký mediální obr A.C.E. Media Ventures. Toto zjištění tak úplně mění úhel pohledu na celou věc, protože do hry kolem zákazu billboardů razantně vstupuje česko americká smlouva o ochraně investic.

Důvodem je, že americká firma A.C.E. Media disponuje stovkami povolení k provozování obřích billboardů na dlouhá léta dopředu. Za situace, kdy je americký mediální magnát vyzbrojen silnou smlouvou o ochraně investic a zároveň mu stát povolení, která v minulosti vydal, jednorázově zkrátil, se lze jen těžko představit, že by si nechal ujít příležitost vysoudit na České republice všechny případné ušlé zisky za mnoho let podnikání dopředu. Navíc, A.C.E. Media zrušila v České republice v dubnu svojí organizační složku, což si lze těžko vysvětlit něčím jiným, než právě snahou posílit svoji pozici před arbitráží.

Se žádostí o vyjádření jsme se snažili A.C.E. Media kontaktovat, bohužel se nám to nepodařilo. Zajeli jsme se na některé panely A.C.E. Media i podívat a je zjevné, že se nechystají svoje panely nijak odstraňovat a nechají to udělat český stát, v takovém případě totiž jejich arbitrážní šance raketově rostou.

Pokud snaha 17 senátorů, kteří proti billboardovému zákonu podali ústavní stížnost, povede k zabránění škod v mezinárodní arbitráži, je potřeba jí vzít za vděk. Nelze si totiž nevzpomenout na rok 2003, ve kterém Česká republika v arbitráži o televizi Nova prohrála s jiným americkým mediálním magnátem 10,5 miliardy korun.

Nebezpečí prohry v arbitráži je tak velké, že se nelze ubránit spekulaci, že skutečným důvodem schválení protibillboardového zákona byla snaha umést cestu k arbitráži a v konečném důsledku tak připravit státní rozpočet o miliardy korun.